30 December 2012

Dukun -part4-


 
"Ya Allah zaki! anak mak!kenapa ni nak?!!"jerit rahimah
"ketepi kak,biar saya angkat dia"kata razak lalu menyelimutkan badan zaki dengan tuala lalu di angkatnya keluar dari bilik air.
"angkat dia razak,bawak dia ke ruang tamu.cepat.!"arah khadijah
"ketepi!"arah razak kepada rahimah dan watie
razak mengangkat badan zaki ke ruang tamu.rahimah menangis melihat anaknya kaku tidak bergerak.keadaan anaknya begitu menakutkan mereka yang ada disitu.
"zaki!kenapa ni nak?kenapa dengan kamu ni zaki?!"rahimah menjerit lalu memeluk anaknya setelah dibaringkan razak di atas lantai ruang tamu
"razak,aku rasa baik kau pergi panggil pak wardi sekarang!"arah khadijah
"baik"jawab razak lalu meluru ke pintu rumah.tiba-tiba angin hangat menderu kuat masuk ke dalam rumah apabila pintu rumah dibuka razak.razak terkaku sebentar.watie dan khadijah masing-masing mula ketakutan.
"kau kenapa ni razak?!"sergah hashim yang tiba-tiba muncul di muka pintu
"za..zak..zaki bang!"kata razak tergagap-gagap sambil menunding ke arah zaki
"razak,kau pergi panggil pak imam segera!"arah hashim

"Jangan!!!!"teriak zaki tiba-tiba
zaki melompat dan mencangkung memandang razak,aksinya serupa seekor harimau bersedia menerkam mangsanya.muka zaki berubah kehitaman,anak matanya tidak kelihatan lagi,hanya putih susu dan bercahaya di matanya.rahimah segera memeluk khadijah.watie juga begitu.
"arggghh!!"zaki menjerit kuat.serentak dengan jeritan itu,semua yang berada di ruang tamu itu terkaku tidak mampu bergerak.hashim cuba bergerak untuk mendapatkan anaknya.razak pula mengigil ketakutan dan tidak mampu untuk beranjak walau sedikit pun,begitu juga dengan watie,rahimah dan khadijah.mereka terus kaku berpelukan.

'ALLAHU AKHBAR ALLAHU AKHBAR...'Azan Maghrib mula berkumandang.zaki berdiri kaku.kepalanya tertunduk ke lantai.semuanya kini kaku tidak bergerak.

Azan Maghrib berkumandang kuat.hampir 10 minit azan berkumandang,akhirnya suasana menjadi sunyi.hanya bunyi curahan air dari pili bilik air yang tidak dipulas tutup.kemudiaan,semerbak bauan asap kemenyan hinggap di hidung mereka.zaki mula mengatur langkah untuk keluar dari rumah.hashim pula yang tadinya kaku kini mampu bergerak menangkap zaki yang mula meloncat keluar dari rumah.

"lepaskan aku!!"arah zaki bersuara garau kepada hashim yang memeluk zaki sekuat-kuatnya.zaki terlepas dari pelukan lalu mencangkung dihadapan hashim
"kau keluar dari badan anak aku ni setan!!"arah hashim
"razak,tolong hashim tu cepat!"khadijah bersuara
"jangan!!"pekik zaki kepada razak,badan razak yang kurus keding itu melayang ke belakang seolah-olah ditolak sesuatu yang amat kuat
"aahh!!"watie menjerit ketakutan
"kau degil!dia aku punya!jangan kau gangu aku lagi!"suara garau zaki yang dirasuk syaitan menakutkan rahimah
"jangan gangu waris ku!"kata hashim
"dia milik aku!!"jeritan zaki bergempita mengegarkan rumah hashim.
zaki menerkam hashim.hashim jatuh terlentang ke beranda rumah.zaki kemudiannya melompat ke tangga rumah lalu terbang melayang dari kawasan rumah
"zaki!!!"jerit hashim yang kesakitan dihempap zaki tadi.zaki kini sudah ghaib ditelan kegelapan malam.hanya bunyi hilai tawa yang sayup-sayup menghilang ke dalam hutan.zaki melarikan diri dari rumahnya.bukan zaki yang sebenarnya melarikan diri,namun syaitan yang merasuk tubuh zaki itu.
"abang!! anak kita bang!"jerit rahimah lalu berlari mendapatkan suaminya.

hutan kecil yang terdapat di bahu jalan mula diterangi cahaya pancaran dari lampu suluh oleh beberapa penduduk kampung yang bersama-sama membantu hashim mencari anaknya.suara teriakan orang kampung memanggil-manggil nama zaki memecahkan kesunyian hutan itu.sesekali mereka dikejutkan dengan bunyi burung gagak dan salakan anjing dari dalam hutan itu.hampir 3 jam usaha mencari dilakukan namun mereka masih gagal menemukan zaki. sementara dirumah hashim,suasana agak kecoh.ramai yang mula mengerumuni rumah hashim terutamanya kaum wanita,bimbang akan keadaan zaki yang di rasuk,dan juga suami mereka yang pergi membantu hashim mencari zaki.

~ ~ ~

"watie kau tolong bawakan dulang yang berisi cawan tu ke beranda rumah.razak kau pula bawa ke depan jug-jug besar yang ada air kopi tu"arah khadijah yang sibuk menguruskan makan minum orang-orang yang datang berkunjung ke rumah hashim.
"sabarlah imah,aku percaya mereka akan jumpa juga anak kamu tu"kata Suri,salah seorang jiran yang menenangkan rahimah yang sedang menangis teresak-esak.
"betul kata si suri ni imah,kan abang hashim dengan orang kampung tengah mencari anak kau,nanti jumpalah tu"kata watie kemudian bersila mengaturkan cawan yang ada di atas dulang
"aku tau,tapi aku risaukan anak aku,dia dah la belum makan,kene rasuk,dibawa lari ke hutan pula tu"kata rahimah sambil mengelap air matanya dengan selendang yang melilit lehernya
"aku rasa baik kita report polis jela,biar polis yang mencarinya"sampuk si razak pula
"eh kau ni razak,belum cukup 2 hari lagikan budak tu hilang,mana boleh buat report polis"kata khadijah yang membawa dulang berisi beberapa piring kuih bahulu
"betul juga tu"kata razak sambil mengaru dagunya
"sudahlah,jangan nak dirisaukan sangat,aku percaya hashim dengan orang kampung tu akan jumpa juga anak kau tu imah.hutan tu bukannya besar mana pun,jumpa juga la mereka tu nanti,dah ni jemput minum kopi ni dulu,bagi tenang sikit hati tu"kata watie menghulurkan secawan kopi panas kepada rahimah.
"kau tak minta tolong kat dukun pak wardi ke imah?"tanya suri
"itu lah aku dah suruh dah si imah ni pergi,tapi laki dia je yang tak nak.kan dah jadi macam ni"sampuk khadijah
"kak imah tak bawak zaki jumpa dukun pak wardi ke? aisyhh akak ni,kan dah jadi begini,kalau awal-awal dibawa jumpa budak tu,tentu dah selamat sekarang ni"sampuk Rosilawati yang tiba-tiba muncul di belakang watie
"kau ni rosie,buat terkejut aku jela,esok kau tak kerja ke?"tanya watie
"kerja la,aku kerja shift malam. ni mana dapat kuih bahulu ni?"tanya rosilawati
"razak beli kat hajar."sampuk khadijah
"aku bukan tak nak bawa zaki tu jumpa.."rahimah terhenti dari menghabiskan kata-katanya.hidungnya kembang-kempis menghidu sesuatu
"kenapa mah?"tanya watie pelik
"syhh..kamu bau tak?"rahimah bertanya
"..bau?"razak pelik
"bau kemenyan?"terpacul dari mulut suri
bauan kemenyan semerbak menusuk hidung mereka yang berada di rumah hashim.ramai diantara mereka mula seram.masing-masing tidak bersuara.
"imah!"jerit seseorang dari luar pagar rumah hashim
semua mata tertuju ke arah hashim yang berjalan sambil merangkul zaki yang pengsan.orang-orang kampung mengikuti belakang hashim
"Ya Allah zaki! anak aku"jerit rahimah lalu berdiri menangis melihat keadaan zaki yang terkulai pengsan dalam dakapan hashim.
"sudah,ketepi,"arah hashim sambil membaringkan anaknya di lantai beranda rumah.
zaki terbaring kaku,lenganya calar balar.mukanya pucat,darah mengalir dari hidung zaki.peluh membasahi muka dan baju yang dipakai zaki.
pak imam duduk disebelah zaki.tanganya menekup muka zaki sambil tangan kirinya memicit ibu jari kaki kanan zaki.mulutnya terkumat-kamit.orang ramai mengerumuni melihat pak imam.badan zaki mula mengeletar seperti ikan di atas tanah berpasir yang panas.

'Argghhhh'

suara jeritan garau dan nyaring tiba-tiba bergema di luar rumah hashim dan sayup-sayup hilang.badan zaki kembali kaku.darah di hidung zaki berhenti mengalir.tiba-tiba zaki terbatuk-batuk,segumpal darah hitam tersembur keluar dari mulut zaki.orang ramai terperanjat.

"sekali lagi syaitan itu dapat lepaskan diri.aku tidak sempat untuk mengunci dan menangkapnya." kata pak imam lalu berdiri
"imah,ambilkan kain,kesat darah di mulut zaki"arah hashim.imah menganguk faham lalu berlari ke dalam rumah
"memang liat betul syaitan ini,susah untuk ditangkap dan dihapuskan."kata pak imam
"habis tu bagaimana ni?teruk dah saya tengok keadaan anak saya ni"kata hashim resah

~bersambung~

26 December 2012

Dukun -part 3-





Rahimah menuangkan air panas ke dalam teko,setelah 4 sudu gula di masukkan ke dalam teko itu,rahimah mengacau air teh O panas itu hingga larut gula pasir yang dimasukkannya tadi.rahimah menguap buat kali ke-5.rahimah sebenarnya tidak cukup rehat dan tidur kerana menjaga anak bongsunya,zaki yang dirasuk buat kali kedua pada maghrib semalam.nasi goreng diceduknya ke dalam sebuah mangkuk besar.hashim menuruni anak tangga ke dapur.rahimah hanya memandang hashim dengan pandangan kosong.

"saya rasa,biarlah zaki rehat sahaja di rumah pada hari ni bang.tak usahlah dia ke sekolah"kata rahimah sambil membetulkan sanggul rambutnya
"hurmm abang fikir pun begitu juga.biar dia duduk di rumah sahaja"kata hashim
"baguslah kalau abang setuju.nah,ada nasi goreng yang saya buat tadi.makanlah,nanti cakap kat hajar,saya tak buat kuih pada hari ni,esok lusa pun takde kot.sebab saya nak jaga zaki tu"kata rahimah sambil menuangkan air teh o panas ke dalam cawan
"baik,nanti saya cakap pada dia"kata hashim

~ ~ ~

Petang itu zaki tidak kemana-mana,ayah dan ibunya melarang zaki keluar bermain bola kerana takut diserang rasukan syaitan lagi.zaki hanya duduk ditangga rumah melihat ibunya,rahimah menyiram pokok-pokok bunga kertas,seri pagi dan kemboja.senyuman zaki mula terukir bila melihat rakannya yunus yang sedang mengayuh basikal masuk ke dalam halaman rumahnya.

"Assalamualaikum"jerit yunus
"Waalaikumsalam"jawab rahimah dengan zaki
"mak cik buat apa tu?"tanya yunus yang sememangnya mudah ramah
"siram pokok bunga,mak kau dah balik kerja ke?"tanya rahimah
"belum lagi makcik,ayah saya baru je pergi mengambil mak kat kilang"jawab yunus lalu menongkat basikalnya
"kau tak main bola ke yus?"tanya zaki
"tak,malas lah aku nak main,lagipon padang tu penuh dengan tahi lembu.aku rasa lembu Pak cik Dol berkhemah kat padang tu malam tadi,tu yang banyak tahi lembu tu hehe"yunus ketawa
"hehehe"zaki turut tertawa
"kau kenapa tak pergi sekolah pagi tadi?"tanya yunus lalu duduk disebelah zaki
"aku tak sihatla"jawab zaki
"dengar cerita kau kene rasuk lagi,betul ke?"tanya yunus
"yela,aku kene rasuk.tu yang aku tak pergi sekolah tu"cakap zaki
"kau dah berubat dengan pak wardi"tanya yunus
"belum"cakap zaki
"baik kau pergi,dulu fitri budak 6 Cempaka pun kene rasuk juga,lepas dia pergi berubat dengan pak wardi,dah baik dah kan"kata yunus
"sape yang pergi berubat dengan pak wardi, yunus?"tanya rahimah
"fitri mak cik"kata yunus
"fitri?fitri mana?"tanya rahimah lagi sambil berjalan merapati zaki dan yunus yang duduk di tangga rumah.
"fitri budak kelas 6 cempaka,anak mak cik latifah"sampuk zaki
"oo anak si tipah,baik ke anak dia bila berubat dengan pak wardi"tanya rahimah
"baik mak cik,lebih kurang 5 ke 6 kali dia pergi berubat lepas tu terus baik"kata yunus
"mesti mahal kan"cakap rahimah
"sape tu mak?"zaki menyampuk
"sape?mana?"tanya rahimah kepada anaknya
"tu yang kat pokok belimbing tu"tunjuk zaki ke arah lembaga hitam yang bersembunyi di balik pokok belimbing.
"mana?aisyhh kamu ni,tak de sapela kat situ"kata rahimah yang mula kelihatan pucat
"tapi.."
"tak de sapela kat situ zaki,ni yunus tolong mak cik,kamu pergi ke pekan,panggil pak cik hashim,suruh dia balik sekarang"pinta rahimah
"ba..baik mak cik"yunus tergagap-gagap takut.tiada siapa di pokok belimbing itu.bagaimana pula zaki boleh mengatakan ada orang di situ.
yunus segera mengayuh basikalnya menuju ke pekan.

Rahimah mengarahkan zaki masuk ke dalam rumah.senja bakal melabuhkan tirai.jam di dinding tepat menunjukkan waktu 6.30 petang.rahimah menelefon khadijah,watie dan razak untuk datang kerumahnya.azan maghrib bakal berkumandang,namun bayang hashim masih tidak kelihatan.rahimah mengarahkan zaki supaya mandi.pintu rumah rahimah di ketuk-ketuk.

"imah,kau ok ke?mana zaki?"tanya khadijah di depan muka pintu
"masuklah kak,watie,razak jemput masuk dulu.zaki ada kat dalam bilik air tu,tengah mandi"kata rahimah
"apa sebenarnya dah jadi ni kak?"tanya razak
"petang tadi,zaki cakap dia ada nampak orang ke kelibat ke kat pokok belimbing tu.seram akak ni"kata rahimah
"habis tu kau nampak ke?"tanya watie
"tak"jawab rahimah
"mana laki kau?"tanya khadijah
"dalam perjalanan balik kot,sebab saya telefon handphone dia tapi tak di angkatnya,mesti tengah bawak kereta balik,lagipon saya dah suruh yunus,kawan si zaki ni panggil abang hashim balik rumah"kata rahimah
"kejap lagi dah nak azan ni,kau dah panggil pak wardi?"tanya watie
"belum,lagipon abang hashim kan melarang aku panggil pak wardi tu"kata rahimah
"kau ni imah,ini untuk kebaikan anak kau juga,tak kan kau nak biarkan anak kau di rasuk lagi"khadijah tegas
"ni si zaki tu mana?lama benar dia mandi"sampuk razak
"zaki!! zaki!! dah sudah mandi ke belum?"jerit rahimah dari ruang tamu rumah
senyap.
"zaki!! oo zaki,dah habis mandi ke belum nak?"jerit rahimah lagi
"aku rasa,baik kita pergi tengok zaki tu"kata khadijah

pintu bilik air yang di perbuat dari zink rumah itu diketuk-ketuk razak sambil memangil zaki.namun senyap.tiada jawapan dari zaki.hanya bunyi air yang mencurah keluar dari pili memenuhi kolah mandi.matahari mulai terbenam,bunyi burung gagak dibelakang rumah mengejutkan mereka.rahimah mula risau

"zaki,kamu buat apa tu nak?jawab zaki,mak panggil ni"rahimah pula mengetuk pintu bilik air itu.
"saya tak sedap hati ni kak,apa kata kita buka je pintu ni"kata razak
"baiklah,tapi pintunya berkunci,macam mana nak dibuka?"tanya rahimah.kelihatan jelas dimukanya sedikit pucat dan takut
"akak ada dawai ke?tak pun sudu besi,bagi kat saya biar saya umpil selak pintu ni"kata razak
"baiklah,akak pergi ambilkan sudu"kata rahimah lalu bergegas ke para dan mengambil sudu
"kau nak buat macam mana tu razak?"tanya watie
"aku tau la"kata razak
"ini dia"rahimah menghulurkan sudu kepada razak

razak membengkokkan sudu itu seperti angka '7' atau huruf 'L' lalu razak mengumpil selak pintu dari celahan dinding bilik mandi.hampir seminit kemudian pintu itu berjaya dibuka razak.alangkah terkejutnya mereka melihat zaki terbaring terlentang dalam keadaan bogel di lantai bilik mandi.muka zaki pucat.matanya terbeliak tidak berkelip,bibirnya biru terketar-ketar seolah-olah kesejukan dan ketakutan.


~bersambung~

22 December 2012

Dukun -part 2-




pintu dapur terbuka.kelihatan zaki berjalan lemah ke meja makan.

"zaki dah makan?mak ada masak lauk kegemaran zaki ni,siput sedut masak lemak keladi."kata rahimah
"kejap lagi la mak.zaki penat ni"kata zaki lalu mendaki tangga rumah ke ruang tamu
"zaki,pergi salin baju.nanti kamu datang sini,makan dengan ayah.paham"tegas hashim
"ye yah"kata zaki lemah
"penat sangat dia tu"kata rahimah melihat zaki berjalan
"jangan nak dimanjakan budak tu.awak tengok,sebab awak manjakan dialah dia jadi begitu.kene rasuk dek syaitan"kata hashim
"eh abang ni sampai ke situ lak,saya manjakan dia sebab saya sayangkan dia,dah dia je yang kita ada sekarang ni,sofiah pula sibuk belajar yang si zali tu tak payah nak cakaplah,sejak kahwin,nak menjenguk kita pun tidak"kata rahimah
"itulah awak,dulu awak manjakan juga si zali tu,sebab itulah dia jadi macam tu"kata hashim

awan mendung berarak perlahan,suasana suram mula menjelma.cahaya mentari pula kian larut.burung-burng bangau berterbangan pulang ke sarang.lampu jalan mula terpasang sendiri.sebentar lagi azan maghrib akan berkumandang.rahimah segera ke ampaian mengambil jemuran.lewat pula rahimah mengangkat jemuran pada hari ini.lampu di beranda rumah di pasang hashim.setelah itu hashim duduk di tangga hadapan rumah menantikan anak bongsunya pulang dari bermain bola.rokok yang di isapnya hanya tinggal puntung,lalu puntung tersebut dicampaknya ke bawah tangga rumah.

"cepat naik,mandi.kejap lagi dah nak masuk waktu maghrib ni"jerit hashim bila melihat kelibat zaki berjalan masuk ke halaman rumah
"baik yah"jawab zaki lalu berlari ke belakang rumah

kain tuala yang tersidai di belakang pintu di capai zaki.setelah menanggalkan pakaiannya,zaki membalut tubuhnya dengan tuala.zaki meluru ke dapur.

"baju-baju yang kotor tu masuk kat dalam baldi"kata rahimah bila melihat zaki menutup pintu bilik air.
"ye mak"jawab zaki

setelah selesai solat berjemaah,hashim selaku ketua keluarga dan imam membacakan doa.zaki dan rahimah hanya tunduk sambil 'mengaminkan' bacaan doa dari hashim.suasana begitu sunyi dan tenang.hanya suara hashim sahaja yang kedengaran di rumah itu.setelah selesai membacakan doa,tiba-tiba hidung hashim tertangkap bauan yang aneh.bauan yang begitu menusuk hidungnya.

"ayah,bau apa ni?"zaki bersuara
"syhh diam jangan tegur!"bisik hashim
rahimah mula ketakutan.
'asap kemenyan'detus hati hashim bila bauan tersebut diamatinya

tiba-tiba zaki berdiri terpacak.berdiri kaku sambil kepalanya tertunduk ke lantai.
"abang!"jerit rahimah
"awak diam,pergi ke dapur ambilkan saya segayung air!"arah hashim
"zaki bang,anak kita kene rasuk lagi bang!"kata rahimah
"saya cakap tu buatlah,pergi cepat!"kata hashim

rahimah berlari ke dapur sambil menanggalkan telekungnya.segayung air dari kolah diambilnya.

zaki mula bertindak ganas dan liar.zaki terlompat-lompat seperti monyet membuatkan rumah papan milik hashim itu bergegar.zaki kemudianya menatap wajah hashim.mata zaki kemerah-merahan,air liurnya meleleh keluar dari mulut.zaki menerkam ayahnya lalu menumbuk-numbuk muka ayahnya

"dia milik aku!!arghhh arghh"pekik zaki sambil menumbuk muka dan badan hashim
"keluar kau syaitan!"hashim menepis-nepis tangan zaki.zaki melompat ke arah dinding rumah

Pak imam segera ke rumah hashim setelah razak memberitahu pak imam bahawa anak hashim,zaki telah dirasuk.setelah turun dari motor razak,pak imam meluru masuk ke dalam rumah hashim.

"Astaghfirullah al-azim"pak imam beristigfar melihat zaki melekat ke dinding rumah papan itu seperti sedang bersedia untuk menerkam hashim yang terlentang di lantai rumah

pak imam membacakan beberapa ayat suci untuk menghalau syaitan yang merasuk zaki.zaki memandang pak imam.darah mula keluar dari hidung zaki.

"warghhh diam!!"jerit zaki lalu meloncat ke arah pak imam
"Allahu Akhbar"jerit pak imam lalu menolak badan zaki
badan zaki melayang ke udara.lalu terbaring kaku dilantai rumah.
"zaki!!"jerit rahimah melihat anaknya kini terbaring kaku
"bawa air tu!"arah pak imam.
air dalam gayung itu di bacakan pak imam dengan surah-surah tertentu.air tersebut kemudiannya di lumurkan ke muka zaki.darah yang mengalir keluar dari hidung zaki mula berhenti.

"kau dah pagarkan kawasan rumah kau ni?"tanya pak imam kepada hashim ketika menuruni anak tangga.
"sudah pak imam"kata hashim
"habis tu,bagaimana syaitan ini boleh menembusinya,kau ikut segala pesan aku?"tanya pak imam
"ye pak imam,saya ikut tertibnya"kata hashim
"memang kuat syaitan ini,patutlah susah untuk menangkapnya."kata pak imam
"habis tu apa yang perlu di buat lagi ni pak imam?"tanya hashim
mulut pak imam mula berkumat-kamit membacakan sesuatu.
"bawakan aku garam.cepat"arah pak imam.seketika kemudiaan hashim tiba dengan membawa sepiring garam
"dia masih ada di sekitar kawasan rumah ini"kata pak imam
"ye ke?"tanya hashim kelihatan sedikit takut.
pak imam tiba-tiba menoleh ke arah pokok belimbing di bucu kiri hadapan rumah hashim.
"pergi!!"jerit pak imam lalu melemparkan segengam garam ke arah pokok belimbing itu setelah garam itu dibacakan dengan ayat-ayat tertentu.

'WAAARRGGGGHHHHHH!!!!!'

suara jeritan aneh bergema di pokok belimbing itu,pokok berlimbing itu tiba-tiba bergoyang umpama di tiup angin taufan.
pak imam memejamkan matanya sambil mulutnya terkumat-kamit membacakan ayat suci.selepas itu pak imam mula mengelilingi kawasan rumah hashim sambil menaburkan garam tersebut
"rumah ini aku sudah buatkan pendinding.kamu banyak-banyak kan berdoa,baca yasin agar rumah ini tidak lagi di serang syaitan itu.jaga zaki itu baik-baik"pesan pak imam
"baik,terima kasih pak imam"kata hashim lalu berjabat tangan dengan pak imam
"eh,apa ni?tak usahlah hashim"kata pak imam lalu memulangkan kembali wang kertas berjumlah rm50 ke tangan hashim
"tak pe pak imam,pak imam ambil lah,ikhlas dari saya,pak imam sudi membantu saya"kata hashim
"tak payah,aku buat sebab aku ikhlas,biar Dia yang balas.razak tolong hantar aku pulang"kata pak imam kepada razak yang dari tadi senyap kerana takut
"baik pak imam"kata razak
"terima kasih pak imam"kata hashim
"sama-sama,ingat pesan aku ya,jangan lupa buat"pesan pak imam lalu membonceng motor razak

malam kian larut.suasana begitu sunyi,hanya kedengaran bunyian cengkerik sahut-sahutan.sesekali bunyi burung pungguk kedengaran,sedikit sebanyak menimbulkan rasa seram kepada rahimah yang duduk bersila disebelah anaknya yang sedang tidur.rahimah mengusap rambut anaknya.hashim pula sedang menuam mukanya yang bengkak akibat dipukul zaki yang dirasuk tadi.

"mak..tolong!tolong!"zaki tiba-tiba menjerit
"zaki,zaki kenapa ni nak?kenapa ni?"rahimah mula panik
"zaki,ayah ada kat sini ni nak"hashim menerpa mendapatkan zaki
"ermm ayah,mak..zaki takut"kata zaki yang sedar dari tidur
"kamu mengigau ni,ayah dengan mak kan ada ni,sudah ye nak,tidur"kata hashim
"zaki takutlah yah."kata zaki
"jangan takut,mak ada ni.dah tidur.dah lewat dah ni"pujuk rahimah
zaki mula memejamkan matanya semula.

-bersambung-

20 December 2012

Dukun -part 1-




"arghhh arghhhh lepaskan aku arghhh arghhh"

pekikan dan raungan bergema mendadak dirumah Hashim menjelangnya maghrib.suasana tenang bertukar haru biru seketika dirumah hashim.

"kamu kenapa ni zaki?bawa mengucap nak bawa mengucap nak"hashim memeluk anak bongsunya.namun zaki berterusan meronta-ronta meraung dan berterusan meraung.
"lepaskan aku!! arghhh dia milik aku!! lepaskan!!"suara zaki berubah garau.dadanya berombak kencang.mukanya dibasahi peluh.matanya terpejam rapat.mulutnya mula berbuih-buih.darah pula mengalir keluar dari hidung zaki
"abang kenapa dengan anak kita ni bang?"rahimah,isteri hashim mula menangis ketakutan melihat perilaku ganas anaknya itu
"mengucap zaki,mengucap!"pekik hashim
"diam!!!"jerit zaki lalu matanya terbeliak memandang ayahnya
"keluar kau syaitan dari tubuh anak aku!!keluar kau!!"tengking hashim
"aku tak nak!!dia milik aku!!"jerit zaki sambil meronta-ronta
"siapa kau syaitan?siapa yang menghantar kau?siapa yang menyuruh kau merasuk anak aku? keluar kau dari tubuh anak aku!!"jerit hashim sambil memeluk erat anaknya
"kau diam!!"pekik zaki lalu menendang ayahnya.hashim tercampak ke belakang.tubuh kecil zaki tidak memungkinkan zaki untuk menedang hashim hingga terpelanting ke belakang.nyata syaitan yang merasuk zaki ini mempunyai kuasa yang luar biasa
"hahahaha dia milik aku!! hahaha"zaki ketawa sambil mengilai
"lepaskan anak aku syaitan!! Allahuakhbar!!"pekik hashim
"aarghh aaa"zaki terdiri kaku sambil kepalanya terdongak ke atas untuk seketika sebelum zaki terkulai lemah dan jatuh terbaring sambil mulutnya mengeluarkan buih.darah masih mengalir keluar dari hidung zaki
"zaki..zaki.."rahimah menerpa ke arah zaki lalu memeluk anaknya.

zaki merupakan budak lelaki yang ke empat diserang histeria oleh rasukan makhluk ghaib yang menyerang Kampung Permai sejak akhir-akhir ini.seperti budak-budak lelaki lain yang berumur dalam lingkungan 12 dan 13 tahun,menjelang manghrib mereka akan dirasuk oleh makhluk ghaib.dari mana datangnya makhluk tersebut tidak diketahui oleh penduduk kampung. pelik, hanya remaja lelaki sahaja yang menjadi sasaran makhluk tersebut.bukan wanita dewasa,bukan wanita tua,bukan lelaki dewasa,bukan lelaki tua,bukan anak dara tapi anak teruna.
namun semua budak lelaki tersebut pulih setelah dirawat oleh dukun terkenal di kampung tersebut. hanya dukun tersebut mampu membantu menghalau makhluk tersebut dari berterusan mengangu remaja-remaja lelaki di kampung tersebut.namun setelah itu serangan tersebut akan berlaku kepada remaja lelaki yang lain pula.berterusan begitu.tiada penghujungnya.

"kalau masuk anak si hashim tu,dah empat orang budak laki yang dirasuk makhluk itu"kata razak yang merupakan pelangan setia di warung kopi pak seman
"anak si hashim pun kene?bila?"tanya khalid sambil mencapai nasi lemak di atas meja
"yela,malam tadi aku dengar,anak dia meraung-raung macam orang kene histeria. tu pasti keje setan tu la"kata razak lalu mengeluarkan rokok kreteknya
"isyhh tak boleh jadi ni,dah banyak dah perkara ni berlaku,ape si hashim tu tak bawak anak dia pergi berjumpa dengan dukun wardi?"tanya khalid
"entahlah,aku dah cakap dah kat si hashim tu,suruh bawa anak dia pergi berubat dengan dukun wardi.tapi tak tau le kalau dia pergi ke tidak"kata razak lalu membakar hujung rokok kreteknya

kelibat seorang lelaki berjalan masuk perlahan-lahan ke warung pak seman.baju yang dipakai lelaki itu ditanggalnya lalu dikibas-kibaskan badannya.

"man,bagi kopi kurang manis satu,bagi yang panas-panas"jerit lelaki itu
"siap!"balas pak seman dari dalam dapur
"wuiihh kau tengok badan pak wardi ni,bukan main tegap lagilah,walaupun dah 40an,tapi masih sasa lagi la"puji khalid sambil memandang otot-otot yang tersusun mekar di badan dukun wardi
"mestilah,pak wardi kan dukun handalan,segala syaitan dia boleh lawan sudah tentulah badan dia sasa,bukan macam kau,dah masuk dua bungkus nasi lemak dah kau bedal,perut kau tu aku tengok dah macam spare tyre dah hahaha"razak ketawa
"kamu ni,biasa aja badan ku ini,aku ni kerjanya di kebun,sudah pasti kerjanya berat,sudah tentu badan aku jadi begini"kata dukun wardi dalam dialek indonesia.dukun wardi sudah lama tinggal di malaysia.hampir 10 tahun. sejak kematian isterinya yang merupakan anak kelahiran kampung ini pada awal tahun,selalu dukun wardi datang berkunjung ke warung pak seman untuk minum-minum dan rehat setelah penat bekerja di kebun milik arwah isterinya yang terletak tidak jauh dari warung pak seman.jika arwah isterinya masih hidup,arwah isterinya yang selalu menemaninya di kebun.namun sayang,perkahwinan mereka tidak dikurniakan cahaya mata.
"ini kopinya"hulur pak seman secawan kopi kepada dukun wardi
"terima kasih"balas dukun wardi
"pak wardi tahu tak, malam semalam zaki,anak si hashim dirasuk syaitan"kata razak
"anaknya si hashim? hashim yang mana?"tanya dukun wardi
"ala si hashim yang kerja menjual barangan runcit di pekan,yang bawa kereta proton gen 2 warna oren"terang khalid
"ooya si hashim yang mobilnya warna jingga itu.ya kenapa? apa anak dia pula dirasuk?"tanya dukun wardi
"ye anak dia kene rasuk"sampuk pak seman
"brengset ini setan,sudah ku pesan jangan di gangunya lagi pria-pria di kampung ini"dukun wardi bengis
"dulu kenapa pak wardi tak hapuskan je syaitan tu?"tanya razak
"sudah ku bilang,ini setan tidak boleh dihapuskan,jika ku hapuskan,sudah pasti budak yang dirasuknya itu mati!"jelas dukun wardi
"ye tak ye juga ye.dari mana syaitan ni datang?siapa yang membelanya?."tanya pak seman
"setan ini tidak mahu bekerjasama,setan ini tetap merahsiakan dari mana asalnya.bila ku tanya dia langsung keluar dari badan budak yang dirasuknya"kata dukun wardi
"habis tu anak hashim ni sudah pak wardi rawat?"tanya khalid
"belum,sebab bapaknya tidak ketemu aku lagi"kata dukun wardi

rahimah berjalan ke arah van milik atan yang membawa muatan barangan basah dan dapur. rahimah ingat memasak sup ayam untuk makan tengahari nanti. anak sulungnya sudah berkahwin dan kini menetap di Kuala Lumpur bersama isterinya,hanya musim perayaan sahaja baru anak sulungnya,Zali pulang ke kampung. anak daranya pula sibuk belajar di menara gading.Sofiah kini pelajar semester ke-3 dalam bidang jurusan Pemasaran di UiTM Shah Alam.hanya cuti semester sahaja baru pulang ke kampung. hanya anak bongsunya yang kini belajar di tahun 6 tinggal bersama rahimah dan suaminya di kampung ini. kejadian pada malam semalam benar-benar merungsingkan rahimah.

"kak mah menungkan apa tu?nak beli ke tidak?"tanya atan sambil menghulurkan beg palstik kepada rahimah
"ye ye akak nak beli lah ni"kata rahimah sambil mematikan lamunannya
"kau fikirkan apa tu imah,pasal anak kau ke?"tanya khadijah
"yela kak tijah,risau lak saya,anak saya pula yang kene kacau"kata rahimah
"kenapa ni kak mah?anak kak mah kene apa?"atan menyampuk
"ni anak si imah ni,kene rasuk dengan hantu yang selalu merasuk budak-budak lelaki kat kampung kita ni."kata khadijah
"anak akak pun kena?dah berubat ke belum?"tanya atan
"belum lagi,tapi akak rasa si zaki tu dah elok dah,elok je ke sekolah hari ni"kata rahimah nak menyenangkan hatinya
"yeke?kau kene ingat imah,anak si latifah pun macam tu juga dulu. Mula-mula dirasuk kemudian baik.lepas tu dirasuknya lagi,lepas tu baik.sampaikan kurus budak tu jadinya,lepas je berubat dengan dukun.barulah baik budak tu"kata khadijah sambil membelek-belek daun sawi
"yela kak,betul tu,baik akak pergi berubat dengan dukun..dukun apa ye namanya?"atan cuba mengingat
"dukun pak wardi"sampuk watie yang tiba-tiba muncul
"haiii watie, baru sekarang nampak kau keluar,pagi tadi masa aku beri ayam aku makan tak nampak pun kelibat kau menyiram pokok kacang panjang kau tu"kata khadijah
"nak siram ape lagi kak,bukan ke awal subuh tadi dah hujan,tak payah le saya nak menyiramnya lagi"kata watie lalu mengambil beg plastik dari tangan atan
"ye tak ye juga ye"kata khadijah
"beginilah kak imah,lebih baik kak imah rujuk pada dukun pak wardi tu.biar dia membantu menghalau hantu tu.biar dia buat pendinding kat rumah akak ni"kata atan
"betul tu imah,nasib baik aku hanya ada anak perempuan je.itu pun aku risau juga.aku nak minta dukun pak wardi tu buat pendinding kat rumah aku tu."kata watie bersunguh-sunguh
"ni sekilo ikan kembung ni berapa?aku nak masak asam pedas ni,abang leman kau tu suruh aku masak asam pedas tengahari ni"kata khadijah
"sekilo rm6 je"jawab atan
"hurmm aku fikir macam tu juga,tapi bang hashim tu,aku kene tanya dia dulu."kata rahimah

"tak payah,syirik awak tau tak.kita minta je pak iman yang bantu halaukan syaitan tu.biar pak iman hapuskan sekali syaitan tu nanti"hashim membantah
"bukan apa bang,dulu ada juga orang yang minta pak imam bantu mereka waktu anak mereka dirasuk,tapi tak berjaya kan. sampai rujuk pada dukun wardi tu,baru berhasil"kata rahimah sambil menuangkan air ke gelas suaminya
"saya percaya kali ni pasti pak imam tu berjaya menangkap syaitan ni"kata hashim lalu menceduk siput sedut masak lemak ke dalam pingannya
"ikut abangla,saya cuma harap zaki tak apa-apa je"kata rahimah

pintu dapur terbuka.kelihatan zaki berjalan lemah ke meja makan.

-bersambung-


p/s: tolong komen kalo korang rasa cerita cam.....hurmm.. korang komen jela..

14 December 2012







Assalamualaikum w.b.t seperti mana korang dapat tgk kat atas ni,ini adalah hasil poll atau undian yang telah berzaman aku lakukan kepada pembaca2 blog aku ni..memang tidak dinafikan ramai diantara mereka berminat dan bersetuju untuk meletakkan novel Sisi gelapku 1 dan 2 sebagai novel pilihan mereka.sebanyak 76% dari pembaca telah mengundi novel ini dan novel Urutan Cinta pula menduduki tangga kedua dengan mencatat sebanyak 18% undian dari pemabca yang membaca novel ini..manakal cerpen Janjiku Untukmu mendapat undian sebanyak 4% dari keseluruhan..

aku mengucapkan ribuan terima kasih kepada korang semua yang menyukai hasil karya aku dan terlibat dalam undian ini.. undian untuk karya kesukaan koranag yang lain akan aku buat bagi menobatkan karya mana pula yang menjadi pilihan korang bagi tahun 2012 ini..terima kasih banyak-banyak dan jangan lupa untuk mengundi ok

08 December 2012

Sinopsis : Dukun


Mengisahkan serangan makhluk misteri ke atas kanak-kanak lelaki di sebuah kampung yang diberi nama kampung Permai. apabila menjelangnya Maghrib, kanak-kanak lelaki tertentu akan diserang dan dirasuk oleh makhluk misteri ini. pelbagai cara dan alternatif telah digunakan untuk menangkap makhluk misteri ini,namun tidak berjaya. menurut seorang dukun/tok bomoh yang bernama Pak Wardi,makhluk ini tidak boleh ditangkap atau dimusnahkan,dukun tersebut hanya boleh membantu merawat dan mengelakkan dari kanak-kanak lelaki yang dirasuk makhluk itu dirasuk kembali.adakah dukun Pak Wardi akan berjaya untuk menangkap dan menghapuskan makhluk misteri ini nanti.segala jawapannya ada di dalam cerpen bersiri ini..


BAKAL DISIARKAN PADA 20/12/2012

07 December 2012

PENGUMUMAN


arghhh maaf!! aku mintak maaf banyak-banyak!!

cerita :

INDAH KUNTUM DARI MEKARNYA

ada masalah, cerita itu tak dapat disiarkan pada bulan ini,sebab fail cerita tu dah corrupted ar..ni sume sebab virus tak guna..

jadi cerita tersebut akan ku gantikan dengan cerita :

DUKUN

yang bakal di siarkan part demi part bermula pada 20/12/12 .. manakala untuk sinopsisnya nanti akan disiarkan pada minggu depan

aku mintak maaf sebab perkara ni terjadi dan tak dapat di elakkan..maaf sangat-sangat ye..

02 December 2012

Nantikan Kemunculannya


Assalamualaikum..dan salam sejahtera..hurmm ade tak lagi yang sudi menjenguk blog buruk aku ni??hurmm kepada yang setia tu..korang terbest la..well kalo korang leh tgk kat ruangan sebelah KIRI blog ni ade 2 gambar cover bagi cerita yang bakal disiarkan tak lama lagi.. iaitu cerita
cerita kat atas ni bakal di siarkan pada pertengahan bulan ini,cerita ni 96%siap.. manakala cerita 

ini merupakan karya kedua aku dalam bentuk seram mistik selepas cerita

Buai-Buai Cinta

cerita ini bertajuk "DUKUN" bakal disiarkan pada bulan januari tahun 2013..cerita ini hampir 68%siap..tengah gigih menulis la ni..perghh penat..

kalo korang nak tau sinopsis cerita "DUKUN" ni..nantikan,dalam bulan ni aku akan post sinopsis cerita ni..kalo korang baik hati,rerajin la klik kat iklan..penat aku menulis..x cian ke kat aku..aku mtk korg klik je kat iklan bukan ke bayar pun an..jadi bersamalah kita bekerjasama..hehehe

dah aku nk tido..penat sangat ni..so nantikan jela ye

for now..

me/khuzairi mengucapkan...

wassalam..

22 November 2012

Assalamualaikum w.b.t.. dan salam sejahtera..

Alhamdulillah akhirnya siap gak cerpen kisah cinta sejati normal/straight brjudul Buai-Buai Cinta 

 












..aku tahu mmg lama bebenor aku tak update blog ni..ada banyak sangat perancangan yang perlu ku utamakan..sekarang ni aku masih lagi melapangkan waktu untuk menaip tiga cerita yang berkemungkinan besar akan ku post kat sini x lama lagi..

ada yg tanya dengan adanya cerita Buai-Buai Cinta,adakah cerita plu sudah dihentikan..tidak..cerita plu masih ada..aku ngah taip la ni..

aku hrp korang sume paham dengan keadaan aku skrg ni..sudi2kanlah bantu aku utk klik kat iklan yg korang nampak..x kene byr pun..stkt klik je..barulah bersemangat sikit utk aku menaip nnt..

aku harap korang semua terhibur dgn semua cerita-ceritaku..so tunggu jela nnati kemunculan 3 lagi cerita ni..mungkin esok lusa akan disiarkan hehe

adios amigo..

Wassalam

21 November 2012

Buai-Buai Cinta -part AKHIR-



farid melangkah lemah ke lift di apartmentnya.farid kelihatan begitu letih akibat dari kerja-kerja berat yang di lakukannya di tempat kerja tadi.farid pulang lewat dari tempat kerja.ketika menghampiri lift,farid terlihat zikri begitu asyik memandang ke arah padang permainan hingga dia langsung tidak menyedari kehadiran farid.

"wei,kau buat apa kat sini?"tegur farid sambil menepuk lengan zikri
"wei,terkejut aku..aku nak naik atas la ni"kata zikri
"kau dari mana?"tanya farid
"baru lepas dating la hehe"kata zikri sambil tertawa kecil
"dating?dengan sape? kat mana?"soal farid
"dengan awek aku la,kat padang permainan tu"kata zikri sambil menjuirkan bibirnya ke arah tempat alia sedang bermain buaian
"oh.."dahi farid berkerut
"kau baru balik kerja ke?lewatnya"kata zikri

pintu lift akhirnya terbuka. farid dan zikri melangkah masuk ke dalam lift. farid tergamam seketika bila menghidu bauan harum semerbak kasturi di dalam lift tersebut.bauan yang begitu kuat.belum pernah farid menghidu bauan harum yang begitu kuat sebelum ini.serta merta bulu tengkuknya meremang.

"kau pesal?"tanya zikri pelik melihat farid berdiri kaku
"kau bau tak apa yang aku bau?"tanya farid
"apa?"zikri makin pelik
"kau cubalah hidu"suruh farid
"biasa je"kata zikri

pintu lift terbuka di tingkat 8,farid mengikuti zikri keluar dari lift.

"wei zik,dengan awek mana yang kau dating tadi?"soal farid
"tu"tunjuk zikri ke bawah,ke arah alia yang masih lagi bermain buaian
"yang itu ke?"soal farid melihat padang permainan yang usang itu
"yela"
"wei mana ade sape-sape kat situ"cakap farid
"adelah tu"kata zikri sambil menunjuk ke arah buaian yang berbuai dengan sendiri
"mane?mane? kan tak de sape-sape kat situ"ujar farid
zikri hairan,baru sebentar dia mmelihat alia begitu khusyuk bermain buaian disitu.tidak sampai 10 saat zikri berpaling,alia sudah tiada
"zikri,betul ke kau dating dengan awek tadi?"tanya farid
"ye"jawab zikri perlahan.matanya masih terpaku memandang buaian yang berbuai perlahan itu
"siapa nama awek tu?duduk blok mana?umur berapa?"soalan bertubi-tubi dari farid
"alia..aku tak tau dia duduk block mana,umur dia mungkin dalam baya aku"kata zikri tetap melihat padang permainan itu.buaian tersebut akhirnya berhenti
"dia pakai baju apa?"soal farid lagi
"baju kuring kuning,berselendang putih."kata zikri
"dia memang selalu ke pakai baju tu"tanya farid
zikri mengangukkan kepalanya
"selalunya kau dating dalam waktu-waktu begini ek?"
zikri mengangukkan kepalanya
"tempat yang sama dekat padang permainan itu?"
zikri mengangukkan kepalanya
"hanya kau berdua je?"
zikri hanya mampu mengangukkan kepalanya untuk menjawab semua soalan yang ditujukan farid.zikri hilang kata-kata untuk diucapkan.zikri masih sukar percaya apa yang baru terjadi padanya.
"hurmm baiklah,kita masuk rumah dulu,kita sembang kat dalam rumah.biar aku ceritakan hal sebenarnya pada kau."kata farid lalu memeluk bahu zikri

selangkah kaki farid melangkah,serta-merta angin bertiup kencang melintasi hadapan mereka berdua.deruan angin tersebut yang tidak diketahui datangnya dari mana bertiup kencang sekelip mata,umpama seperti orang berlari melintasi mereka.farid menelan air liurnya ketika memandang zikri.muka zikri kelihatan pucat.suara tangisan sayup-sayup kedengaran di sekitar tingkat mereka.dada zikri berombak-ombak.nafasnya turun naik laju.farid menelan air liurnya.mata farid terpejam lalu mulutnya terkumat-kamit membacakan sesuatu. suara tangisan itu makin sayu-sayu kedengaran.setelah mulut farid terhenti dari terkumat-kamit.mata farid dibuka perlahan dan serentak itu suara tangisan tadi hilang. farid menarik tangan zikri yang sedang berdiri keras.

setelah pintu rumah terbuka,farid terus memimpin tangan zikri ke ruang tamu yang suram itu. hakim sedang khusyuk bermain permainan video PS2.zikri disuruh duduk oleh farid. farid memetik suis lampu dan berlalu ke dapur.hakim terkejut lalu memandang muka zikri yang pucat itu. farid datang ke ruang tamu sambil membawa secawan air mineral.setelah dibacakan beberapa keping ayat suci Al-Quran,farid menyuruh zikri minum air tersebut.selebihnya farid merenjis air itu kemuka zikri lalu menyapu muka zikri dengan air tersebut.

"wei,ni pehal ni,zikri ni kenapa farid?"tanya hakim dalam keadaan risau
"dia lemah semangat"jawab farid lalu duduk disebelah zikri
"dia kene gangu ke?"tanya hakim lalu berengsot sedikit-demi sedikit lalu bersila dihadapan zikri
"biasalah tu"kata farid lalu memeluk bahu zikri
"zik,kau ok tak?"tanya hakim
"ok ok"jawab zikri sambil mengangukkan kepala
"aku rasa,lepas ni kau jangan pergi lagi ke padang permainan itu"pesan farid
"ye,betul kata ed,kau jangan pergi la tempat tu lagi.tak elok la tempat tu."kata hakim
zikri hanya mengangukkan kepalanya.
"macam ni lah zik,biarlah aku ceritakan apa sebenarnya yang berlaku pada kau,siapa sebenarnya alia itu,dan apa yang telah terjadi ditempat yang kau selalu pergi tu"kata farid

"kalau ada jodoh pasti kami bersama"kata zikri
"apa maksud kau ni zik,mak tak fahamlah,kau jangan buat macam-macam,pak hassan kau tu dah bising dah pasal kau dan wana tu,kalau kau tak cukup duit pun,guna je duit mak dulu nak,mak ada simpanan kat ASB tu,guna je duit tu dulu nak"kata ibu zikri,Zaleha dihujung talian
"tak perlulah mak,mak simpan je mak,zikri ada duit zikri sendiri.semuanya cukup,.mak,zikri minta ampun pada mak dan abah,minta ampun dari hujung rambut sampai hujung kaki,halalkan lah makan minum zikri selama ni,halalkan juga susu mak pada zikri.zikri minta maaf sangat-sangat sebab dah banyak menyusahkan mak dan abah"kata zikri tiba-tiba sebak
"kau ni kenapa zik?tetibe minta ampun bagai ni,kenapa ni nak,janganlah buat mak risau nak"Zaleha menjadi risau
"tak de apa-apa lah mak,janganlah mak risau,zikri cuma nak.."talian zikri terputus.
"hello zik,zikri?zikri?hello?"zaleha berkali-kali memangil anaknya.

zikri melihat telefonnya,skrin telefonnya gelap.bateri telefon bimbitnya sudah habis.pengetip kuku yang dipegangnya di simpan dalam kocek seluar.setelah kukunya dipotong pendek.zikri kemudianya menjenguk ke padang permainan di tingkat bawah.sunyi.melihat keadaan blok apartmentnya yang kini menjadi sunyi sedikit sebanyak menakutkan zikri.namun hatinya memujuk zikri supaya cekal dan tidak gentar.semangatnya menjadi kuat kini.tujuannya hanya satu.untuk mengakhiri segala kebuntuan fikirannya dan misteri gadis bermain buaian di padang permainan,alia.

farid dan hakim masih tidak pulang ke rumah lagi,walaupun sudah lewat malam.jam yang terlilit kemas ditangan kiri zikri menunjukan waktu 12.15 tengah malam.telinga zikri tertangkap bunyi yang biasa dia dengar.jantungnya berdegup kencang.zikri mengintai ke bawah apartment,ke arah padang permainan.terkejut zikri melihat buaian berbuai sendiri.

lift akhirnya tiba di tingkat bawah.ketika zikri melangkah keluar dari lift,suara nyanyian lagu yang merdu kedengaran.zikri kenal benar dan tahu lagu nyanyian tersebut.zikri terus menuju ke padang permainan.semakin kakinya hampir ke padang permainan,deria baunya aktif menagkap bauan wangi kasturi yang semerbak harum.kelihatan alia sedang khusyuk bermain buaian

"awak dah sampai akhirnya"kata alia lalu berhenti berbuai
"ye"kata zikri sambil tersenyum
"saya ingat awak dah tak berani datang lagi ke sini"kata alia sambil memandang zikri tajam
"kenapa pula?"tanya zikri lalu duduk dibuaian sebelah alia
"dengar cerita,malam tadi ada orang dengar bunyi orang menangis,mereka kata itu bunyi hantu"kata alia
"awak pula,tak takut ke?"tanya zikri
"awak ni,kan dari awal lagi saya sudah cakap,yang dia pun maklum Tuhan,buat apa saya perlu takut kepadanya"kata alia lalu mula berbuai
"demi cinta saya sangup lakukan segalanya"kata zikri
"apa maksud awak?"tanya alia
"yela,demi cinta saya pada awak alia,saya sangup lakukan apa sahaja."kata zikri
"awak,saya sayangkan awak,awaklah cinta pertama saya."kata alia lalu berhenti berbuai
"tapi awak,kita tak dapat bersama.maafkan saya"kata alia lalu berdiri
"kenapa kita tak dapat bersama?saya cintakan awak alia,saya sangup buat apa sahaja untuk terus bersama dengan awak,untuk terus berada di samping awak."kata zikri
"tak kira awak buat apa sahaja zik,kita memang tidak dapat bersama.walau apa pun terjadi,kita tetap tidak akan bersama,maafkan saya zikri.sebab gagal untuk berada disamping awak"kata alia sendu
"jangan kata begitu alia,walau apa jua terjadi cinta kita tetap ada,kita tetap ada bersama untuk selamanya.cinta kita mendekatkan kita,bukan menjarakakn kita"terang zikri
"tidak zikri,awak kene faham..cinta kita memang ada tapi untuk kita bersama memang mustahil"kata alia
"kerana dunia kita berbeza?"soalan zikri membuatkan alia tergamam sebentar
"maksud awak?"tanya alia
"awak faham maksud saya alia"kata zikri
lampu jalan yang menerangi laluan pejalan kaki di apartment tiba-tiba terpadam.
"saya tahu awak siapa alia,saya tahu awak sebenarnya apa alia"zikri menatap wajah alia
"jadi,akhirnya awak sudah mengetahui perkara yang sebenarnya"kata alia
"saya nak dengar sendir dari mulut awak alia,apa yang membuatkan awak menjadi begini?"soal zikri
"baiklah,jika ini yang awak inginkan..kisahnya begini..."

segalanya bermula bila alia,seorang gadis desa berhijrah ke kuala lumpur untuk tinggal bersama dengan kakaknya setelah kematian ibunya. alia bekerja sebagai tukang jahit di sebuah butik dikotaraya.sementara kakaknya pula bekerja sebagai kerani di sebuah syarikat guaman. walaupun baru sebulan alia menetap disitu,semua penduduk apartment,baik melayu,baik cina,baik india dan juga pendatang asing sudah mengenali alia.keramahan alia begitu disenangi oleh semua orang.pada sebelah paginya alia akan menjual nasi lemak dan kuih-muih dengan menjajanya di seluruh blok apartment.semua orang meminati nasi lemak yang dibuat alia.ramai memuji kelazatan sambal nasi lemak yang dimasak alia.pada sebelah petang pula,alia akan ke kotaray untuk bekerja dibutik,menjahit baju disitu.

namun segala-galany bertukar apabila alia sering digangu oleh lelaki-lelaki nakal di situ. lelaki-lelaki disitu begitu tertawan dengan kejelitaan alia. alia yang selalu menghabiskan waktu penatnya selepas pulang dari kerja,akan bermain buaian yang ada di padang permainan disitu.stiap kali pulang dari kerja,alia pasti akan singah di situ untuk bermain buaian hingga puas dan hilang penatnya.setelah itu barulah alia pulang ke rumah.

pada suatu malam,ketika alia sedang khusyuk bermain buaian berseorang,dia didatangi oleh beberapa orang pemuda untuk mengangunya.alia menjadi semakin rimas apabila ada di antara mereka mula menyentuh-yentuh alia.ketika alia ingin pergi dari situ,alia telah dihalang oleh mereka.mereka bertindak ganas terhadap alia dengan mengheret alia ke kawasan gelongsor,disitu mereka mula merogol alia secara bergilir-gilir.alia cuba meronta,namun ditampar dan dipukul mereka.ketika alia cuba menjerit salah seorang dari mereka menekup mulut dan hidung alia.alia meronta-ronta akibat sesak nafas,namun tidak langsung dipedulikan oleh mereka,apabila mereka puas,mereka mendapati alia sudah tidak bergerak lagi.alia mati akibat sesak nafas.mereka menjadi panik lalu mengambil keputusan untuk membakar mayat alia.

"jadi sejak itu,awak menjadi penungu disini,hingga menakutkan seluruh penduduk apartment untuk mengunakan padang permainan ini,awak nak balas dendam,bukankah semua lelaki yang membunuh awak sudah dijatuhkan hukuman,kenapa awak masih disini,masih menakutkan penduduk disini"sampuk zikri
"bukan"kata alia
"habis tu?"soal zikri sambil jarinya bermain-main dengan pengetip kuku
"saya tak pernah menakutkan orang,menakutkan penduduk di apartment ini.saya masih disini kerana mencari orang untuk saya merasa ertinya cinta.setiap malam saya disini,menanti seorang lelaki untuk hadir mencintai saya."kata alia sambil mengesat air matanya dengan selendang
"cinta?"zikri pelik
"ye awak,cinta.saya belum pernah merasakan kehadiran cinta semasa hayat saya.sebab itu saya selalu disini,menantikan cinta hadir pada saya..tapi.."alia menagis teresak-esak
"tapi kini,cinta itu telah hadir"kata zikri
"tapi sudah terlambat"
"belum alia,segalanya belum terlambat lagi"
"awak dan saya kini berada di dunia yang berbeza awak,terus terang saya bersyukur sangat-sangat dapat merasakan indahnya cinta walaupun saya kini tidak berjasad lagi,namun cinta yang awak beri membuatkan saya bahagia awak.walaupun selepas ini pasti kita tidak lagi ketemu."alia memakai selendangnya
"awak yang ingin kita bersama,kenapa pula awak ingin pergi dari saya?hati saya sudah ada pada awak,hati saya sudah pun awak miliki.namun kenapa wak?kenapa awak sangup pergi meninggalkan saya?"zikri mula sebak
"saya cintakan awak,tapi mustahil untuk kita bersama.malangnya percintaan yang indah ini harus ada penamatnya,dan bukan semua penamatnya indah awak"kata alia kembali menangis
"saya nak bersama dengan awak,tapi kenapa awak seolah-olah mengalah bila berhadapan dengan rintangan ini?"tanya zikri
"bukan zikri,bukan begitu.cinta ini memang sejati,cinta kita memang hakiki,tapi cinta ini bukannya realiti."terang alia
"tapi saya ingin bersama awak.berada disisi awak.menyelami erti cinta hakiki ini,cinta sejati yang awak katakan,cinta antara kita!"tegas zikri
"saya tidak berjasad awak!saya tidak bernyawa seperti awak!"kata alia
"oh begitu,baiklah biar kita sama-sama tidak berjasad agar cinta kita menjadi realiti"kata zikri
"apa maksud awak?"alia binggung
"ini!"serentak itu zikri membenamkan pisau pengetip kuku itu kelengannya,saluran urat darah diketipnya dengan pengetip kuku itu.lalu terputus dualah saluran darah itu,.
"arghh"zikri mengerang perlahan
"zikri!! jangan zikri!!"jerit alia sambil berlari ke arah zikri.
alia tidak mempunyai kudrat untuk membantu zikri.alia langsung tidak mampu untuk menyentuh zikri.alai hanya mampu menjerit meminta tolong sambil melihat darah memancut keluar dari lengan zikri. zikri semakin lemah,banyak darah mengalir keluar dari lenganya membasahi baju dan seluarnya.zikri hanya mampu terduduk bersandar sambil tersenyum memandang kekasihnya alia.
alia sedaya-upaya menjerit meminta tolong,namun tiada siapa yang mampu mendengar suara jeritan alia.hanya zikri sahaja yang mampu mendengarnya
"alia,aku cinta padamu"bisik zikri lalu matanya terpejam
"zikri..kenapa awak buat begini.."alia merintih
"untuk cinta kita"bisik zikri
zikri akhirnya kaku.alia terduduk melihat mayat zikri.kekasih hatinya kini sudah tidak bernyawa sepertinya.alia menekup mukanya,air mata alia terus mengalir deras.
"alia"suara seorang lelaki dibelakang alia.bahu alia dipegang lelaki itu.
"zikri!"jerit alia.lalu memeluk lelaki itu.

'projek pembinaan rumah sampah bagi mengantikan kawasan padang permainan yang usang di apartment itu akan dimulakan pada hujung tahun ini setelah mendapat kelulusan dari pihak DBKL setelah meneliti beberapa faktor yang diutarakan oleh pemaju apartment itu yang mendapati kawasan pengumpulan sampah dikawasan apartment tersebut tidak mencukupi bagi menampung sampah-sampah dari penghuni apartment itu.projek rumah sampah itu mendapat tentangan hebat dari segelintir penghuni apartment itu. wartawan kami yang membuat liputan disitu semalam mendapati masih ada lagi segelintir penghuni apartment yang tidak mahu memberikan kerjasama.mereka mengatakan bahawa padang permainan tersebut adalah tempat sejarah bagi mereka.mereka mengatakan juga padang permainan tersebut meyimpan kisah tersendirinya.menurut mereka lagi padang permainan itu adalah lambang kepada sebuah kisah cinta sejati yang indah.merujuk kepada kes terdahulu,padang permainan tersebut pernah menjadi lokasi bagi kes rogol dan bunuh nur alia binti hamid yang berlaku pada 6 tahun lepas dan kes bunuh diri mohd zikri bin kasim yang berlaku pada awal 2 tahun lepas.penghuni apartment ini menceritakan bahawa mohd zikri dikatakan membunuh dirinya selepas terjumpa dengan kekasih mistiknya iaitu nur alia yang dirogol dan dibunuh untuk bersama dengannya. merujuk cerita penghuni aparment ini,mohd zikri dikatakan nekad membunuh diri untuk bersama dengan nur alia.sejak peristiwa itu,penghuni apartment itu sering ternampak kelibat sepasang kekasih yang dipercayai roh zikri dan alia dikatakan sering bermain buaian di padang permainan itu pada lewat malam,tambah mereka lagi,jika sesiapa yang pergi bermain buaian disitu pada lewat malam,mereka akan mudah dan segera mendapat jodoh.
laporan tersebut mengakhiri berita pada malam ini,saya zulaika mengucapkan selamat malam dan assalammualaikum'




----------------------------------tamat--------------------------------------------

18 November 2012

Buai-Buai Cinta -part4-






zikri mengambil telefon bimbitnya yang bergetar di atas meja. fail-fail projek di tutupnya. sambil tersenyum ke arah zulaika, zikri menjawab panggilan tersebut.

"hello"zikri memulakan perbualan
"hello,zikri. saya ni wana, u ada masa sekejap tak?"tanya wana dihujung talian
"hurmm yeah,but make it fast"cakap zikri lalu bersandar di kerusinya
"its about our weading,betul ke u nak tangguhkan?"tanya wana
"hurmm yup.kenapa?"
"sampai bila?"
"bagi tempoh dua bulan.so totalnya 5 bulan lagi baru kita kahwin"terang zikri
"hurmm"wana mengeluh
"maafkan saya,saya harap awak faham keadaan saya sekarang"kata zikri

farid menolak pintu kedai serbaneka 24jam.matanya meliar memandang segenap pelusuk ruang dalam kedai tersebut sebelum berjalan menghampiri kaunter pembayaran.

"bagi topup maxis rm10 dengan topup celcom rm5."kata farid kepada juruwang
"itu sahaja?"tanya juruwang
"malborro filter satu"tambah farid sambil mengeluarkan dompetnya
"eh farid,lama tak nampak kau"tegur seorang lagi juruwang lelaki ketika menghulurkan salam kepada farid
"macam biasalah Deli, aku sibuk"kata farid
"amacam rumah?kau dah jumpa dah penyewa?"tanya adhli,juruawang tersebut
"dah jumpa dah"
"baguslah kalau macam tu,wei kau nak dengar cerita tak?"tanya adhli
"apa dia?"
"Dua malam lepas,aku ada nampak seorang lelaki ni lepak kat tempat puaka tu,dia dok main buaian sambil bercakap sorang-sorang.eii seram aku tengok"kata adhli dengan reaksi takut
"oh budak tu"
"kau kenal?"
"hurmm budak rumah aku tu,budak yang baru sewa"kata farid
"apa?serius?"adhli terkejut
"semua sekali rm25"sampuk juruwang tadi
"ye betul,budak rumah aku tu."jelas farid sambil menghulurkan duit kertas rm50
"kau tak beritahu dia ke pasal taman permainan tu?"tanya adhli
"tak,aku tak sempat nak beritahu dia"kata farid

tepat pukul 11malam suasana apartment menjadi suram. tiada langsung kelibat penghuni berkeliaran di sekitar kawasan tersebut. pintu lift terbuka.kelihatan zikri berjalan berseorangan menuju ke padang permainan.
zikri mematikan telefon bimbitnya. sementara menanti alia muncul,zikri menghabiskan masanya dengan bermain buaian sambil merokok.
angin menderu kencang.zikri berpaling ke arah tiupan angin tersebut.terlihat susuk tubuh seorang wanita berjalan menghampirinya.

"lama menanti?"tanya alia sambil duduk dibuaian sebelah zikri
"tak lama lah."kata zikri sambil tersenyum
"sejak akhir-akhir ni awak selalu duduk disini,menungu saya,awak tak bosan ke?"tanya alia
"kalau saya bosan saya tak kan menunggu awak."kata zikri
"habis tu?mengapa awak selalu menunggu saya?"tanya alia
"sebab awak"zikri menjawab
"sebab saya?sebab apa tu?"tanya alia
"susah nak saya katakan,tapi sejak berkenalan dengan awak,saya rasa saya patut berjumpa awak selalu"
angin kembali menderu bertiup dingin.alia berhenti dari mengajukan soalan kepada zikri.alia seakan hilang kata tanya.jawapan zikri seakan mengangu fikirannya. alia berpaling dari menatap wajah zikri.dari raut wajah zikri seakan memberitahu sesuatu kepada alia.alia seolah-olah gusar untuk menerima hakikat dari jawapan yang terserlah dari raut wajah zikri.zikri hanya tersenyum dan mula bermain buaian.
"saya rasa awak dah terlalu jauh"kata alia sejurus angin mula berhenti bertiup.
"terlalu jauh?maksud awak?"tanya zikri
"saya tahu awak faham benar dengan apa yang saya cuba sampaikan"jawap alia lalu menutup rambutnya dengan selendang yang terlilit dilehernya
"awak seolah-olah cuba lari dari hakikat"kata zikri
"hakikat?"
"ye alia,hakikat,saya dapat rasakan awak sebenarnya rasa apa yang saya rasa cuma awak seolah-olah menafikannya dan tidak dapat menerima kehadiran rasa tersebut yang sebenarnya hadir disebabkan saya"kias zikri
"hakikat yang sebenarnya,rasa tersebut tidak dapat bersatu menjadi satu kerana.."alia terdiam sebentar
salakan anjing sahut-sahutan di belakang kawasan apartment.salakan sayu yang cukup mendayu seolah-olah anjing tersebut merintih.
"kerana apa?adakah kerana saya?"tanya zikri
"bukan hanya awak,malah saya juga"jawab alia
"saya dah bagi ruang untuk rasa tersebut menjalar hingga ke awak,dan awak juga sudah merasai kehadiran rasa tersebut.tidak perlu awak nak nafikannya,sebab saya pasti rasa tersebut telah lama disemai dalam sanubari awak.alia hayatilah rasa itu,fahamilah rasa itu,rasa yang indah dan begitu berharga dan hanya hadir untuk sekali sahaja dalam hidup awak "jelas zikri dengan penuh penghayatan
"tidak!"alia bernada tegas,serta-merta salakan anjing tersebut berhenti
"alia,terimalah hakikatnya bahawa saya kini berada di hati awak bukan?!"zikri berdiri
"zikri,awak sudah berpunya,hati awak sebenarnya sudah dimiliki.."
"ye memang benar hati saya sudah dimiliki.dimiliki oleh awak alia.bukan pada siapa-siapa"kata zikri lalu berdiri dihadapan alia
"bagaimana pula dengan teman wanita awak,adakah awak berlaku curang"kata alia lalu berdiri
"bukan,saya berlaku jujur,jujur dalam mencintai awak bukannya teman wanita saya,jika awak berada di tempat saya kini,pasti awak akan maklum mengapa saya menjadi begini"kata zikri
"hati saya kini berada dalam jiwa awak,rasa yang sepatutnya bertahta ditempat yang sepatutnya."tambah zikri
"mustahil"kata alia
"alia,saya tak dapat nafikan rasa saya pada awak,ye memang benar,pada mulanya,saya tertawan pada dengan kejelitaan awak,tapi kini saya lebih tertawan dengan keperibadian awak,saya dapat merasakan ketulusan hati awak dalam menghargai rasa dan memberi pengertian dalam menghayati rasa tersebut.sebab itu saya tidak pernah meragui rasa yang lahir dari hati ini,bila hati ini sudah dipenuhi dengan rasa tersebut maka saya serahkannya pada awak kini sebuah hati yang dipenuhi cinta saya."kata zikri sambil menatap mata alia.
"awak..kenapa awak baru hadir sekarang dalam hidup saya,mengapa begitu lama untuk saya berjumpa lelaki seperti awak.mengapa sekarang awak?.."
"syhhh sudah,jangan nak rumitkan rasa ini lagi.hayatilah alia,rasa cinta saya yang kini bertaut dalam hati awak.biar ia kekal abadi.buat selama-lamanya"jawab zikri dalam nada perlahan tapi sudah cukup untuk alia mengerti kata-katanya.
"saya cintakan awak alia.setulusnya dalam hati ini."kata zikri
"ye,saya juga"kata alia lalu tertunduk malu

~bersambung~

13 November 2012

Buai-Buai Cinta -part3-



bunyi kuakan pintu rumah mengejutkan farid yang sedang khusyuk menonton televisyen.hazim masuk kerumah lalu duduk bersandar di sofa bersebelahan dengan farid.

"awal balik,selalunya waktu-waktu subuh baru kau balik"sindir farid
"wei,aku penat kerja tadi.aku malas nak lepak-lepak dengan kawan tu yang aku terus balik rumah je ni"kata hazim sambil matanya terpejam
"berlendir la badan kau ni,pergilah mandi,boleh lak tidur kat sini"marah farid
"ala kau ni macam mak nenek la,membebel lak,kejap lagi aku mandila,aku penat ni biarlah aku rehat jap"gomel hazim
"kalau wangi tak pe gak,ni dah la hapak,tengik lak tu baunya"kata farid
"hehe standardla baru lepas kerja an..wei senyap je rumah ni..tak kan la kau seorang je,tu budak baru tu mana?"tanya hazim
"entah,aku rasa dia pergi melepak kat padang permainan la"kata farid
"wei kau biar betul wei"hazim terkejut
"yela,malam hari tu aku nampak dia berseorangan bermain buaian kat situ,aku nak tegur takut "kata farid
"kau tak beritahu dia lagi ke cerita pasal tempat tu"tanya hazim
"aku lupa,aku tak sempat nak beritahu dia"kata farid
"aisyhh kau ni pun..habis tu mana dia sekarang?"tanya hazim

zikri bermain buaian berseorangan di padang permainan.deruan angin bertiup sepoi semakin lama semakin kuat.zikri memandang jam tanganya.hampir tepat pukul 2 pagi.zikri memandang ke atas.melihat langit gelap tiada bintang dan bulan.

'mungkin hujan akan turun tak lama lagi,tapi mana alia'detus hati zikri

angin sekali lagi bertiup kencang,salakan anjing jelas kedengaran kuat.bunyi tiupan angin menghasilkan bunyi yang agak menyeramkan.zikri terkejut apabila lampu yang sedang menyala menerangi jalan berhampiran padang permainan itu mati secara tiba-tiba.zikri menelan air luirnya.seram dirasakan kini suasana di padang permainan itu. hujan lebat mulai turun.zikri segera berlari ke arah lift untuk berteduh di koridor lift.zikri masuk ke dalam lift setelah pintu lift terbuka.zikri sempat menoleh ke arah padang permainan.hanya buaian yang berbuai akibat di tiup angin kencang.

'mungkin alia tidak bermain buaian pada malam ini'fikir zikri

'uuuu oh angin malam..'

setelah keluar dari dalam lift,zikri terdengar suara nyanyian perempuan sayup-sayup di bawah bangunan.zikri gembira,itu adalah suara alia. zikri segera menjengah ke bawah bangunan,namun alia tiada.hanya buaian yang berbuai sendiri.suara tersebut ghaib.hujan menjadi semakin lebat.

Selepas selesai solat subuh,zikri melipat sejadahnya dan disimpan di dalam almari.zikri segera menanggalkan kain pelikat yang dipakainya.
suasana masih lagi berkabus dan dingin.setelah enjin kereta sudah dirasakannya panas.zikri segera memandu keluar keretanya dari kawasan parkir apartment menuju ke tempat kerja.

burung merbuk perliharaan Pak Kasim berbunyi riang.embun pagi mula kering.selepas menjamah lempeng bercicahkan sambal tumis masakan isterinya Zaleha,Pak kasim bangkit dari kerusi lalu mencapai cangkul yang tersandar di balik pintu dapur rumahnya.

"emaknya,saya nak ke kebun nak mengambil pisang untuk dihantarkan ke rumah Maimon"jerit pak kasim sambil menghidupkan enjin motosikal kapcainya
"yela bang,nanti sampaikan salam saya kepada Maimon"kata Zaleha sambil menjemur pakaian yang dicucinya

belum sempat tongkat dikait kaki pak kasim,pak kasim tersentak melihat sebuah kereta proton waja meluru masuk ke halaman rumahnya. Zaleha terkejut sama. kenal benar dia akan kereta bakal besannya itu. namun yang menjadi tanda tanya,apa hajat bakal besan mereka datang berkunjung ke rumah mereka pada awal pagi ini.

"hey kasim,aku nak bercakap dengan kamu sebentar!"pekik hassan sejurus menutup pintu kereta wajanya itu.
"apa hal ni hassan?sampaikan salam pun tidak dihulurkan sudah terpekik-pekik begini"kata pak kasim
"aku ada hal penting nak dibincangkan ini dengan kau!"hassan bengis
"jika ia pun,jemputlah naik dulu abang hassan,munah.jemput naik ke atas dulu kita minum-minum dulu sambil berbincang"sampuk zaleha.
"tak payah ler leha,aku ni tak de masa nak duk bersembang lama dengan kau,aku nak pergi buka kedai jahit aku ni"kata munah sambil mengerling
"kalau begitu,jemput duduk dulu kat parkin ni je"ajak pak kassim sambil duduk bersila di atas parkin di bawah pokok rambutannya yang merendang itu.
"kenapa ni,apa halnya ni sampai datang ke sini awal-awal paginya ni"tanya zaleha
"ni haa..malas saya nak cakap lah bang,abang jela yang cakap"munah memalingkan mukanya
"aku nak tanya kat kau,anak kau tu kenapa?apa masalahnya dengan anak aku?"tanya hassan
"kenapa dengan anak aku? aku tak paham lah"kata pak kassim
"tak pe,duduklah dulu,biar saya buatkan kopi ye"sampuk zaleha
"aku kan kata tak payah,aku tak banyak masa ni nak duduk lama kat sini"kata munah
"aku tau kau tak de masa,tapi kenapa sampai macam orang naik angin je ni,apa yang tak kena?"tanya zaleha
"anak kau tu leha.anak kau yang buat kami jadi macam ni"kata munah
"anak aku buat apa?"tanya pak kasim
"anak kau tu nak tangguhkan majlis perkahwinan secara tiba-tiba kenapa?"tanya hassan
"apa?bila pula dia kata begitu?"tanya zaleha
"malam tadi anak aku menangis-nangis mengadu dalam telefon,katanya si zikri tu nak tangguhkan majlis perkahwinan ini!"kata hassan
"ye ke?kami tak tahu pula pasal ini"kata pak kasim.
"itulah kau,lembu dan kambing kat kandang tu bukan main kau ambil berat,ambil kisah tapi anak sendiri tidak pula kau ambil tahu"sindir hassan
"jangan kata begitu hassan,aku kenal benar anak aku tu."bidas pak kasim
"kalau dah begitu mengapa sampai hal begini pun pak kasim tak tahu?"munah mengomel
"abang,betul ke ni bang? betul ke zikri buat begini?"bisik zaleha kepada pak kasim
"kalau tak betul,tak dela si wana tu nak telefon malam-malam sampaikan berita ni pada kami! wana tu dah la sibuk kerja di KL"kata munah
"anak aku pun sibuk juga bekerja munah"potong zaleha
"sibuk macam mana pun tak kan lah sampai nak tangguhkan perkahwinan ini pula"kata hassan
"yela,anak aku tu pun lagi sibuk dari anak kau,boleh je cari masa untuk berkahwin."tambah munah
"apa nak dikecohkan,tangguhkan masa je bukannya batalkan perkahwinan ini"kata pak kasim
"yela tu..mula-mula tanguh,lama-lama terus tak menjadi nanti"kata munah
"isyhh sampai kesitu pula. takde nye si zikri,anak aku tu nak tangguhkan perkahwinan ni"kata pak kasim
"yela,kita bukannya tau.sejak dah duduk kl tu,dah jumpa perempuan-perempuan cantik kat kl tu,macam-macam boleh jadi"kata munah
"ewah-ewah munah ni.jaga sikit mulut tu,aku kenal anak aku macam mana"sampuk zaleha sambil mencekak pinggang
"dah banyak belanja dah dikeluarkan untuk majlis ni,kad jemputan pun dah di edarkan,satu kampung dah tahu,termasuk juga dengan kampung sebelah.kalau tak jadi nanti tidak ke malu,mana kami nak letak muka nanti.belum pernah lagi ada orang kat kampung kita ni tak jadi kahwin"kata munah
"bukan tak jadilah munah oi..baru tangguhkan je.sudah kau jangan risau.nanti tau la aku nk tanyakan hal ni dengan anak aku tu!"kata pak kasim
"pelamin dah ditempah,khemah pun sama,jangan tak jadi sudah.cakap dengan anak pak kasim jangan nak bertanguhkan perkara ni,bersanding dua hari je pun..bukannya sebulan.itu pun berat sangat ke?"sindir munah lagi

-bersambung-

14 October 2012

Buai-Buai Cinta -PART 2-






Buai-Buai Cinta -PART 2-

seawal 6 pagi zikri sudah bangun dan bersiap-siap ke tempat kerja. enjin kereta dihidupkannya.zikri bersandar di tempat duduk pemandu.radio di hidupkannya, lalu berkumandanglah lagu 'Percintaan Ini' nyanyian ezad exist.
perjalanan pagi itu agak lancar,tiada kesesakan sangat berbanding ketika zaikri berada di cheras.

"baiklah zikri ini tempat awak dan ini saya kenalkan Zulaika"kata Abdul kepada zikri.
"saya Zulaika"kata zulaika lalu berdiri sambil berjabat tangan dengan zikri
"jika ada apa-apa masalah awak bolehlah berurusan dengan zulaika ya"kata abdul sambil memandang zulaika yang tersenyum manis.
"baik terima kasih encik"jawab zikri sambil tersenyum

petang itu zikri pulang kerumah dengan muka keletihan.zikri meleraikan ikatan tali lehernya setibanya di lift. malam ini tunangnya mengajaknya keluar untuk makan malam bersamanya.zikri memandang sayup ke arah langit yang semakin suram dan berawan gelap.tanda hujan bakal turun tak lama lagi.angin mula menderu kuat.rambut zikri yang agak panjang itu tersisir mengikut rentak tiupan angin.beg bimbitnya terlekat kemas ditanganya.beberapa penghuni apartment kelihatan berkumpul bersama dengan zikri menanti ketibaan lift. zikri menoleh lemah ke arah padang permainan.pelik,walaupun ramai kanak-kanak yang kelihatan riang bermain,namun tiada seorang pun kanak-kanak yang bermain di padang permainan tersebut.rata-rata diantara mereka kelihatan seronok bermain di susur masuk kawasan apartment.ada yang bermain bola,ada yang bermain lari-lari,ada juga yang bermain sorok-sorok,namun tiada seorang pun yang bermain di padang permainan tersebut.mungkin sebab keadaannya yang sedikit usang atau memang kanak-kanak tersebut dilarang bermain disitu.lama juga zikri merenung dan memikirkan sebab yang munasabah mengenai persoalan itu. akhirnya lift tiba.

"jadi engkaulah budak baru yang menyewa bilik tengah rumah ni"kata hazim yang tiba-tiba muncul di muka pintu bilik air.
"ye,aku lah budak baru tu,aku zikri"kata zikri sempat menghulurkan tangan untuk berjabat dengan hazim.
"aku hazim,kau baru balik kerja ke?"tanya hazim
"yup"jawab zikri
"oo oklah aku mandi dulu"kata hazim lalu masuk ke dalam bilik air.

hujan renyai mula membasahi bumi.hujan mula lebat bila menjelang isyak.sesudah menunaikan solat isyak sebentar tadi,zikri mula bersiap untuk keluar. minyak wangi disemburkan di bawah leher dan di lengannya sedikit.telefon bimbit zikri berdering kuat.

"hello"kata zikri sejurus menjawab panggilan tersebut
"zikri ke?maaflah kalau saya mengangu"kata seorang wanita dihujung talian
"tak de la,tapi awak siapa?"zikri ingin tahu
"saya kawan nadia,kawan wana,wana ada beritahu saya tadi yang awak dan dia ada date malam ni kan"
"ye kenapa?"
"wana terlupa nak beritahu awak yang kami berdua ada kerja kene meet deadline ni,jadi wana tak dapat jumpa awak pada malam ni"kata nadia
"what the.. wait kenapa awak yang beritahu saya pasal ni? kenapa wana tak beritahu sendiri?"zikri hairan
"awak jangan marah,wana terlupa nak beritahu awak"
"ye saya tahu,tapi kenapa awak pula yang beritahu saya kenapa dia tak beritahu sendiri?"zikri mula bengang
"wana pesan kat saya suruh call awak dan beritahu awak pasal ni,dia tak boleh beritahu sebab handphone dia habis bateri"nadia memberi alasan
"habis tu tak boleh nak guna telefon office? kalau tak boleh,kenapa dia tak guna je handphone awak dan dia sendiri yang beritahu saya,kenapa mesti awak yang cakap dengan saya?"
"wana sibuk tu pasal dia suruh saya beritahu awak"
"habis tu awak ni free? tak de kerja? kenapa wana boleh bussy dan awak pula free?"
"errmm saya free sebab tengah buat printing,err ok i have to go now..banyak kerja ni.ok so sorry bye"nadia mematikan panggilan
"hey!!"zikri menjerit

zikri melemparkan telefon bimbitnya ke atas katil dan melmabung lalu terhempas ke lantai.zikri sempat menyepak telefon itu ke bawah almari. zikri benar-benar marah. sikap tunangnya yang begitu mencurigakan ini amat menyakitkan hati zikri. zikri membuka baju dan di baling ke dinding. zikri baring ke atas katil sambil menekup mukanya.

"arghhh babi!!" zikri menumbuk tilamnya.

angin malam menderu kuat menerpa masuk ke jendela bilik zikri yang terbuka itu.langsir melambai-lambai seakan menari ditiup deruan angin tersebut. zikri membuka matanya. badannya mengeletar kesejukan. jam di dindingnya tepat menunjukan pukul 1pagi. zikri terlelap rupanya tadi.zikri berjalan ke arah jendelanya. sebelum cermin nako itu ditutup zikri,zikri sempat melihat ke luar koridor rumahnya.lenggang.sepi. telinga zikri tertangkap dengan suara mulus mendayu seorang perempuan sedang bernyanyi.sayu-sayu kendengaran,makin lama makin jelas.meremang bulu tengkuk zikri mendengar nyanyian tersebut.

'uuuoo malam,dengarkanlah..rintihanku..
oh dingin malam sayu kedengaran sayu..
aku..mendendangkan lagu..untukmu..
oh senandung malam..hari aku terfikirkan lagi..kamu..
senandung malam aku..terkenangkan kamu..
oh angin malam..bawakan pulang..
khabar berita yang tenang..
rinduku padamu sayang..
orang yang jauh ku kenang..
oh angin malam..'

suara yang begitu mendayu-dayu sekali, sifat ingin tahu zikri mebuak-buak,zikri ingin tahu gadis mana yang mengalunkan lagu tersebut.suara yang begitu halus sekali. zikri mencapai singlet yang tergantung di pintunya. zikri menuju ke pintu rumah. keadaan agak gelap kerana lampu ruang tamu rumahnya terpadam. setelah mengunci pintu grill rumah. zikri terus tercari-cari arah datangnya suara tersebut. zikri berjalan menuju ke lift. zikri sempat menoleh ke arah padang permainan yang terletak di bawah apartmentnya. suasana malap. zikri mengukirkan senyuman apabila dia berjaya mencari dari manakah datangnya suara perempuan tersebut.

'dibelai bayang wajah yang disayang
bulan terang sampaikan salam sayang
rindu aku yang di kasih yang disayang selalu
ku lagukan rindu biar semua tahu..
oh angin malam..'

"ye saya dah tahu dah tak perlu nak beritahu semua orang" teguran zikri dari belakang membuatkan alia berhenti menyanyi dan berbuai.
"awak ni kan..buat saya terkejut je la"kata alia
"awak tu,lagilah..buat saya terjaga je dari tidur tau"kata zikri lalu duduk di buaian bersebelahan dengan alia
"yela tu,orang lain elok je tidur,takde pun bising-bising bila saya menyanyi"kata alia
"merdu suara awak..mendayu-dayu je..tenang saya dengar"puji zikri
alia tersenyum lalu berbuai.
"awak baru balik kerja ke?"tanya zikri lalu berbuai bersama dengan alia
"ye,awak pula?"
"baru bangun tidur"zikri tersenyum
"oh yeke,saya ingatkan awak baru pulang dari temujanji dengan teman wanita awak"alia mengerling ke arah zikri
"ermm tak eh mana awak tahu saya sudah ada teman wanita?seingat saya, saya tak pernah pun beritahu awak"zikri hairan
"tak perlu nak beritahu lah,orang kacak macam awak pasti sudah berteman bukan"
"kacak? saya? haha awak ni ada-ada sahaja lah, saya tak de la handsome mane pun"
alia hanya tersenyum lalu terus bermian buaian
"awak pula, awek cun macam awak pasti sudah ada boyfriend"
"boyfriend?"
"yela awak pasti sudah ada teman lelaki kan"
"tak"
"tak mungkinlah perempuan cantik seperti awak ni pasti ramai yang nak"
"jika saya sudah berpunya, masakan saya ada masa lapang untuk bermain buaian ini,pasti saya sudah keluar dengan teman lelaki saya kan"
"maknanya awak masih single? tak de teman lelaki"
alia hanya mengelengkan kepala
"mungkin awak terlalu memilih kot"
"untuk mendapatkan kesempurnana dalam perhubungan sudah tentu kita perlu memilih pasangan kita bukan"
"kadang-kadang terlalu memilih pun tidak elok juga..awak kene ingat,tiada satu pun manusia dalam dunia ni yang sempurna"
"memang benar, tapi tak kanlah langsung tiada yang sempurna di mata saya"
"ciri-ciri lelaki yang macam mana awak cari?"
"cukup untuk buatkan saya tersenyum setiap hari sudah memadai bagi saya"
"ermm saya selalu buat awak tersenyum"
"hehehe"alia tertawa kecil
"awak memang sempurna bagi saya,malangnya saya tidak mampu untuk miliki awak"
"kenapa awak cakap begitu?"
alia tidak menjawab.hanya terus bermain buaian
"sebab saya sudah ada teman wanita?"
"bukan itu sahaja"
"jadi,sebab apa lagi?"
"lambat-laun awak akan ketahuinya lagi"

farid menekan butang anak panah ke atas. matanya yang kuyu itu digosok-gosoknya dengan jari.sesekali farid menguap.lambat benar dirasakannya untuk menanti lift tiba di tingkatnya

"awak adalah seorang gadis yang penuh dengan misteri"kata zikri
"bukanlah,cuma awak sahaja yang belum benar-benar mengenali saya lagi"kata alia lalu berhenti berbuai
deruan angin kemudiannya bertiup agak kuat. beterbangan melayan ke udara dedaunan kering dari pokok buah rambutan yang terdapat di taman permainan itu.
hampir setengah minit zikri dan alia sambil bertatapan wajah masing-masing.
"mengapa saya rasa begitu jauh dari awak"zikri memecah kesunyian
"saya ada sahaja di sebelah awak"kata alia
"hati dan jiwa awak saya tak dapat nak dalaminya,terasa begitu jauh sekali"kata zikri
"untuk apa?"alia membetulkan seledangnya
"untuk saya fahami awak"
"tak mudah bagi orang untuk fahami saya."
"sebab awak tak pernah beri ruang untuk orang fahami awak"
"bukan begitu,cuma tiada siapa yang ingin fahami benar-benar siapa saya"
"ada cuma awak sahaja yang tak perasan atau mungkin awak tak pernah ambil kisah"
"hehehe"alia tertawa kecil
"awak belum kenal siapa saya lagi,jadi janganlah awak buat andaian"kata alia lalu bermain buaian

pintu lift terbuka di tingkat 8. farid berjalan longlai ke arah rumahnya yang terletak dihujung koridor. ketika dia berjalan di koridor,dia sempat memandang ke bawah rumah. farid terkejut melihat zikri berseorangan bermain duduk di padana permainan. dadanya berombak laju. matanya terbeliak bulat. farid memandang ke arah zikri. ye memang benar zikri berseorangan di situ.di padang permainan itu. farid segera melangkah ke arah rumahnya.

awam berarak perlahan,cahaya rembulan yang terang sesekali hilang di tutup awan gelap yang berarak itu. bintang langsung tidak kelihatan. angin malam bertiup perlahan. bulu roma zikri mula meremang. dingin angin malam benar-benar tertusuk ke sum-sum tulangnya.tambahan pula zikri hanya memakai singlet.

"alia,mungkin kita boleh berjumpa pada hujung minggu ni,kita boleh keluar bersama. masa itu tentu ada ruang untuk saya kenali awak"kata zikri
"saya tak janji.tapi saya akan cuba."kata alia
"seperkara lagi,awak boleh beri saya nombor telefon bimbit awak? senang untuk saya hubungi awak nanti"pinta zikri
"saya tak guna telefon bimbit."kata alia
"jangan nak tipu lah.sekarang zaman dah moden.zaman teknologi,sedangkan budak-budak sekolah pun sudah mempunyai telefon bimbit,tak kan lah awak tak de"zikri mencebik
"terpulang samada awak nak percaya atau tidak"kata alia yang terus leka bermian buaian
"awak tak sudi nak beri saya nombor telefon awak kan?"zikri membuat andaian
"macam mana saya nak beri jika saya tidak mempunyai telefon bimbit"alai memberi alasan
"hmm baiklah,kalau macam tu kata awak,saya akur.tapi macam mana saya nak berjumpa dengan awak lagi?"tanya zikri
"seperti biasa yang awak lakukan,awak boleh saya jumpa saya disini lagi nanti. di tempat yang sama dan pada masa yang sama"kata alia
"hmm ok,saya gerak dulu lah.dah lewat dah ni"kata zikri
"awak pulanglah"
"awak pula? bila awak mahu pulang?"tanya zikri lalu berdiri dari buaian
"sebentar lagi"kata alia
"hmm baiklah..selamat malam alia,saya minta diri dulu"kata zikri lalu berundur beberapa tapak ke belakang
"ye selamat malam zikri"kata alia

'bila malam ku mencari wajahmu kekasih
ooooo
terbayang sayu..wajahmu oh kekasih
yang jauh dariku..yang ku tunggu-tunggu
kamuuu..uuuu
orang jauh ku kenang..
oh angin malam..'

zikri mengukirkan senyuman ketika menekan butang di lift apabila suara merdu sayu-sayu alia singgah ke telinganya.zikri sempat menoleh ke arah alia yang sedang khusyuk menyanyi sambil bermain buaian. zikri melangkah ke dalam lift apabila pintunya terbuka. setibanya di tingkat 8.suara alia hilang. zikri sempat menjengah ke bawah apartment apabila melaui koridor rumahnya. alia tiada.hanya buaian yang masih berbuai perlahan.

suasana di restoran makanan segera nyata agak sesak bila tibanya waktu makan tengahari. ditambahkan lagi keadaan restoran itu yang terletak di tempat strategik di tengah kawasan bandar yang menjadi tumpuan orang ramai terutamanya pekerja-pekerja yang bekerja di bangunan-bangunan pejabat yang terletak amat dekat dengan restoran itu. zikri juga turut tergolong dalam golongan mereka yang memilih untuk makan disitu.

"u kena faham,i amat sibuk dengan kerja yang kene meet deadline.nasib baik myteammate tak banyak kerenah.turut sama bekerja,kalau tak pasti tak siap-siap juga kerja tu"bebel wana,tunang zikri yang menemani zikri makan.
zikri hanya mendiamkan diri.ayam goreng yang terhidang di siat-siat dagingnya lalu dituangkan sos cili ke atasnya.
"u. janganlah mendiamkan diri je"kata wana
"well yeah u bussy.so do i,but i boleh je bagi masa untuk u"kata zikri lalu mengunyah isi ayam tersebut
"bukannya i tak pernah bagi masa untuk u"balas wana
"whatever"kata zikri
"hurmm sorry ok,hmm one more thing,about our weading,have u talk with your parent about it?"tanya wana
"talk about what?"tanya zikri
"kita hanya ada masa tiga bulan je lagi untuk khawin nanti,u tak plan pape ke?"tanya wana
"oh..hmm sorry to tell u,but i think kita tangguhkan dulu boleh tak?"kata zikri
"what!"wana terkejut
"look, i baru je dapat kerja baru.."
"u transfer ok bukan dapat kerja baru"
"still i have to take time untuk betul-betul mix dengan tempat kerja baru i tu,lagipun i punya saving belum cukup sangat ."kata zikri
"tolonglah encik zikri,benda ini sepatutnya u handle dengan baik,kenapa last-last minute boleh jadi benda ni??"tanya wana dengan nada agak lantang
"syhh i just tangguhkan je bukannya batalkan..so please la paham ok"kata zikri
wana mula rasa tidak puas hati. wana mula menyuarakan rasa tidak puas hatinya terhadapa keputusan zikri yang menanguhkan perkahwinan mereka. zikri hanya membatu.mendengar tanpa bersuara

'dibelai bayang wajah yang disayang
bulan terang sampaikan salam sayang
rindu aku yang di kasih yang disayang selalu
ku lagukan rindu biar semua tahu..
oh angin malam..'

mata zikri terbeliak,keningnya sedikit terangkat,kepalanya mula ditinginkan apabila telinganya menangkap baris rangkap lagu tersebut.lagu yang dinyanyikan oleh seorang wanita yang sedang duduk berseorangan di meja makan selang dua bari di hadapannya. zikri berdiri

"zikri! u nak pergi mana?i'm not done with u yet"tanya wana
"syhhh"bunyi pendek yang keluar dari mulut zikri
zikri mula melangkah ke arah perempuan itu. langkahnya perlahan.perempuan itu bangkit dari kerusi dan mengalas begnya lalu keluar dari restoran itu tanpa sempat di tahan zikri
"alia"terpacul ringkas nama gadis misteri yang dikenalinya.
"zikri.! u kenapa ni?"tanya wana
"huh?oh tak de apa,i cuma sakit kepala"kata zikri sambil memicit dahinya
"yeke?hurmm u ok tak ni sayang?"tanya wana
"i ok,i ok jangan risau cuma sakit kepala sikit.sorry wana i rasa i kene pergi sekarang.i nak sambung kerja"kata zikri berjalan lambat meninggalkan wana yang masih terpinga-pinga

bunyi deringan telefon silih berganti dengan bunyi dari mesin pencetak serta bunyi yang terhasil dari jari-jemari yang menekan papan kekunci komputer adalah gabungan bunyi rutin yang menghiasi suasana tempat kerja zikri.
setelah beberapa helai dokumen penting disiapkannya,kini zikri duduk tersandar di kerusinya menanti dokumen-dokumen tersebut di cetak. zikri tersentak,zikri teringat sesuatu yang bermain di fikirannya. zikri membuka laman sesawang carian di internet. GOOGLE.

'hmm lagu apa ye,aduh aku tak tahu lak lagu tu'zikri bermonolog sendirian sambil dagunya di tongkat dengan jari ibunya.matanya di pejamkan

'sayu sayu kedengaran..oh angin malam..' zikri cuba mengigati rangkap baris lirik lagu yang dinyanyikan oleh alia.

'perghh banyaknya yang keluar' detus hati zikri. zikri memainkan beberapa lagu yang ditemuinya di laman carian tersebut.malangnya tidak sama dengan apa yang dinyanyikan alia.

"zikri,yang dokumen untuk meeting esok awak dah siapkan ke?"tanya zulaika
"eh awak ni zulaika,buat saya terkejut jela,hehe dokumen tu dah siap dah tengah print"kata zikri sambil menjuirkan bibirnya ke arah mesin pencetak
"oh baguslah,kalau dah siap nanti boleh saya lampirkan dengan lampiran model-model yang bos nak tengok waktu meeting nanti"kata zulaika
"oh ok nanti dah siap saya hantarkan ke tempat awak ye"kata zikri
"awak layan lagu keroncong ke?"tanya zulaika sambil mengenyitkan matanya apabila memandang skrin komputer milik zikri
"keroncong?"zikri pelik
"tu,lagu yang awak tengah dengar kat youtube tu"kata zulaika
"eh takdelah saya cari lagu yang bersesuaian untuk projek akan datang nanti"zikri memberi alasan
"yela tu"kata zulaika
"yela,tapi saya tak jumpa yang bersesuaian lagi,tu yang saya sedang cari ni"kata zikri
"lagu macam mana yang awak nak?"tanya zulaika
"saya tak tahu tajuk lagu dengan penyanyinya"jawab zikri
"habis tu?"
"saya cuma ingat sikit-sikit je lirik lagu tu"kata zikri
"cuba awak nyanyi, mana tahu saya tahu ke lagu itu"kata zulaika
"eh malu lah"
"apa nak dimalukan,awak ni pun"zulaika tersenyum
"awak jangan ketawa k,suara saya tak sedap"pinta zikri
"yela,cepatlah nyanyi"
'uuu hmmm hhmmm malam.. sayu-sayu kedengaran..sayu..oh angin malam'
"lebih kurang macam tu la"kata zikri sambil tersenyum
"hehehe"zulaika tertawa kecil
"awak ni,hmm tak pela lupakan jela"zikri merajuk
"ok-ok hmm tak pernah saya dengar lagu tu..hurmm cuba awak cari kat Youtube"
"tengah carilah ni,tapi tak jumpa pun"runggut zikri
"meh sini saya cuba"zulaika mencelah disebelah zikri.zikri berundur ke belakang
"taip keroncong,dengan apa tadi..angin malam ek?"
"ye"
"yang ini kot,Haziq-Senandung malam"
"mungkinlah,sebab lirik tu pun ada sebut ayat senandung malam gak"
"bukanlah.bukan yang ini"kata zikri selepas hampir dua minit mendengar lagu tersebut
"habis tu..hurmm cuba yang ini"kata zulaika

'uuuoo malam,dengarkanlah..rintihanku..
oh dingin malam sayu kedengaran sayu..
aku..mendendangkan lagu..untukmu..
oh senandung malam..hari aku terfikirkan lagi..kamu..
senandung malam aku..terkenangkan kamu..
oh angin malam..bawakan pulang..
khabar berita yang tenang..
rinduku padamu sayang..
orang yang jauh ku kenang..
oh angin malam..'

"yes!!! yang ini..jumpa akhirnya,saya pasti yang inilah lagunya!!"jerit zikri kegembiraan

-BERSAMBUNG-