25 January 2013

Karya Pilihan 2012







Assalamualaikum wbt dan salam sejahtera..perghh dah mcm pembaca berita lak ye hehe ok ar..sementara korang semua menunggu part baru bagi cerita dukun yang akan disiarkan tak lama je lagi..apa kata kita tengok dulu undian yang telah aku buat dulu khas pada pembaca dan pengikut blog aku ni..ribuan terima kasih ye sebab sudi meluangkan masa mengundi..

sepertimana yang korang tengok kat atas ni, sebanyak 66% undian memilih karya bersiri "AKU KAN ADA" .. cerita bersiri ini mengisahkan hubungan persahabatan yang akrab yang berkekalan hingga ke mati dimana pengorbanan seorang kawan terhadap kawannya yang inginkan kawannya menjadi terbaik di dunia dan akhirat..cerita berunsur tauladan ini telah diangkat sebagai karya terbaik bagi sepanjang tahun 2012

Karya Terbaik Pilihan anda bagi tahun 2012:-





tempat kedua bagi karya bersiri pilihan anda adalah "CASHIER" atau dalam bahasa melayunya "JURUWANG" .. cerita yang mengisahkan konflik pekerja terhadap orang atasan yang suka mengambil kesempatan dan mempergunakan orang bawahanya untuk kepuasan dirinya..selain itu unsur pecintaan songsang turut terselit dalam karya ini dimana seseorang yang tidak berani mengluahkan perasaannya dan memendam perasaan tersebut khuatir kehilangan orang yang diminatinya.. karya ini merupakan pilihan kedua para pembaca blog aku yang mengundinya sebanyak 54%..





dan yang terakhir adalah karya sulung aku dalam penulisan .. cerita "Buai-Buai Cinta" ini merupakan karya sulung aku mengenai cinta normal lelaki terhadap seorang awek yang penuh misteri..karya ini menceritakan percintaan mistik diantara seorang jejaka kepada seorang gadis misteri yang dikenalinya di sebuah taman permainan yang merupakan tempat puaka bagi penghuni sekitarnya.. hanya 16% sahaja yang berminat mengenai karya cinta normal aku ni...perghh memang sah ar semua pengunjung blog aku ni budak-budak PLU tegar hahahaha..




pape pun aku ucapkan ribuan terima kasih kepada korang semua yang sudi membaca dan mengundi karya-karya aku ni..

jangan lupa selepas tamatnya cerita dukun ini nanti,akan ada pula sebuah novel dan beberapa cerpen menanti anda..so selalu2 la menjenguk blog aku ni dan TOLONG lah klik kat IKLAN2 yang ada..bantulah aku ye..barulah bersemangat sikit aku nak menulis untuk korang nanti..

take care..
wassalam

22 January 2013

Dukun -part8-




suasana sedikit hangat pada sebelah tengahari.ramai murid berpusu-pusu ke kantin sekolah untuk membeli makanan.waktu rehat hanyalah 20 minit sahaja,maka ramai murid berebut-rebut untuk membeli makanan.namun,ada juga yang membawa bekalan makanan dari rumah yang dijadikan juadah untuk mereka jamah pada waktu rehat itu.

Zackruddin berjalan perlahan ke bilik guru.setelah selesai zackruddin mengajar dua buah kelas pada pagi itu,pada waktu rehat ini dia tidak kemana-mana. Hanya terus menuju ke bilik guru sambil membawa briefcase miliknya.

“macam mana cikgu,1st day mengajar di sekolah ini?”tegur seorang cikgu perempuan ketika zackruddin menyusun kertas-kertas latihan di atas mejanya.
“oklah,belum lagi habis sehari.harap selepas rehat ni segalanya lancarlah”kata zackruddin sambil tersenyum hingga menyerlahkan lesung pipitnya
“harap-harap begitulah,biasalah cikgu murid-murid kat kawasan luar bandar ni memang tak sama seperti murid di bandar.murid di sini agak perlahan sedikit penerimaan mereka”
“tapi murid disini lebih menghormati gurunya.murid dibandar kurang sedikit.dah berapa lama cikgu zurinawati mengajar disini?”tanya zackruddin
“zurin sudah cukup.hehe saya dah lama mengajar disini.hampir tujuh tahun cikgu,lepas je dapat jawatan sebagai guru ni,terus saya di tempatkan disini,sehinggalah hari ni”kata zurinawati sambil tersenyum
“oh baguslah kalau begitu”kata zackruddin
“cikgu dah makan?kalau belum marilah kita makan sama”ajak zurinawati
“tak mengapalah cikgu saya masih kenyang lagi ni.cikgu pergilah dulu”kata zackruddin
“betul ni?atau cikgu nak saya bungkuskan pape?”tanya zurinawati lalu berdiri
“tak pe saya ok”kata zackruddin
“cikgu zackruddin”panggil seorang murid perempuan lalu menghampiri meja zackruddin
“ye saya,ada apa?”tanya zackruddin
“tadi guru besar ada cakap yang cikgu sekarang adalah guru kelas kami”kata perempuan itu
“ermm saya pergi dulu ye cikgu”kata zurinawati
“baiklah”
“bila guru besar cakap kat awak?”tanya zackruddin
“tadi cikgu.”kata murid perempuan itu
“awak dari kelas mana?”tanya zackruddin
“dari kelas 6 Cempaka cikgu”
“nama apa?”
“Mastura cikgu”
“baiklah,mastura pergi kelas dulu,nanti cikgu datang ye”
“baik cikgu”

~ ~ ~

rahimah menyeduk nasi ke pingan zaki.rahimah tersenyum riang melihat anaknya semakin berselera makan makanan yang dimasaknya.jika sebelum ini,zaki tidak berselera menjamu makanan yang dimasaknya,kini zaki kelihatan begitu berselera malah menambah nasi sepingan lagi.

“sedap ke mak masak ni?”tanya rahimah
“sedap mak”jawab zaki sambil mengunyah makanan dalam mulutnya
“kalau macam tu,makan banyak-banyak,mak memang masak khas untuk zaki”kata rahimah sambil mengusap-gusap rambut zaki
“wah,berselera kamu makan,sedap ke zaki?”tanya hashim yang baru pulang dari berniaga
“sedap yah”kata zaki
“kalau macam tu makan banyak-banyak,ayah nak anak ayah ni kuat nanti haha”kata hashim sambil tertawa kecil
“sape yang jaga kedai tu bang?”tanya rahimah
“abang suruh si mustakim jaga.lepas je dia selesai susun kotak-kotak tadi,abang suruh dia jaga.banyak lauk awak masak hari ni”kata hashim lalu duduk di kerusi
“yela saya masak banyak ni pun sebab nak bagi si zaki ni makan.biar gemok sikit budak ni.”kata rahimah lalu meletakkan pingan yang berisi nasi di hadapan hashim
“yela,makan banyak-banyak ye zaki.”kata hashim
“baik yah”kata zaki sambil menceduk lauk ikan tenggiri masak asam pedas
“ni bang,jangan lupa,petang ni bawa zaki ke rumah dukun pak wardi,budak ni kene berubat lagi biar pulih nanti”kata rahimah
“ye saya tau,petang ini saya bawalah dia”kata hashim

~ ~ ~

pak wardi mengelap peluhnya dengan baju lusuh yang tersidai di ampaian dalam pondoknya. Pak wardi menghidupkan api dihujung putung rokoknya. Air botol diteguknya sedikit.dadanya berombak-ombak sedikit.

“ayuh bangun,sudah sore ni”kata pak wardi lalu menepuk punggung fitri
“kejap lagi la pak,saya penat ni”kata fitri yang tertiarap tanpa pakaian
“nanti ibu mu tertanya-tanya mana perginya kamu,lihat sudah sore ni,bentar lagi anak-anak mahu pulang dari sekolah”kata pakwardi lagi
“yela”kata fitri lalu berdiri sambil memakai pakaian sekolahnya
“sudah,lebih baik kamu pulang aja.nanti kita ketemu lagi ya”kata pak wardi
“ok”jawab fitri lalu mengambil basikalnya dan mengayuh pulang ke rumah.
“malam ini aku harus siap sedia,harus ku gagah bertarung nanti bagi menghadapinya”monolog pak wardi ketika melihat fitri mengayuh basikal ke rumah.


~ ~ ~

Zackruddin hanya diam memandang murid-murid di dalam kelas 6 Cempaka. Murid-murid juga tidak bercakap,hanya membisu menatap wajah guru kelas mereka yang baharu. Zackruddin kemudianya mengeluarkan buku log kelas 6 Cempaka dari briefcasenya.

“baiklah,seperti yang kamu semua sedia maklum,saya merupakan guru kelas kamu yang baru. Guru kelas kamu iaitu cikgu Aisyah sudah berpindah dari sekolah ini.saya akan mengajar kamu matematik mulai dari hari ini.Faham?”tanya zackruddin sambil melangkah ke hadapan kelas.
“sekarang saya nak kamu semua keluarkan buku latihan matematik kamu.saya tau cikgu aisyah ada memberi kamu semua latihan bukan?jadi saya nak kamu semua hantar buku tersebut sekarang,ketua kelas sila kutip buku”arah zackruddin.
“cikgu,ketua kelas tak datang cikgu”jerit seorang murid lelaki
“tak datang? Sape ketua darjah bagi kelas kamu?”tanya zackruddin
“fitri cikgu,dan saya pula penolong dia”kata mastura
“hurmm ok,kamu kutip buku latihan dan hantarkan ke meja saya,kalau tak larat nak bawa suruh seorang murid tolong kamu”kata zackruddin

zackruddin kembali duduk di meja guru.telefon bimbitnya dikeluarkan dari poket seluar. Sms dari isterinya dibaca

'abg,mlm nnt syg tdo umah zita.syg ada keje nk wat dgn dia.tp syg hrp abg dpt call syg mlm ni.skjp pun jd le'

zackruddin memejamkan matanya sebentar.zackruddin sedikit letih pada hari ini.keadaan bangunan sekolah yang terletak di kawasan bukit sedikit sebanyak memenatkannya.

“baiklah kelas,saya akan berjumpa dengan kamu esok. Jadi saya nak kamu semua baca dan fahami tentang topik Pecahan.esok saya nak buat kuiz”kata zackruddin lalu berdiri.

~ ~ ~

Hujan masih lebat membasahi bumi.keadaan malam yang suram itu sedikit sebanyak mendatangkan perasaan seram pada zaki.kereta yang dipandu hashim bergerak perlahan di jalan tanah merah yang penuh dengan lopak-lopak air.hanya jalan ini yang menuju ke rumah dukun pak wardi.

Pancaran kilat sambung menyambung di langit gelap,bunyi guruh berdentum dilangit kedengaran jelas.akhirnya kereta yang dipandu hashim tiba di perkarangan rumah usang dukun pak wardi.

“Assalamualaikum pak wardi!”jerit hashim sambil menguncupkan payungnya
“Waalaikumsalam,jemput masuk”pak wardi muncul di muka pintu
“mari naik zaki”ajak hashim kepada anak bongsunya
“silakan duduk hashim”perlawa pak wardi
“hujan lebat benar pak,susah juga saya nak mencari rumah pak wardi ni”kata hashim
“rumah aku ni di hujung kampung.jalannya tidak berturap.bila hujan sudah pasti jalannya lecak,lagi pula di rumah aku ni masih belum ada elektrik”kata pak wardi sambil mengasapkan kemenyan
“betul tu”kata hashim.

Dentuman petir dilangit mengoyahkan semangat zaki. Zaki kelihatan ketakutan. Suasana suram rumah pak wardi amat menakutkan. cahaya lampu pelita minyak tanah sekejap terang sekejap malap sebab di tiup angin kuat dari luar rumah yang masuk melalui celahan rumah papan pak wardi.

“boleh kita mulakan sekarang?”tanya pak wardi
“sudah tentu”jawab hashim
“zaki,kemari kamu,datang dekat padaku”arah pak wardi
“ayah..”zaki gementar
“jangan takut,ayah ada ni,kamu nak baik tak?kalau nak baik,ikut cakap dukun pak wardi ni”kata hashim

zaki mengesot sedikit demi sedikit ke hadapan pak wardi. Pak wardi membacakan jampi serapahnya. Asap kemenyan di tiup ke arah zaki. Zaki mengigil ketakutan.

“wargghhhh” jeritan kuat kedengaran dari luar rumah pak wardi. Hashim sedikit terkejut. Mata pak wardi terbeliak bulat memandang atap zink rumahnya. Air mata zaki mula mengalir.zaki benar-benar ketakutan.

“tak boleh jadi. Syaitan ini cuba merasuk anak kamu kembali.aku harus berbuat sesuatu untuk menghalangnya!”pak wardi memandang hashim
“bapak nak buat apa pun buatlah agar anak saya tidak lagi dirasuk syaitan ini”kata hashim
“ayuh zaki,ikut aku ke 'kamar perlindungan' untuk mengubati kamu”arah pak wardi
“ayah..zaki takut yah,zaki tak nak!”zaki menangis
“tak pe nak,ayah ada kat luar,ayah tunggu kamu”pujuk hashim
“kamu tunggu di sini hashim.jangan kamu bergerak dari tempat duduk mu,walau apa pun yang terjadi faham?!”
“faham pak”kata hashim sambil menelan air liurnya

hujan masih membasahi bumi. Renyai-renyai diluar rumah pak wardi. Tangan zaki dipimpin pak wardi ke 'kamar perlindungan' . Zaki hanya mengikuti pak wardi tanpa bersuara.

“sekarang aku nak kamu buka baju dan seluar kamu,pakey kain sarung ini.kemudian duduk di atas katil itu”arah pak wardi
pak wardi kemudiannya membaca mantera. Bilik 'kamar perlindungan' itu di selubungi dengan asap kemenyan. Zaki yang sudah memakai kain sarung itu kemudiannya duduk di atas katil. Tiba-tiba asap kemenyan hilang dari bilik itu. Api dari pelita minyak tanah yang ada di dalam bilik itu mati secara tiba-tiba.

"arghh"zaki menjerit ketakutan.
"pejamkan mata kamu zaki,setan itu sudah muncul dan cuba merapati kamu"arah pak wardi.zaki memejamkan matanya rapat-rapat.
"pergi.jangan kau gangu anak ini lagi! pergi!"pak wardi menjerit ke arah lembaga hitam yang bertengek di kepala katil.
"arghhh"lembaga hitam itu kemudiaannya ghaib.
"tanggalkan kain pelikat mu itu zaki"arah pak wardi
"kenapa pak?"tanya zaki yang matanya masih terpejam
"aku bilang tanggalin kain itu sekarang!setan itu kini mula masuki tubuhmu"kata pak wardi
"hah?! baik pak!"zaki segera menanggalkan kain pelikat yang dipakainya lalu dicampak ke hujung katil.
"aku ingin kamu senyap,dan jangan bersuara sedikit pun,jika tidak setan ini tidak akan keluar dari tubuhmu"pesan pak wardi
zaki menangguk faham.

Pak wardi mengasapkan badan zaki yang berbogel itu dengan asap kemenyan.kepala zaki ditekup pak wardi.pak wardi kemudiaannya menyapu muka zaki dengan asap kemenyan.setelah selesai berbuat begitu.tempat kemenyan kemudiaanya di letakkan di atas para di sebelah katil. pak wardi kemudiannya menekan-nekan dada zaki.zaki hanya diam.mata zaki terpejam rapat.begitu juga dengan mulutnya.pak wardi kemudiaanya memegang peha zaki.sambil mulut pak wardi terkumat-kamit membaca jampi tanganya memicit-micit peha zaki.

pak wardi kemudiannya mengusap-gusap kelakian zaki.zaki sedikit terkejut,namun hanya diam dan tidak bersuara.seketika kemudian zaki merasakan kelakiannya menjadi hangat dan berlendir.dari hujung membawa ke pangkal.zaki masih diam.kelakian zaki kian mengeras zaki tidak bersuara.pesanan dan arahan dari pak wardi diturutinya.zaki mula mengetap bibirnya.rasa takutnya semakin lama semakin hilang.rasa takutnya bertukar menjadi rasa yang tidak pernah di rasakannya sebelum ini.dada zaki berombak-ombak tenang.tanganya sekejap-sekejap mengengam dan meramas kain cadar yang menjadi alas katil.kepala zaki sedikit terangkat-angkat menahan rasa pelik ini.

zaki semakin hanyut melayan perasaan baru ini.rasa yang begitu berlainan dan begitu menikmatkan bagi zaki.zaki mengigit bibirnya.dahi zaki berkerut-kerut melayan perasaan ini.zaki semakin tidak keruan.tidak pernah zaki merasakan begini.kelakiannya bersilih ganti terbenam dengan sesuatu yang aneh yang hangat dan berlendir.badan zaki mula tergeliat.zaki tidak tahu apa yang dilakukan pak wardi kepadanya.matanya tertutup rapat.langsung tidak dibenarkan buka oleh pak wardi.

'aermm ah'akhirnya zaki mendesah.bibirnya tidak terkawal untuk ditutup rapat.

"diam!"arah pak wardi.

zaki menjadi takut kembali kerana pak wardi menengkingnya.

perassan baru itu kembali menyaluti zaki.kelakian zaki mula memberi eraksi baru.tidak pernah zaki merasakan begini.kelakiannya kini berdenyut hebat.zaki meramas kuat kain cadar.kepala zaki sedikit terangkat.peha zaki mula mengejang keras.perassan baru itu mencapai kemuncaknya.serentak itu kelakian zaki mula mengembang dan berdenyut-denyut hebat mengeluarkan sesuatu ke dalam rongga hangat yang mengemam kelakianya itu.begitu banyak sekali kelakian zaki mengeluarkan sesuatu yang dirasakan zaki seperti cecair yang dirasakannya seperti air kencing namun lebih lendir dan likat.

"arghh ahh ahhh"zaki mengerang seraya kelakiannya itu gagah memancutkan lendiran kedalam rongga hangat yang membenam dan mencengkam kelakiannya itu.

"sudah ku bilang jangan bising!"marah pak wardi
"ma..maa maaf pak"kata zaki tergagap takut dan cuba mengawal perasaannya
"tak guna,setan itu sudah terlepas kembali"kata pak wardi
"apa?"zaki kembali menjadi takut.
"sudah!biar aku usirnya keluar dari tubuhmu..buka mulutmu luas-luas"arah pak wardi

zaki membuka mulutnya seluas yang mampu.pak wardi kemudiaannya mengesat mulutnya yang bersisa lendiran dari kelakian zaki dengan kain sarung hitam yang ditanggalnya.kain sarungnya di campak ke lantai.pak wardi mendaki badan zaki.buah limau yang di belahnya sebentar tadi dimabilnya dari bekas kemenyan.buah limau itu dipicitnya lalu disapukan air limau itu ke senjata miliknya.setelah selesai,pak wardi kemudiaan menghunus senjatanya tepat ke arah mulut zaki yang terbuka luas itu.

"jangan di ludah,jangan ditolak,jangan ditepis,kamu harus mengemamnya hingga hilang rasa masamnya"arah pak wardi kepada zaki

zaki tidak bergerak.benda yang terhunus dimulutnya dikemam.tebal,hangat dan masam benda yang dikemamnya itu.sesekali lidah zaki tergesel-gesel benda itu.kemudiaanya benda itu terhunus masuk dan tersorong keluar dari muluntnya.zaki tidak bersuara.sesekali zaki tersedak dan memuntahkan benda tersebut namun pak wardi menghunus kembali senjatanya ke dalam mulut zaki.dahinya mula berpeluh tanganya sekali lagi meramas-ramas cadar.rongga mulut zaki dipenuhi dengan benda tebal yang tumpul dan hangat serta masam.sesekali lidah yunus merasakan masin.air liur zaki mula keluar dari mulutnya akibat dari sorong masuk keluar benda tersebut.mata zaki berterusan pejam.hampir setengah jam mulut zaki diperlakukan begitu..

"kamu juga harus telan lendiran yang bakal keluar dari senjata ini.tujuannya untuk memaksa setan ini tidak terus berada di dalam perut kamu.ingat harus telan!"pesan pak wardi kepada zaki.

makin lama mulut zaki mula kebas.zaki penat membuka mulutnya dan menahan tusukan senjata yang dikatakan pak wardi itu yang sesekali mengenai anak tekaknya.beberapa kali zaki hampir tersedak,namun takut dimarahi pak wardi.zaki diam dan akur menerima tusukan dan tujahan benda tumpul itu yang keluar masuk dari mulutnya.seketika kemudian,zaki merasakan aneh bila benda tersebut sedikit mengembang di dalam mulutnya.akhirnya sekali tusukan,benda tersebut memancut keluar lendiran hangat dan sedikit hanyir ke dalam mulut zaki.zaki mula tersedak.zaki segera menelan lendiran hangat tersebut setelah di suruh pak wardi.

~bersambung~

10 January 2013

Dukun -part 7-





Setelah suis lampu bilik dipetik pak wardi,pintu bilik zaki akhirnya terbuka.pak wardi keluar lalu menyuruh rahimah mengambil secawan air masak.setelah itu,pak wardi menutup kembali pintu bilik dan menyuruh zaki minum air yang sudah dijampinya.setelah itu pak wardi menyuruh zaki membuka mata.mata zaki terkebil-kebil silau dek pancaran cahaya lampu pada syiling rumahnya.

"sudah ambil tuala kamu,kemudian mandi.jangan sesekali kamu bilang sama ibu dan ayah kamu tentang cara aku mengubatimu,kerna setan itu terus mendengar dan akan kembali mengangumu jika kamu bocori cara perubatanku ini.setan itu pandai,bila dia tau caraku nanti dia akan belajar untuk menandingiku.dan jika itu berlaku,kamu juga akan jadi mangsanya kembali.kamu mahu?"tanya pak wardi
"tak nak pak,saya takut"kata zaki ketakutan sambil menelan air liurnnya yang masih dirasakan masam dan masin serta sedikit hanyir

rahimah membawa dulang berisi cawan,seteko air kopi dan kuih bahulu ke ruang tamu tempat pak wardi dan hashim sedang berbual-bual.

lama juga ye pak wardi didalam tadi.hampir sejam lebih”kata hashim sambil memandang rahimah menuangkan air kopi ke dalam cawan
"agak sukar tadi.kerna anak kamu ini sudah terlalu lama dibiarin begitu.setan itu sudah begitu selesa dengan tubuh anakmu,puas juga aku mengusirnya.walaupun berjaya,tapi aku dapat rasa setan ini bakalin kembali dan menjamah darah anak kamu lagi"kata pak wardi
patutlah zaki jadi kurus,sebab hantu ni isap darah zaki rupanya”sampuk rahimah
iya benar tu.setan ini amat gemar akan darahnya anak teruna seperti zaki itu.”kata pak wardi lalu menghirup air kopi panas
"tolonglah dukun pak wardi,tolong saya halau syaitan itu dari terus mengangu anak saya"pinta hashim
"boleh,tapi selepas ini,anak kamu harus dibawa ketempat aku untuk berubat lagi.kerna pendinding dirumah kamu ini sudah rapuh,mudah bagi setan untuk masuk mengangunya lagi"kata pak wardi
"baik,boleh saja pak wardi.ini ada kuihnya,jemput makan ya"jemput rahimah kemudian bersila disebelah suaminya

zaki yang selesai mandi berjalan ke dalam biliknya.zaki sempat tersenyum ke arah pak wardi dan ibubapanya. pak wardi membalas senyumannya.setelah pak wardi pulang,ibu bapa zaki mengajukan pelbagai soalan kepadanya,bertanyakan apa yang pak wardi lakukan untuk menghalau mahkluk halus yang menghantui zaki.namun zaki menegaskan bahawa pak wardi tidak membenarkannya untuk bercerita lanjut khuatir jika cara rawatanya di ketahui makhluk tersebut.

~ ~ ~

Tepat pada pukul 7.30 pagi,perhimpunan sekolah pun selesai,murid-murid di sekolah kebangsaan permai itu berjalan masuk ke kelas masing-masing mengikut aturan.

Pagi-pagi lagi kelas 6 Bestari sudah riuh dengan keadaan murid-muridnya yang tidak terkawal,ada yang berlari-lari,ada yang berborak,ada yang menyanyi dan bergendang mengunakan meja,ada juga yang sibuk menyiapkan kerja rumah dengan meniru dari rakan yang lain.

zaki tak datang sekolah ke hari ni?”tanya Shadi kepada yunus
tak lah,dia kan sakit.baru je keluar hospital”kata yunus sambil mengikat tali lehernya
dah baik ke belum dia tu?”tanya shadi lagi
belum lah,dia kene berubat dengan dukun dulu baru baik”kata yunus
kesian aku tengok zaki tu,aku takutlah kalau-kalau lepas ni aku lak yang kene”shadi gelisah
kau suruhlah bapa kau jumpa dukun suruh baca jampi kat rumah kau tu”kata yunus

perbualan mereka terhenti sejurus melihat seorang lelaki kacak berpakaian kemas masuk ke dalam kelas mereka.semua murid kelihatan terpinga-pinga sebentar.yunus segera berdiri

Selamat Pagi cikgu”ucap yunus dengan lantang selaku ketua darjah
selamat pagi,semua duduk”arah Zackruddin
zackruddin memandang segenap pelusuk kelas.semua murid senyap,ada juga yang berbisik-bisik
baiklah semua,saya merupakan cikgu baru yang akan mengajar kamu semua subjek Matematik,nama saya cikgu Zackruddin saya merupakan cikgu dari sekolah di Kuala Lumpur yang dipindahkan ke sini untuk mengajar kamu”kata Zackruddin lalu menulis namanya di papan hitam
seperti mana yang kamu semua sedia maklum,cikgu Aisyah yang mengajar kamu matematik sebelum ini,sudah pun berpindah jadi saya lah yang akan mengajar kamu matematik sekarang.faham?”zackruddin tegas
faham cikgu”jawab semua murid
baiklah,memandangkan saya baru disini,saya belum kenal kamu semua lagi,sekarang saya nak minta seorang-seorang berdiri dan memperkenalkan diri kamu kepada saya,bermula dari kamu yang duduk dihujung sana”tunjuk zackruddin ke arah seorang murid perempuan.

seorang demi seorang murid di dalam kelas 6 bestari berdiri dan memperkenalkan diri. Zackruddin mengira jumlah pelajar di dalam kelas tersebut dan membahagikannya kepada beberapa kumpulan.

ok sekarang saya nak kamu semua duduk dalam kumpulan masing-masing”arah zackruddin
pelajar mula berdiri dan bergerak ke kumpulan yang telah di bahagikan.
saya suruh kamu bergerak je,tak payahlah nak bising-bising”tegas zackruddin bila melihat keadaan menjadi sedikit riuh
ok semua dah berada dalam kumpulan ye?semua ahli kumpulan cukupkan?”tanya Zackruddin
cikgu kumpulan saya tak cukuplah cikgu,tak cukup lagi seorang”adu athirah
nanti zaki datang sekolah biarlah dia masuk kumpulan kau”kata yunus
zaki?sape zaki?”tanya zackruddin
dia tak hadir hari ni cikgu”kata yunus
kenapa dia tak hadir?”tanya zackruddin
dia sakit cikgu.dia kene rasuk”jawab yunus
rasuk?”zackruddin pelik
ye cikgu dia kene rasuk”kata yunus
dia kene rasuk dengan hantu cikgu.kat kampung ni ada hantu cikgu.hantu tu selalu merasuk budak-budak kat kampung ni cikgu”sampuk ahmad
kamu ni pandai-pandai je cakap dia kene rasuk”zackruddin tidak percaya
betul cikgu,hantu tu selalu rasuk budak lelaki cikgu.”kata athirah pula
hurmm yela,pape jelah.sekarang ni saya nak kamu lantik ketua bagi kumpulan kamu dan ketua kumpulan datang ke depan ambil kertas ni bagi ahlinya dan jawab soalan dalam kertas tersebut.15 minit lagi saya nak kamu semua hantar.saya nak keluar sekejap”kata zackruddin lalu mengeluarkan telefon bimbitnya dari poket seluarnya yang bergetar dari tadi lagi.

~ ~ ~

Rahimah berjalan ke arah van atan yang parkir di tepi jalan berdekatan dengan rumahnya. Kelihatan khadijah,watie dan suri sedang rancak berborak sambil memilih-milih barangan untuk dibeli

haa panjang pun umur si imah ni,kami baru je bercakap pasal kau mah”kata khadijah ketika melihat rahimah jalan berlengang ke arahnya.
mengumpat saya la tu”kata rahimah
isyhh kau ni imah,mengumpat apanya pagi-pagi ni,buat dosa je.kami duk bercakap pasal keadaan anak kau tu je”kata watie
dah makin elok dah,malam tadi berubat dengan dukun pak wardi”kata rahimah mengambil beg plastik dari atan
baguslah kalau macam tu,kalau dah bawa berubat dengan dukun tu”kata atan
itulah,aku ni nak masak la sedap-sedap sikit bagi anak aku tu makan,bagi sihat semula dia tu, hantu tu bukan setakat merasuk je anak aku tu,tapi darah anak aku disedutnya sekali”kata rahimah
laa yeke,patutlah makin kurus budak tu aku tengok,sial pun hantu habis darah budak tu diisapnya.”kata khadijah
patutlah hari tu kat hospital doktor cakap budak tu kehilangan banyak darah,rupanya syaitan tu yang menyedutnya”kata watie
habis dah elok ke anak kau tu imah?”tanya suri
makin elok nampknya,dah boleh tersenyum dah.lapang sikit hati aku ni”
baguslah tu,kalau nak bagi darah anak kau tu banyak,baik kau masak kerang,bagi dia makan banyak-banyak”cadang suri
itulah yang aku datang ni nak membeli kerang kalau si atan ada membawanya”kata rahimah sambil matanya mencari kerang
apanya tak de,kan ada tu dalam bekas sebelah ikan pari tu”tunjuk si atan
kau rebus je kerang ni imah,kau buatkan air asam sikit,tak pun sambal.biar anak kau tu makan banyak-banyak biar darah dia menjadi banyak”kata khadijah

~ ~ ~


zackruddin melangkah ke luar kelas.nama 'mylove' terpampang di skrin telefon bimbitnya.panggilan dari isterinya.

Assalamualaikum abang”suara kharunisah
Waalaikumsalam sayang,ada apa call abang?”tanya khairunisah
saje je call yela,harini kan abang dah start mengajar di sekolah baru.macam mana ok ke keadaan sekolahnya?”
abang baru je masuk kelas sayang.faham-faham jelah,sekolah kat kawasan kampung ni banyak kekurangannya”
malam tadi abang cakap abang nak cari rumah sewa kan,kenapa?teruk sangat ke keadaan rumah guru kat sana?”
ok-ok je,cuma susah sikit,kawasan agak terpencil takde internet coverage”
line telefon ok?ade coverage?”
ok je,3g line pun ok cuma internet je takde.kat kampung ni pun abang tak tau ada cc(cyber cafe) ke tidak”
ala abang janji telefon ada coverage dah okla tu.”
memanglah ok sayang,habis nak skype dengan sayang macam mana?abang rindu nak tatap wajah sayang tau tak”
isyhh dia ni tak habis-habis lah”
biarlah,sayangkan isteri abang”
ye sayang tau,eh ok lah bang,sayang tak boleh lama ni,kejap lagi ada meeting ni,sayang mintak diri dulu k.Assalamualaikum”
ok waalaikumsalam muaahh”

~ ~ ~

Fitri menyandarkan basikalnya di tepi pondok.fitri segera masuk ke dalam pondok lalu menyalin pakaian sekolahnya dengan pakaian lain yang dibawanya didalam beg. Bekalan makanan yang dibekalkan oleh ibunya di letakakn di atas para pondok.bunyi kocakan air sungai memeranjatkan fitri. fitri menjengah dari jendela tingkap ke arah sungai. Sesusuk tubuh tanpa sehelai benang berjalan perlahan ke tengah sungai membawa segumpal nasi kunyit serta dua biji telur rebus beralaskan sehelai daun pisang.

Fitri berjalan keluar dari pondok dan bersembunyi di balik pokok melihat aksi aneh lelaki yang berbogel itu. Lelaki itu melepaskan berangan tersebut ke tengah sungai sambil mulutnya terkumat-kamit membacakan sesuatu.setelah selesai lelaki tersebut berendam dan menyelam buat seketika ke dalam sungai. Fitri beransur ke tebing sungai.

bapa buat apa tu?”tanya fitri melihat lelaki itu muncul di permukaan sungai
ngak usah kamu tau.itu urusan aku”kata pak wardi lalu berjalan perlahan-lehan ke tebing sungai
oh baiklah”kata fitri menelan air liurnya sambil melihat susuk tubuh pak wardi dalam keadaan bogel
ayuh kita ke pondok ku”ajak pak wardi lalu memimpin tangan fitri


~bersambung~ 

07 January 2013

Dukun -part 6-


Setelah keluar dari kereta,pintu pagar rumah dikunci Zackruddin. kereta Honda Jazz miliknya berbunyi ketika zackruddin menekan kekunci di alat kawalan jauh.loceng pintu rumah di tekannya sambil kakinya menanggalkan kasut kulit hitam yang dipakainya.beg sandang bewarna hitam itu dipegangnya kemas-kemas.

"Abang dah balik?"tanya Khairunisah,isteri zackruddin.
"sudah sayang,tak akan lah abang baru nak keluar?"zackruddin berseloroh
"hehe abang ni,abang pergi mandi dulu,lepas tu nanti kita boleh makan sama-sama"kata khairunisah yang mengambil beg sandang dari tangan suaminya.
"baiklah,lagipun abang ada hal nak dibicarakan dengan sayang"kata zackruddin lalu berjalan ke tangga untuk ke tingkat atas.
"yeke?ermm sayang pun ada hal nak beritahu abang juga"kata khairunisah ketika melihat suaminya berjalan ke tangga
setelah pintu bilik air ditutup zackruddin. dia menanggalkan tuala yang melilit pingangnya.pancuran air dari pemanas air membasahi lantai bilik air.tuala tersebut di sangkutnya di penyangkut di belakang pintu bilik air.
sambil badan zackruddin dibasahi air,fikirannya jauh melayang memikirkan berita yang diterimanya tadi.berat benar dirasakannya untuk menerima berita tersebut.

khairunisah menceduk nasi ke dalam pingan suaminya.mata suaminya tidak lari dari memandang wajahnya.
"dah makanlah,asyik pandang kita je"gomel khairunisah yang mukanya mula kemerah-merahan malu akibat ditatap suaminya.
"hampir tujuh jam abang tak dapat tatap wajah sayang,jadi sekarang biarlah abang tatap sepuasnya,bagi hilang sedikit rasa rindu ni"kata zackruddin
"issyhh abang ni,jiwang sangat,tak berubah langsung walaupun dah kawin"kata khairunisah

Perkahwinan zackhruddin dengan wanita pilihannya sudah menjangkau 2 tahun.zackruddin berkenalan dengan khairunisah sejak belajar di Universiti,perkenalan mereka membibitkan bunga-bunga cinta.setelah tamat pengajian mereka,akhirnya setelah zackruddin sudah bekerja sebagai cikgu dan khairunisah pula bekerja sebagai akauntan,mereka akhirnya mengambil keputusan untuk berkahwin.walaupun perkahwinan mereka masih belum dikurniakan cahaya mata,mereka tetap bahagia seperti waktu mula-mula berkenalan.cinta mereka tetap mekar.walaupun ada bisik-bisik mengatakan mereka ini bermasalah untuk mendapatkan cahaya mata namun mereka tetap bersama,menghadapi dengan tenang.tidak mudah melenting.walaupun keluarga kedua-dua belah mereka sering menyalahkan mereka sebab masih tidak dapat anak,mereka tetap bersabar.mereka sering berangapan belum ada rezeki dari Illahi untuk mereka mendapat anak.

"perkara apa yang abang nak bincangkan?adakah sebab ibu abang mendesak suapaya kita mengambil anak angkat ke?"soal khairunisah
"bukan begitu sayang.tapi perkara lain"kata zackruddin sambil melihat isterinya menceduk lauk ikan tenggiri ke dalam pingannya
"habis tu?"tanya khairunisah
"abang harap sayang..eh kejap,sayang cakap tadi sayang ada hal nak beritahu abang bukan?cakaplah dulu"pinta zackruddin
"ala abang ni,abang lah cakaplah dulu"suruh khairunisah
"ermm baiklah.abang harap sayang ok,sebenarnya pagi tadi abang ada terima surat daripada kementerian.."
"abang naik pangkat ke?"potong khairunisah
"isyhh bagilah abang habis cakap dulu"
"ok"
"abang sebenarnya di arahkan untuk mengajar di tempat lain"kata zackruddin sunggul
"kat mana bang?"
"di kawasan pinggir bandar,di sebuah sekolah rendah di kawasan kampung."
"oh begitu"khairunisah seakan hampa
"ermm minggu depan abang kene pergi sana sayang.untuk uruskan pendaftaran masuk dan mula mengajar"
"tak boleh tolak ke?"
"tak boleh,abang kene pergi juga.ini adalah arahan daripada kementerian"
"susahnya kalau begitu nanti"kata khairunisah
"itulah..tadi sayang ada hal nak beritahu abang,cakaplah"kata zackruddin cuba untuk tersenyum
"sayang dapat naik pangkat"
"wah tahniah sayang!abang gembira untuk itu"kata zackruddin gembira
"ye,terima kasih.tapi,susahkan sebab abang kene pergi mengajar ke tempat lain,jauh pula tu"kata khairunisah
"tak jauh sangat sayang,di johor sahaja"kata zackruddin
"jauhla tu abang.kita duduk di KL."
zackruddin tidak bersuara
"berapa lama abang mengajar di sana?"tanya khairunisah
"tak tahu,mereka tak nyatakan pula sampai bila.ermm sayang ikut abangla,kita duduk disana,nanti sayang minta lah transfer ke sana"cadang zackruddin
"tak boleh bang,saya dah dinaikkan pangkat,sudah tentu saya kene kerja disini,di pejabat induk"kata khairunisah

                ~    ~    ~

Sekumpulan kanak-kanak kelihatan berlari-lari laju melalui depan warung pak seman. Kebiasaannya setelah kanak-kanak tersebut selesai mengaji dan belajar agama di surau,mereka akan pulang terus ke rumah. malam itu ada lebih kurang tujuh atau lapan orang kanak-kanak yang sudah selesai mengaji di surau yang tidak jauh dari warung pak seman.

"Pak Seman, teh tarik kurang manis satu,biar buih banyak-banyak"jerit khalid ketika berjalan masuk ke dalam warung pak seman.
"siap!"balas pak seman di dalam dapur
"wei khalid baru sekarang nampak batang hidung kau ek"kata razak yang duduk bersila di meja makan.
"aku baru balik dari Kuala Lumpur,bapa saudara aku buat kenduri.tiga hari aku kat sana."kata khalid lalu duduk disebelah razak
"patutlah dah lama tak nampak kau"kata razak lalu melipat surat khabar yang dibacanya tadi
"ajak,bagi aku surat khabar tu.aku nak baca"pinta Kudin
"apa jadi kat kampung ni?aku dengar cerita teruk anak si hashim kene rasuk,sampai masuk hospital"kata khalid
"mane tak teruknya,budak tu kene rasuk sampai hantu tu bawa budak tu ke hutan.lepas tu dirasuknya budak tu sampai keluar banyak darah.aku la yang hantar budak tu ke hospital hari tu. itu pun belum keluar lagi,ada budak tu kat dalam hospital"kata razak
"isyh teruk tu"kata khalid
"teruk-teruk macam tu pun,si hashim masih tak bawa anak dia jumpa dukun wardi.kesian aku tengok budak tu"kata pak seman lalu datang membawa segelas air teh tarik yang dipesan khalid
"laa yeke,makin melaratla sakit budak tu nanti"kata khalid
"aku pun tak tau la si hashim tu,nak kata alim tak nampak pun cirinya,tapi beria-ia sangat tak nak pak wardi tu tolong dia.syirik katanya"razak berkata
"syirik konon. syirik-syirik pun hanya dukun tu je yang boleh halau hantu tu."kata khalid
"aku rasa lah,aku tau dari mana datangnya hantu tu"sampuk kudin
"dari mana kudin?"tanya pak seman
"dari mana lagi kalau tak dari kampung sebelah."kata kudin lalu duduk di sebelah pak seman
"mana kau tau?kau jangan main tuduh je kudin,kang tak pasal-pasal perang besar kita dengan kampung sebelah tu"cakap khalid
"kau ingat tak waktu anak hashim tu kene rasuk,hantu tu bawa lari budak tu sampai ke hutan,hutan tu pula dekat hujung kampung bersebelahan dengan kampung sebelah.kat kampung sebelah tu pun aku dengar cerita ada orang ni bela saka.tu mesti saka dia la tu"cerita kudin
"ermm pernah juga aku dengar dulu cerita saka ni,ada orang kat kampung sebelah tu yang bela saka ni.tapi dia dah buang dah saka tu"kata pak seman
"memanglah orang tu dah buang saka tu. sebab itulah saka tu mencari mangsanya disini. seingat aku juga orang tu buang saka dia dengan tanam saka dia tu kat tengah hutan yang tempat anak hashim ni dibawa lari."kata kudin
"ye tak ye juga ye,baru sekarang aku ingat.memang waktu orang kampung jumpa budak tu tengah terlentang kat tengah hutan."sampuk razak
"kan betul,ini memang keje saka orang tu la.dah tak de tuan yang nak jaga makan minum saka tu,apa lagi saka tu pun mencari lah mangsanya untuk dimakan"kata kudin

sebuah kereta perodua myvi kelabu berhenti di depan warung pak seman. perbualan mereka terhenti. kelihatan seorang lelaki keluar dari kereta tersebut.

"pak seman,bungkuskan saya mee goreng dua,air milo ais dua ye"kata zali ketika berjalan masuk ke dalam warung pak seman.
"baik"kata pak seman lalu berdiri
"lama tak nampak kau zali,sejak duduk di Kuala Lumpur aku tengok kau dah pakai kereta baru dah"kata khalid
"itu kereta bini aku la,aku masih lagi guna kereta wira aku tu"kata zali lalu bersalaman dengan mereka.
"adik kau dah baik ke?"tanya razak
"dah makin elok dah,petang tadi aku pergi hantar mak aku kat hospital,tengok ok je budak tu."kata zali
"bila adik kau boleh keluar hospital?"tanya khalid
"dua hari lagi.lepas je aku bawa adik aku balik rumah nanti petang tu aku dah kene gerak balik ke KL"kata zali
“laa sekejap je kau balik kampung”kata razak
“habis tu,aku dengan bini aku dah start keje hari isnin,tu yang aku kene balik ahad ni”kata zali
"lepas ni baik kau bawa adik kau jumpa dukun pak wardi.biar dia ubatkan adik kau tu"kata kudin
"aku dah cakap kat ayah aku dah.dia kata nanti dia bawa adik aku jumpa dukun tu"kata zali
"baguslah kalau begitu.kalau dibiarkan lagi,makin melaratlah sakit budak tu"kata razak.
"betul kata ajak ni.tak pasal-pasal nanti saka tu makan lagi darah adik kau tu"kata kudin
"saka?saka mana pula ni?"zali hairan
"saka yang selalu rasuk budak-budak lelaki kat kampung ni la,saka yang duduk kat dalam hutan tempat zaki dijumpai dulu.aku memang yakin saka ni yang buat onar"terang kudin lagi
"sejak bila kampung kita ni ada saka?"soal zali
"tu lah kau,dah lama sangat duduk kat KL tu sampai tak ambil tau hal-hal kat kampung ni"kata khalid

                ~    ~    ~

Pak wardi memandang ke langit yang semakin gelap.cahaya matahari mula terbenam di ufuk barat.angin sepoi-sepoi bertiup.hashim dan rahimah memandang hairan melihat pak wardi tidak memandang langit di hadapan halaman rumah mereka.pak wardi kemudiannya mencampakkan sesuatau serbuk putih ke udara,lalu ditiup-tiupnya hingga hilang serbuk itu.

"tutup semua pintu dan tingkap di rumah ini"arah pak wardi lalu masuk ke dalam rumah
"baik"kata rahimah dan hashim serentak
"apa anak kamu sudah mandi?"tanya pak wardi kepada hashim
"sudah pak,ada di dalam bilik sedang memakai baju"kata hashim
"suruh dia pakey kain aja."arah pak wardi
"baik pak,saya pergi beritahu dia"kata rahimah
"sebentar lagi masuk waktunya maghrib,kita solat dahulu,kemudian biarin aku aja yang urusin segalanya"kata pak wardi

Setelah selesai berkumandangnya azan maghrib,pak wardi mengimamkan solat maghrib.zaki turut sama bersolat.setelah selesai solat.pak wardi membacakan doa.setelah selesai doa dibaca,pak wardi menyuruh zaki masuk ke dalam bilik,manakala hashim dan rahimah diminta tunggu di luar bilik. pak wardi berpesan kepada mereka.walau apa pun yang terjadi,jangan sesekali masuk ke dalam bilik zaki.tunggu sehingga pak wardi keluar.khuatir jika berlaku perkara yang tidak diingini. pak wardi kemudiannya mengeluarkan tempat kemenyan lalu meletakkan beberapa butir kemenyan di dalamnya.setelah kemenyan dibakar pak wardi kemudian mengasapkan diseluruh kawsan ruang tamu rumah hashim.setelah selesai pak wardi kemudian masuk ke dalam bilik zaki.pintu bilik di kunci pak wardi. zaki yang sedang duduk bersila di atas katil mengigil ketakutan.

"ngak usah takut. bapak kan ada disini"kata pak wardi membahasakan dirinya sebagai bapak kepada zaki.zaki menanguk faham.

"apa agaknya pak wardi tu buat bang?"tanya rahimah
"entah.kita tunggu jelah.harap zaki menjadi baiklah"jawab hashim

pak wardi mula membaca jampi.asap kemenyan mula memenuhi ruang dalam bilik zaki.zaki masih mengigil melihat pak wardi.pak wardi memjamkan matanya,mulutnya tidak henti terkumat-kamit membaca jampi. angin menderu kuat masuk ke dalam bilik zaki bila tingkap di bilik itu tiba-tiba terbuka.zaki terkejut,dadanya berombak kencang.matanya mula dipenuhi air jernih.zaki memeluk pehanya kuat-kuat. pak wardi bangun lalu pergi menutup tingkap bilik. pak wardi menanggalkan baju yang dipakainya. pak wardi kembali memejamkan mata sambil membaca jampi serapah. tiba-tiba lampu dibilik zaki terpadam.

~bersambung~

04 January 2013

Dukun -part 5-


Cahaya mentari kembali menyinar hangat,awan mendung yang menutupi cahaya mentari tadi beranjak perlahan menjauhi mentari.bunyi ungas bersilih ganti dengan riang-riang.pokok bunga seri pagi merunduk layu ke bumi.cuaca hangat membuatkan bunga seri pagi layu.khadijah dan watie berjalan beriringan membawa semangkuk lauk yang ditutupi dengan daun pisang.masak gulai daging lembu dibawa watie ditutupi dengan surat khabar manakala sambal tumis udang dibawa khadijah ditutupi dengan daun pisang.mereka berjalan lambat ke rumah rahimah yang dari pagi tadi sunyi.

"Assalamualaikum imah..ooh imah"watie memberi salam
"Waalaikumsalam,jemputlah naik"seketika kemudiaan muncul rahimah membuka pintu rumah.
"ni aku ada masak gulai daging lebih sikit"hulur watie
"aku pula ada masak sambal udang ni"kata khadijah
"buat susah-susah jela kakak dengan watie ni"kata rahimah
"tak de susahlah,aku faham,kau sibuk menjaga anak kau,mana ada masa nak masak"kata khadijah
setelah lauk tersebut di letakkan di bawah tudung saji,rahimah kemudian berjalan membawa sedulang air dan biskut kembali ke ruang tengah rumah,tempat zaki sedang tidur dan watie serta khadijah.
"aku tengok si zaki ni,makin kurus,muka dia pun makin cengkung"kata watie
"betul kata watie ni,kesian aku tengok zaki ni,tak lama lagi budak ni nak UPSR,macam mana lah nak belajar kalau asyik dirasuk je"kata khadijah
"entahlah kak,saya pun tak tahu nak buat apa lagi dah"kata rahimah lalu menuangkan gelas dengan air sirap.
"aku rasa,kalau budak ni dibawa jumpa dukun pak wardi tu,dah lama dia sihat"kata watie
"betul kata si watie ni imah,kau bawalah anak kau berjumpa dengan dukun tu.Insyallah budak ni akan sembuh"kata khadijah
"saya dah cakap dengan abang hashim"kata rahimah
"habis tu?apa kata laki kau tu?tetap bertegas nak biarkan begini?tak nak bawa berjumpa dengan dukun tu?"tanya watie tanpa henti
rahimah terdiam lalu memandang anaknya yang sedang nyenyak tidur.rambut zaki dilurut perlahan-lahan dengan tangan rahimah.mata rahimah mula bergenang air. watie dan khadijah hanya memandang sayu keadaan zaki dan rahimah.

tiba-tiba zaki terbatuk-batuk,dadanya berombak kencang.segumpal darah merah kehitaman terpancut keluar dari mulut zaki.zaki berterusan batuk.air mata zaki mengalir.

"Ya ALLAH imah,kenapa dengan zaki ni??" tanya watie yang mula panik
"tolong aku"rahimah mengesat air matanya
darah mula mengalir keluar dengan banyaknya dari hidung zaki
"tak boleh jadi ni,makin teruk aku tengok budak ni"kata khadijah memaut kaki zaki yang mula meronta menendang-nendang.
"banyak darah yang keluar ni!"jerit watie
"watie kau pergi panggil razak,aku rasa baik kita bawa budak ni ke klinik atau hospital.dah makin teruk dah ni!"khadijah berkata.selendang yang dipakai khadijah mula terlucut dari kepalanya.jelas kelihatan uban-uban putih dirambutnya.zaki meronta ganas sambil terbatuk-batuk.
"akak,macam mana ni,anak saya ni kenapa ni kak?"rahimah menangis sambil mengusap dada zaki.
"kau pegang tangan zaki tu! biar kita bawa zaki ni ke hospital!"kata khadijah
"kenapa ni kak?kenapa dengan zaki ni?"tanya razak yang muncul di muka pintu
"razak,kita bawa budak ni ke hospital sekarang,darah dah banyak yang keluar ni!"arah khadijah
"nak bawa macam mana?saya mana ada kereta"kata razak
"pakai kereta akak la,watie kau pergi ambil kunci kereta aku kat dalam bilik,kunci kereta ada kat atas meja tu"arah rahimah

                ~    ~    ~

setelah mematikan enjin motorsikal modenas kriss miliknya.hashim melangkah perlahan meniti tebing-tebing batas pokok timun dan cili.hashim mencari dimakah dukun pak wardi berada. mengikut kata razak dan khalid tadi semasa hashim duduk minum sebentar di warung pak seman,dukun pak wardi ada di kebun pada waktu-waktu begini. hashim menagatur langkah dengan berhati-hati,takut jika tersilap langkah dan akan jatuh ke dalam parit di tepi tebing batas itu. hashim terlihat sebuah pondok papan di tengah kebun dibawah pokok nangka.hashim segera kesitu,namun dia sedikit terkejut melihat seorang budak lelaki keluar dari pondok itu bersama dengan dukun pak wardi. budak lelaki itu juga terkejut melihat hashim.

setelah hampir 30 minit,akhirnya seorang doktor perempuan keluar dari bilik wad kecemasan. doktor tersebut menghampiri rahimah.

"doktor,bagaimana keadaan anak saya doktor?dia selamat ke?"tanya rahimah sambil di ikuti watie dan razak
"anak puan selamat.cuma keadaannya masih belum stabil.mujur puan segera membawa anak puan ke hospital,jika dibiarkan,anak puan dalam bahaya.anak puan kehilangan begitu banyak darah."kata doktor
"habis tu anak saya tak de apa-apa kan?"tanya rahimah
"anak puan masih dalam rawatan ICU,bila keadaannya kembali stabil,pihak kami akan pindahkan anak puan ke wad biasa.buat masa sekarang,anak puan perlu banyak berehat agar tekanan darah dalam badan kembali normal,kami sudah masuk kan darah dalam badan anak puan bagi mengantikan darah yang telah keluar."terang doktor itu
"apa sakit anak saya doktor?"soal rahimah lagi
"buat masa sekarang,kami masih tak dapat nak pastikan apa penyakit anak puan,dan kami masih menyiasat punca darah dalam badan anak puan yang keluar mendadak secara tiba-tiba."ujar doktor
"tapi anak saya selamatkan doktor?"rahimah inginkan kepastian
"ye,buat masa sekarang anak puan selamat.cuma kami tidak membenarkan sesiapa untuk melawatnya,keadaannya masih belum stabil.puan banyakkan bersabar dan berdoa,agar anak puan stabil ye.maafkan saya,saya ada pesakit lain untuk di periksa"kata doktor itu lalu berjalan laju meninggalkan rahimah,watie dan razak.
"sabarlah imah,aku yakin anak kau selamat"kata watie lalu mengusap bahu rahimah
"kenapa teruk sangat anak aku?kenapa teruk sangat jadinya?"rahimah menangis memeluk watie

                ~    ~    ~

"Assalamulaikum pak wardi"tegur hashim memberi salam
"Waalaikumsalam"jawab pak wardi sambil tersenyum
"saya balik dulu pak"kata budak lelaki itu lalu berlari meninggalkan hashim dan pak wardi
"siapa budak itu pak?"tanya hashim
"oh fitri,dia itu anaknya si rushdi,dia datang berjumpa dengan aku.katanya ibunya ingin membeli setandan pisang tanduk.jadi petang ini akan ku hantar ke rumahnya nanti"jawab pak wardi sambil tersenyum.senyuman pak wardi cukup manis walaupun gigi pak wardi sedikit kekuningan kerana selalu mengunyah sirih.
"oh macam tu,ini saya ada hajat ni"kata hashim
"oh iya?ayuh jemput duduk dulu di pondok aku ini"jemput pak wardi
"eh tak pela pak wardi,saya pun tak boleh lama ni"hashim memberi alasan
"oh begitu,jadi katakan saja apa hajat kamu datang kemari?"tanya pak wardi sambil mengibas-gibas badannya dengan baju
"anak saya sakit pak,dia dirasuk.."
"oleh setan yang selalu merasuk laki-laki di kampung ini? iya aku sudah tahu,jadi kamu mau bantuan dari aku gitu?"
"ye pak,kalau boleh bapak bantu saya ye"
"bisa aja,tidak apa-apa kok kalau aku bantuin kamu,jika begitu,lewat sore nanti sebelum maghrib aku datang ke rumah kamu ya"kata pak wardi
"ya terima kasih ye pak"kata hashim
"sama-sama"
"kalau begitu saya beransur dulu ye"kata hashim lalu bersalaman dengan pak wardi
"baik"

hashim kemudian bergerak kembali ke motorsikalnya.hati hashim sedikit senang bila dukun pak wardi sudi membantunya. pak wardi kemudian berjalan kembali ke pondoknya. setandan pisang yang diambilnya dari pokok tadi diletak ke dalam pondok. seluar yang di pakainya lalu ditanggal. seluar dalam yang sedikit basah dengan lendiran itu dilucutkannya lalu dicampak ke dalam sebuah bakul rotan.setelah itu, seluar tadi dipakainya semula. pak wardi duduk ditangga pondok sambil membakar hujung rokok.asap berkepul-kepul keluar dari mulutnya.

"Akhirnya!"kata pak wardi lalu tersenyum sendirian.

                ~    ~    ~

Khadijah mengunci pintu rumah hashim.selendang yang dipakainya sedikit longgar lalu di ikatnya ketat melilit lehernya. khadijah sedikit terkejut mendengar bunyi motorsikal meluru masuk ke kawasan halaman rumah hashim.

"Haaii kak tijah,buat apa kat rumah saya ni,mana si rahimah?"tanya hashim lalu mematikan enjin motorsikalnya
"aku baru je selesai mencuci darah zaki kat ruang tamu rumah kamu ni"kata khadijah lalu berjalan turun dari tangga rumah hashim
"darah?kenapa dengan anak saya kak?"tanya hashim
"anak kamu tu sakit teruk dah.batuk-batuk keluar darah,banyak pula tu.bini kamu dengan watie dah bawa anak kamu ke hospital,razak yang membawanya guna kereta kamu"kata khadijah
"Astaghfirullah Al-Azim!! biar betul kak?"hashim terkejut besar
"betul hashim,zaki dah dibawa ke hospital,darah keluar tak henti-henti!"khadijah beria-ia


~bersambung~