28 February 2013

Penuh atau Separuh?

huhu huhu huhu..adehh tension dgn masalah keje skrg ni hehehe..ermm tadi aku ada sempat jenguk facebook.. ada org komen psl post aku kat fb..





seperti mana yg korag dpt tgk tu.. aku tanya psl dak2 fb aku satu soklan..korang baca jela dan korang fahaminya..

agak2 korang korang patutkah aku ikut cadangan kawan facebook ini? atau tidak?? sebab apa yang dikatanya memang betul.. tapi aku tak taulah kalo ada orang tak setuju.. kalo korang yg selalu jengah(selalu ke??) blog aku ni..korang rasa apa patut aku buat bedasarkan isu yang aku nyatkan seperti di dlam gambar itu??

27 February 2013

Sejarah Sisi Gelapku

 

Ramai pembaca blog aku sudah pun membaca mengenai karya ini iaitu Sisi Gelapku ..karya ini mempunyai dua bahagian.. iaitu Sisi Gelapku dan Sisi Gelapku 2.. aku harap ada yang suka akan karya aku ini. cerita tulus dari hati mengenai pengalaman aku di dunia songsang ini. dunia yang penuh dengan larangan.

sebenarnya hari ni aku offday. aku pun tak kemana-mana, malas nak keluar. lagipun tak de kawan yang nak ajak aku keluar kan..yela dah dorang keje aku lak yang off hehehehe so arini aku lepak rumah setakat kemas rumah dan bilik yang hampir 80% nak menjadi rumah hantu atau rumah tinggal. hampehnya housemate.. mentang2lah aku ketua rumah, tak kan lah sampai hal nak bersih kan rumah ni ko let go kat aku lak..aku up sewa korang t,baru tau..rumah aku dah dipenuhi dengan khazanah yang tak diundang,sampai labah2 pun sedang giat melakukan kerja infrastruktur penenunan sarangnya dengan jaya..ketika tekun mengemas rumah aku terjumpalah item2 berharga yang terlalu lama sudah tidak ku lihat. barangan dari hasil pemberian kekasih aku yang pernah suatu ketika dulu bertahta dihatiku(biasalah penulis juniorkan,ayat jiwang kaw2 nye ar)

kalau korang betul2 membaca dan memahami cerita sisi gelapku, mesti korang perasaan dan tau ada beberapa item yang mereka berikan padaku dulu.. ye yang pertama adalah jeng jeng jeng..


nokia 3230

hahaha telefon bimbit pemberian badrul dulu kepada aku..perghh syadu siot tadi time belek2 menatang ni.. ini merupakan hadiah harijadi aku yang diberikan badrul satu ketika dahulu.. best ar..dapat handphone ni..dulu waktu sekolah menengah mana aku mampu nak beli telefon bimbit ni. bukan macam dak sekrang, dak2 tadika pun ada yang dh pakai Tab dah..perghhh beruntungnye jadi dak2 sekarang..hehe dh lama dah aku pakai telefon bimbit ni..hampir 3 tahun aku guna..pastu handphone ni dah jahanam.sbb baterinya selalu je kong..dah tukar bateri tp tetap kong gak..pelik ar..

Selain itu juga badrul pernah membri aku sesuatu yang amat berharga tanda ikatan cinta kami dulu..tapi sebab aku bebal sgt dgn cinta aku pada razif tu..aku dah pulangkan dah pemberian itu. iaitu rantai cinta,tanda ikatan aku dan badrul dulu..

Rantai Cinta

hehehe sempat aku snap gambar dulu sebelum aku pulangkan pulangkan rantai cinta ni kat badrul.. badrul tak suka pakai cincin taw..kata dia rimas..lerr mcm2la ko badrul.. sebab itu rantai ini,dia letak cincin..sekrang ni rantai ni dah ada kat badrul kembali..hehehe entahlah samada mamat tu simpan lagi rantai ni ke tidak..kalau dia simpan mesti kantaoi dengan isterinya.. hehehe 




selepas itu untuk part dua sisi gelapku ini, adalah razif..ye razif yang berjaya mengikat erti cinta aku kepada dia.. tapi itu pun tidak kekal lama.. what??? tak kekal?? adehh ramai yang mintak aku buat sambungan sisi gelapku ni..tapi aku seakan malas nak sambung..bukan sebab apa..cuma razif ..ermm ok la aku simpulkan jela kat post ini k..so lps ni hrp korang phm knp aku tak sambung cite ni lagi..
sisi gelapku ni berakhir bila razif dan aku bersatu..namun bak kata orang dan pepatah, ku sangka panas hingga ke petang tapi tengkujuh di tengahari..ye..hubungan aku dan razif tidak berkekalan. razif banyak mematangkan aku dalam bercinta..hmm razif dan aku mengambil keputusan untuk berpisah dengan cara baik..masing-masing memahami dan menerima keputusan untuk berpisah dengan baik.. razif tidak habiskan pelajarannya di kolej. dia tak hbiskan degree yang sepatutnya habis lagi 2 sem sahaja..tapi sebelum tamatnya pengajian,razif telah dilantik untuk menguruskan perniagaan ayahnya di UK,razif tinggal dengan kakak dan abang iparnya di sana..abang iparnya mengajar razif untuk mengendalikan business ayahnya disana.. itulah susah kapel dgn org kaya ni,asyik keluar negara je..
untuk suku tahun aku dan razif mulai sedar yang hubungan ini memang tidak akan berkekalan. kami berbincang cara baik.dan akhirnya masing-masing buat haluan sendiri..perghh seyes beb,aku tol2 frust gak ar time kitorg break,time dia da depan aku,aku control baik je..tp bila sorg2..wawawa menangis tak berlagu wei.. hahahaha..lepas aku break dgn razif,aku tutup pintu hatiku untuk bercinta,setahun gak la aku xde feeling kapel2 ni.. sume yang aku jumpa tidak seperti razif dan badrul..mereka lbih kepada kepuasan nafsu..kalo itu yg ko nak..aku layan je..ye aku layan,tapi untuk feeling2 ni mmg tarak.!!
ok so sekarang korang dah tau  knp aku mls nk buat sambungan sisi gelapku lg..yelah aku dh tak jumpa cinta mcm badrul dan razif..sampai ke laa ni ar..mmg xde!! ntah2 badrul dan razif ni dah sumpah aku kot! adehh siot ar korg..xnk bg aku bahgia hahahaha

ye seperti badrul,razif ada gak bg aku beberapa item istimewa..tp hanya satu je yg masih ku simpan..yg lain aku dh pulangkan..tu pun dia tak nak terima..tp sebab aku bertegas gak..aku xnak nnt aku xleh move on bila tgk brg2 yg dia bagi ni.. hanya satu je yg aku simpan iaitu sehelai t-shirt putih yang dia berikan pada aku..td time kemas2 bilik jumpa lah t shirt ni kat blkg almari..bapak dah buruk dh hahaha so aku belek balik laptop aku,aku jumpa la gmbar dulu kala disaat aku snap pic sambil pakai tshir yg dia bg ni..mmg nampak biasa je bg korg..tp bg aku..tshirt ni merupakan kenangan cinta aku dan razif..


t-shirt dari razif(sila abaikan si pemakai t-shirt)

amecam??cun tak?? hahahaha t-shirt murah je ni..berlambak kat uptown kan hahaha tp inilah t-shirt pemberian razif dulu..bg aku tshirt ni mmg cun..kalo korg rasa x cun..lantak korg ar..

akhrinya ini jela yang dapat aku kongsikan kepada korang..skrg segala item ni dah tinggal sejarah dah.. sejarah sebuah percintaan penuh konflik antara aku,badrul dan razif.. ye mmg aku dh x contack dorg lagi dh..aku dh mls nak igt pasal benda ni lagi..

btw, kalo korg ada baca cite dukun..cite ini akan tamat tak lama je lagi..dah nak habis dah pun..tinggal satu je lagi part..part akhir..yang akan aku upload bila-bila masa je hahahahaha so korang tunggu jela ye..

aku nak keluar jap lg..nak g tebus baucar BR1M ..hahaha aku dpt rm250..korang dpt x??kalo dpt untung ar kita kan..bg yg x dpt tu..alololo ciannyer dia hahahaha jahat aku ni haahhaha

- Wassalam -

26 February 2013

Dukun -part16-





“Betul ni zaki? Dukun itu berbuat begitu kepada kamu?”tanya asri
“ye ustaz.”kata zaki
“betulkan saya cakap budak ini sudah jadi..”
“syhhh!!”zackruddin kaget melihat tindak tanduk asri yang memotong percakapanya. Mata asri terpejam sebentar. Zaki mula takut
“dia sudah tahu!”kata asri lalu memalingkan mukanya ke tingkap,serentak itu juga satu suara nyaring yang menyeramkan mengilai.
“asri..”zackruddin pelik
“hurmm memang benar,ini semua adalah permainan dukun itu. Zaki pulang dulu ke bilik tidur lelaki.”arah asri
“saya takut ustaz.”zaki mulai risau
“tak pe,biar cikgu temankan k”kata zackruddin

Hujan mulai turun. Dari renyai berganti lebat. Bunyi guruh dan pancaran kilat silih berganti. dentuman guruh di langit memeranjatkan fitri dan murid-murid lain. hamdan cuba menenagkan keadaan dengan meminta muid-murid lelaki di dalam bilik itu senyap dan terus tidur. fitri pelik apabila melihat ketiadaan cikgu zackrudin di dalam bilik itu.

Guruh di langit kedengaran jelas. pancaran kilat sambung-menyambung menyeramkan lagi suasana sunyi di sekolah itu. zaki dan zackruddin berjalan pantas ke bilik ambil di ekori rapat oleh asri.

"cikgu!"langkah zaki terhenti tiba-tiba.
"apa?"tanya zackruddin yang terkejut
"itu"zaki memandang tepat ke arah bucu bangunan.
"jangan tegur!diam"arah asri
asri membacakan surah-surah suci bagi menghalau lembaga hitam yang bertenggek di bucu koridor bangunan itu.
asri menghembuskan nafasnya ke arah lembaga itu. lembaga itu ghaib sepantas kilat.
"mari kita pulang segera."arah asri

~                       ~                      ~

malam itu zaki mengalami mimpi ngeri,zaki bermimpi aneh,zaki dikejar oleh lembaga hitam lalu di telan oleh lembaga hitam tersebut. zaki meronta dan tersedar dari tidurnya. dahi zaki berpeluh-peluh walaupun suasana agak dingin diluar bilik itu. hujan masih turun dengan renyai.zaki menjadi takut bila melihat ke arah lembaga hitam yang merangkak ke arah zackruddin.

cahaya lampu koridor dari luar bilik itu agak terang hingga membolehkan zaki melihat dengan jelas lembaga itu merangkak menghampiri zackruddin. zaki ingin menjerit mengejutkan zackruddin namun zaki terlalu takut jika lembaga itu sedar dan akan membahamnya pula. zaki hanya mendiamkan diri melihat dengan jelas lembaga itu dari balik kain selimutnya.

zackruddin masih lena dan tidak menyedari akan lembaga yang kini merangkak perlahan ke arahnya. lembaga itu bersiap sdia untuk menerkamnya. lembaga itu mengegngam kemas pinggang zackruddin. seluar sukan berwarna hitam belang merah itu dilondehkan sedikit oleh lembaga itu. lembaga itu kemudiannya meramas lembut bonjolan dari boxer longgar zackruddin.

zackruddin mengeliat sedikit. lembaga itu kaget lalu melepaskan seluar sukan itu lalu merangkak laju ke tempat asalnya. zaki yang melihat keadaan itu menjadi hairan dengan tindak tanduk lembaga tadi. zaki menyangka lembaga tadi bakal membaham dan membunuh zackruddin,namun lain pula yang dilakukan oleh lembaga tadi. zaki menjenguk ke arah lembaga itu pergi. bukankah itu tempat tidurnya fitri!

~ ~ ~
Setelah selesai solat subuh berjemaah semua murid berjalan perlahan ke kantin untuk bersarapan pagi. yunus dan zaki bersarapan bersama. Zaki masih teringat kejadian malam tadi. Imej lembaga hitam yang merangkak ke arah zackruddin.

“hoi zaki,kau dengar tak aku cakap ni?”jerkah yunus
“dengarlah”kata zaki sambil memadamkan lamunannya
“malam tadi kau tak rasa pelik ke?aku seram tau.”kata yunus
“aku pun, takutlah”kata zaki
“tapi bestlah,tidur ramai-ramai kan. Rasa seronok je hehehe”
zaki hanya tersenyum mendengar kata-kata yunus.
“malam tadi waktu aku tidur kau belum masuk bilik lagi,kau pergi mana?”soal yunus
“perhatian murid-murid semua,selepas ini kamu semua pulang ke kelas masing-masing,disana nanti guru kelas kamu akan berikan penerangan lanjut mengenai aktiviti kamu semua pada hari ini” umum zurinawati melalui pembesar suara.
~                ~                 ~
zackruddin membawa buku catatan ke kelas 6 Cempaka. Zackruddin mendaki anak tangga ke bangunan di atas bukit yang merupakan blok khas bagi kelas-kelas tahun 5 dan 6.
“cikgu zack,tunggu!”jerit fitri dari belakang zackruddin
“kamu belum masuk ke kelas lagi?”tanya zackruddin lalu memberhentikan langkahnya
“belum cikgu,tadi saya ke tandas”kata fitri sambil tersenyum lalu memandang ke arah kelangkang seluar sukan zackruddin.

Aktiviti pada hari itu bermula pada pukul 11 pagi,kem kecermelangan ini dipenuhi dengan aktiviti berguna kepada calon-calon UPSR. Mereka lebih mendalami pelbagai permasalahan ketika menduduki ujian UPSR. Aktiviti ceramah tentang subjek penulisan tamat pada pukul 1 petang.
Pada pukul 1 petang adalah waktu untuk makan tengahari dan solat zohor sebelum aktiviti itu disambung semula dengan ceramah khas bagi subjek Inggeris pada pukul 3 petang. Mengikut acara yang di jadualkan,selepas tamatnya ceramah bagi subjek bahasa inggeris pada pukul 5 petang, murid-murid akan bersolat asar dan kemudiannya berehat hingga selesainya solat isyak.
Selepas solat isyak, akan diadakan ceramah khas mengenai teknik menenangkan jiwa ketika menghadapi UPSR oleh Asri,sahabat zackruddin. Aktiviti ceramah pada malam itu sungguh menyeronokkan, memang pandai asri mengambil hati murid-murid di sekolah kebangsaan permai ini. Mereka cukup terhibur dengan celoteh asri.

“jadi,kamu semua kene ingat,bahawa setiap perkara yang kamu ingin lakukan perlulah dengan ikhlas ye..”asri terdiam seketika dari terus bercakap.
“memandangkan waktu pun hampir lewat,jadi eloklah saya berhenti disini dulu,kita sambung untuk malam esok ye,jadi saya akhiri ceramah saya ini dengan puji-pujian kepada yang Maha Esa supaya Dia memberkati pengisian yang saya sampaikan disini.” kata asri lalu memandang ke arah zackruddin.

Selepas doa dibaca oleh ketua pengawas. Murid-murid berjalan secara teratur ke dalam bilik rehat masing-masing.

“dia ada lat sini”kata asri
“dia?sape asri?”tanya zackruddin sambil melihat segenap isi dewan yang hampir kosong. Murid-murid masih berpusu-pusu berjalan ke arah bilik tidur mereka.
“sape lagi kalau bukan makhluk itu”kata asri
“apa kita nak buat ni?”tanya zackruddin
“kita 'pagar' tempat ini malam ini juga”kata asri

~                 ~                      ~

rahimah berpatah balik ke ruang tamu sambil membawa secawan nescafe panas. Drama di televisyen betul-betul menarik bagi rahimah untuk di tonton. Hashim yang baru pulang kemudiannya duduk di kerusi di ruang tamu itu.

“awak tak tidur lagi ke?”tanya hashim
“belum bang,saya nak tengok cerita ni,sedap pula”kata rahimah
“tadi waktu abang ke warung pak seman,abang ada terjumpa dengan dukun pak wardi,katanya malam esok kita kene bawa zaki berjumpa dengannya untuk berubat.”kata hashim
“dia tak marah ke?”tanya rahimah lalu duduk bersila dari pembaringannya
“kenapa pula dia nak marah?”tanya hashim
“yela,sepatutnya malam ni kan kita kene bawa zaki berubat dengan dia.tapi zaki pula terikat dengan program di sekolah tu”kata rahimah
“kan tadi abang dah cakap,abang dah khabarkan pada dukun tu mengenai program itu.dia kata tak mengapa tapi malam esok kita harus bawa zaki berubat dengan dia”kata hashim.

Dengan hanya berbekalkan cahaya lampu suluh,asri dan zackruddin berjalan penuh berhati-hati menyusuri semak-samun lalang yang semakin meninggi. Rumput-rumput yang menjalar di belakang bangunan makmal sains masih basah  kesan dari hujan lebat yang turun pada sebelah petang tadi. Tanah-tanah sedikit lembik dan berlumpur. Ditangan zackruddin terdapat sebuah bekas berisi garam dan lada hitam.
“hanya tinggal di penjuru kawasan ini sahaja.selepas itu tugas kita sudah selesai”kata asri
“baguslah kalau begitu,dah pukul 11 lebih dah ni,lagipun nyamuk pun boleh tahan banyaknye”zackruddin sedikit merunggut menahan pedih dari gigitan nyamuk-nyamuk liar. Hampir sejam asri dan zackruddin meronda di sekeliling kawasan sekolah ini. Kawasan makmal sains ini merupakan kawasan yang terakhir.
“sudah, kita jalan ke depan sedikit lagi”arah asri
“eh mak!”terpacul latah zackruddin ketika kakinya tersandung batu dan zackruddin kemudiannya tertiarap ke tanah.
“aduh habis kotor baju saya!”zackruddin cuba berdiri sambil dibantu asri
“awak tu tak berhati-hati.kan dah habis kotor baju tu”kata asri lalu mengambil bekas yang berisi garam dan lada hitam. Asri membacakan beberapa patah ayat sebelum melempar segengam garam ke arah pokok mangga tua di bucu pagar sekolah.beberapa biji lada hitam turut di baling ke situ.

“dah selsai dah,awak pergilah bersihkan diri itu,saya mahu pulang ke tempat saya ni,kita jumpa subuh nanti.”kata asri
“baiklah”kata zackruddin

mereka berdua beransur pulang kebilik masing-masing.asri tidak tidur sebilik dengan zackruddin,asri ditempatkan sebilik dengan guru besar dan beberapa guru lain. Zackruddin pula menuju ke tandas berhampiran untuk mencuci dirinya kotor akibat jatuh tadi.

Zackruddin menanggalkan baju t-shirtnya yang kotor itu. Ketika zackruddin ingin menaggalkan seluar sukan yang dipakainya, tiba-tiba pintu bilik tandas itu terbuka. Zackruddin terkejut.

“eh kenapa dengan cikgu ni?”tanya fitri yang keluar dari daun pintu itu.
“saya terjatuh tadi,tu yang kotor baju saya ni.awak lak,kenapa tak tidur lagi?”tanya zackruddin sambil menutup badannya.
“saya sakit perut tadi,tu yang saya ke tandas tu”kata fitri
“hurmm fitri,boleh tolong saya tak,ambilkan tuala saya di bilik,saya nak mandi ni,rasa gatal-gatal dah badan ni”kata zackruddin
“yela, saya pergi ambilkan ye”kata fitri lalu berjalan laju keluar dari tandas.

Zackruddin kemudiannya berjalan ke dalam sebuah bilik tandas dan menanggalkan seluarnya. Boxer yang dipakainya turut terkena lumpur di bahagian belakang. Zackruddin menanngalkan boxer itu lalu di sidaikan di atas dinding pembahagi antara bilik-bilik tandas.

“cikgu,ini tualanya”kata fitri ketika menolak pintu bilik tandas itu.
“huh?!”zackruddin terkejut. Begitu juga dengan fitri,terkejut melihat guru kesayangnya sedang berbogel menyidaikan boxer di depan matanya.

Akhirnya,setelah sekian lama fitri memendam hasrat untuk melihat kelakian zackruddin,kini terjuntai megah di hadapan mata fitri. Untuk masa kurang dari 4 saat,segalanya begitu jelas bagi fitri.tidak dinafikan lagi, cikgu kacak yang memiliki badan tegap ini memiliki aset yang begitu sempurna sekali. Ini merupakan lelaki dewasa yang kedua bagi fitri yang dapat melihat aset bernilai ini.

'tak sangka lagi hebat dari pak wardi'detus hati fitri sambil berjalan merapati zackruddin

“aisyhh awak ni fitri,kenapa tak ketuk dulu pintu,malu lah saya”zackruddin menutup kemaluannya dengan tapatk tangan.
“maaf hehe”fitir meluru ke arah zackruddin.
Zackruddin mencapai tuala dari tangan fitri. Dikesempatan itu,fitri dengan tanpa segan silunya mencapai daging zackruddin yang terjuntai itu. Zackruddin sekali lagi terkejut dengan tindakan fitri. Tanpa sempat berbuat apa-apa,anak muridnya yang merupakan ketua darjah bagi kelasnya itu sudah menelan separuh daging lembik itu. Zackruddin terkaku sebentar ketika lidah fitri mula menjilat kelakiannya.imej asri mula menjengah ke pandangannya.

“kau jangan kurang lah!”zackruddin menolak kepala fitri.fitri berundur kebelakang.
“aku ni cikgu kau! Tolong hormat sikit!”tengking zackruddin lalu melilit tubuhnya dengan tuala.
“cik..cikgu maaf”fitri mengigil ketakutan melihat muka bengis zackruddin.
“siapa yang ajar kau buat macam ni?cakap!!”bentak zackruddin.suara lantang zackruddin yang dulunya bekas ketua plantun bagi kadet polis di university kedengaran jelas dan bergema di dalam tandas itu.
“kau keluar sekarang! Kecil-kecil sudah pandai buat perkara tak senonoh!!pergi balik ke tempat tidur kau sekarang!”marah zackruddin
fitri berlari keluar dari tandas sambil menangis.zackruddin cuba menahan kemarahannya yang meluap-luap. Pintu tandas itu dikuncinya.

Sejurus air mencecah kepalanya,zackruddin mula mendapat ketenangan.air sejuk yang keluar dari hos getah itu membasahi tubuhnya. Kotoran dari tanah dan lumpur mula tertanggal dari tubuhnya.zackruddin membuka matanya perlahan-lahan. 'apa yang dah aku buat.aku tidak sepatutnya menengking budak itu tadi. Aku silap dalam menegurnya.' monolog zackruddin sambil air terus membasahi tubuhnya. 'terlalu banyak sangat dugaan yang ku terima. Kadang-kala mengoyahkan imanku. Kenapa kini semuanya terjadi? Adakah ini balasan yang ku terima dari perbuatan hitam ku yang lalu?'zackruddin berterusan hanyut dalam perasaannya.

~             ~             ~

'tak guna,dia sudah memagari kawasan itu.! Jin aku juga terperangkap!!'bentak dukun pak wardi lalu berdiri dari tempatnya.bekas kemenyan dicapainya,dan bungkusan yang berisi keris,limau kasturi,telur ayam dan beras dikendongnya. Dukun pak wardi kemudian keluar dari rumahnya menuju ke sekolah dengan pantas.

-bersambung-

24 February 2013

Dukun -part 15-





Kereta Proton Waja berwarna putih berhenti di luar pintu pagar rumah sewa zackruddin. Zackruddin tersenyum melihat kenalan lamanya keluar dari kereta itu.

“Assalamualaikum zack”asri memberi salam
“Waalaikumsalam asri,jemputlah masuk”kata zackruddin lalu bersalaman dengan asri.

Zackruddin membawa sebotol air berkarbonat ke ruang tamu. Asri hanya memandang segenap isi rumah tanpa sebarang reaksi dari wajahnya. Mungkin permandangan sebegini sudah biasa buatnya,permandangan biasa rumah orang-orang bujang.

“jemput minum”zackruddin menuang air tersebut ke dalam gelas.
“terima kasih.”jawab asri
“terima kasih asri,sebab awak sudi bantu saya lagi”kata zackruddin
“tak ade apelah sangat ni zack,saya hanya membantu awak yang berada dalam kesusahan je”kata asri
“awak free ke untuk 3 hari ini?”tanya zackruddin
“free, setelah saya batalkan segala rancangan saya”kata asri
“maaf menyusahkan awak,saya jadi serba salah sekarang”kata zackruddin
“tidak mengapa,saya datang untuk membantu.lagipun sudah lama saya tidak ketemu kawan saya yang kacak ni hehehe”asri tertawa kecil.
Zackruddin tersenyum.zackruddin memandang wajah asri.sejenak zackruddin dapat mengimbau kenangan hitam yang terjadi kepadanya dulu.
“tak sangka perkara begini berulang lagi”kata zackruddin
“ini semua ujian dari-Nya”kata asri
“hati saya tak tenteram,saya tak boleh hadapi benda ini seorang,sebab itu saya perlukan bantuan dari awak”kata zackruddin menekup mukanya
“awak kena kuatkan semangat,hadapi dengan tenang.jangan nak fikirkan hal lama,itu semua sudah jadi sejarah.awak jangan toleh kebelakang,jangan toleh pada sejarah hitam awak,awak sendiri sudah berjanji dengan saya untuk berubah,dan kini awak sudah berada di tahap yang terbaik. Tak kan awak nak kembali ke takuk lama. Terus dibelengu dengan noda hitam itu lagi?”tegas asri, zackruddin berpaling dari menatap wajah serius asri.

Asri melihat air muka zackruddin yang berubah dari riang ketika melihatnya keluar dari kereta dan kini mula sunggul. Jejaka kacak yang dikenalinya sejak di Universiti lagi, merupakan jejaka yang digilai ramai wanita.zackruddin tidak pernah serius untuk mempunyai hubungan istimewa dengan wanita.

Asri merupakan teman sebilik zackruddin faham benar dengan sikap sebenar zackruddin. Asri tidak pernah memandang hina pada zackruddin walaupun asri tahu perkara sebenar mengenai diri zackruddin. Sesungguhnya pemuda kacak ini begitu sempurna diluarannya namun hakikatnya zackruddin sebenarnya bukanlah seorang lelaki sejati yang bernalurikan normal.

Ye, nafsu zackruddin sebenarnya menjurus kepada kaum sejenisnya. Zackruddin seorang lelaki yang bernalurikan songsang. Asri tidak merasa jijik bila kaum sejenisnya itu meminati sendiri terhadap kaumnya sendiri. Masih segar dalam ingatan asri lagi tetang peristiwa yang mendedahkan sifat sebenar zackruddin. Segala-galanya bermula pada suatu malam ketika di kolej,asri menuju perlahan sambil memegang kemas sebuah baldi yang berisi pakaiannya untuk dicuci. Setibanya asri disebuah tandas,asri meletakkan baldi itu di atas sinki batu panjang. Ketika asri mengeluarkan pakaian-pakaiannya,telinga asri tertangkap dengan bunyi erangan di dalam sebuah bilik tandas yang terletak dihujung sekali. Asri memberanikan diri merapati bilik tandas itu.

'ermm uhh ermm uhh' suara erangan kedengaran semakin jelas. Asri memberanikan diri untuk menolak pintu tandas itu. Degupan jantung asri makin rancak bila pintu tandas yang ditolaknya itu tidak berkunci.

“Astaghfirullah al-azim!!” terpacul kalimah itu dari mulut asri bila dua bebola matanya tertangkap kepada pasangan lelaki yang sedang berpelukan sambil berbogel.

“zack?!!”asri tidak percaya melihat susuk sasa zackruddin sedang berbogel dengan seorang lagi lelaki yang berbogel sambil senjata zackruddin tertusuk di punggung lelaki itu.

Lelaki itu terkejut seraya mencapai tualanya lalu berlari keluar dari tandas itu dengan kelam-kabut.

“asri..maafkan saya, tapi saya boleh jelaskan”kata zackruddin yang berwajah pucat sambil menutup kemaluannya.

Kejadian itu sedikit sebanyak memberi impak pada diri asri. Hampir seminggu jugalah asri tidak bertegur sapa dengan zackruddin,asri cuba melarikan diri dari bertembung dengan zackruddin.malah selama itu juga asri tidak pulang kebilik dan bermalam di bilik rakannya yang lain.

Namun asri menjadi serba salah, asri tidak berhak menghukum rakannya. Asri bersolat minta petunjuk dariNya. Akhirnya tergerak hati asri untuk membantu zackruddin. Setelah berbual panjang, akhirnya asri berjaya memujuk zackruddin untuk berubah. Asri sentiasa menyokong zackruddin supaya berhenti melangkah ke dunia songsang. Asri memberikan tumpuan kepada zackruddin untuk berubah.

Akhirnya zackruddin berjaya,setelah hatinya tertawan dengan seorang gadis,sifat gadis itu berjaya membuka hati zackruddin untuk mencintai kaum hawa setelah sekian lamanya pintu hati itu terkunci. Kini zackruddin sudah berkahwin dan berjaya meneruskan kehidupannya sebagai seorang lelaki sejati.

“awak tahu kan asri,saya akan jadi lemah tanpa sokongan dan bantuan dari awak”kata-kata zackruddin itu berjaya memusnahkan lamunan yang menyelubungi pemikiran asri tadi.
“awak jangan risau,saya ada.saya akan bantu awak sedaya upaya”kata asri.
“terima kasih asri”kata zackruddin lalu tersenyum
“sama-sama,ermm bila program itu bermula?”tanya asri
“dua hari lagi.sebab itu saya perlukan pertolongan dari awak,saya nak awak bantu saya untuk selamatkan budak itu dari terus menjadi mangsanya lagi”kata zackruddin

~         ~         ~

sebuah beg pakaian bersaiz besar di bawa zaki ke kereta gen2 milik ayahnya. Zaki yang lengkap berpakaian melayu membuka pintu belakang kereta itu. Beg tersebut diletakkan di tempat duduk penumpang. Zaki melihat mentari senja yang sudah tengelam di ufuk barat. Cahaya jingga bercorak abstrak semakin hilang dibenam kegelapan malam. Waktu maghrib bakal tiba tidak lama lagi.

“zaki cepatlah masuk ke dalam kereta tu,dah lewat ni”jerit rahimah
“ye mak”jawab zaki lalu meluru masuk ke dalam kereta
“abang,macam mana ni,esok malam zaki kene berubat dengan dukun pak wardi”kata rahimah
“saya tahulah nak cakap dengan cikgu dia nanti”kata hashim
“baiklah bang,hati-hati bawa kereta itu. Nanti kita maghrib sama2”kata rahimah lalu mencium tangan suaminya

zaki hanya melihat ibubapanya dari dalam kereta. Riak muka zaki seakan lega kerana dia tidak perlu berjumpa dengan dukun pak wardi lagi. Entah mengapa zaki seakan trauma untuk berjumpa dengan dukun pak wardi. Zaki takut untuk berubat dengan dukun pak wardi. Zaki tidak melalui keperitan dan kesakitan ketika berubat dengan dukun pak wardi.

Zaki masih terbayang lagi kejadian pada malam itu. Dalam kegelapan malam,sesuatu objek tumpul tebal yang hangat merodok lubang punggungnya berterusan,masih terasa saat objek itu terbenam timbul di dalam lubangnya. Begitu perit dan sakit. Namun setelah dinasihatkan pak wardi,zaki masih merahsiakan kejadian itu dari sesiapa termasuk ibu dan ayahnya,namun zaki telah memberitahu zackruddin mengenai hal ini. Zaki risau jika dia akan dirasuk lagi kerana sudah membocori rahsia perubatan dukun pak wardi.Lamunan zaki terhenti bila pintu kereta dibuka ayahnya.

~        ~        ~

keadaan di dalam dewan sedikit riuh,pelajar-pelajar sibuk berbual dan bergurau sesama mereka. Mereka begitu teruja kerana ini merupakan pengalaman pertama mereka bermalam disekolah. Keadaan mula terkawal dan menjadi senyap bila guru besar dan beberapa guru masuk ke dalam dewan tersebut.

“Assalamualaikum semua”
“Waalaikumsalam guru besar”jawab semua murid
“semua dah angkat wuduk ye? Sebab selepas ini kita akan terus solat maghrib dan kemudian akan diberi taklimat,dan selepas taklimat kita akan solat isyak dan seterusnya berehat untuk makan malam,selepas itu akan diberi taklimat sekali lagi oleh guru-guru kelas kamu”kata guru besar
“selain itu saya ingin memperkenalkan kepada kamu semua, seorang ustaz dari UiTM yang dijemput khas bagi turut sama menyertai aktiviti ini. Di persilakan ustaz Asri bin Haji Idris”
“terima kasih tuan,saya merupakan ustaz dan seorang pensyarah di UiTM yang akan bersama dengan kamu bermula dari malam ini.jadi tanpa melengahkan waktu,sekarang pun sudah tiba waktu maghrib,saya ingin menjemput sesiapa untuk melaungkan Azan”

Suasana malam itu sedikit dingin dari biasa,barangkali hujan mungkin akan turun tidak lama lagi. Semua murid kini tekun mendengar taklimat dari Cikgu Hamdan mengenai susun atur tempat tidur masing-masing, semua murid lelaki akan ditempatkan di dalam satu bilik,dan semua murid perempuan pula di tempatkan dibilik yang berasingan yang tidak jauh dari bilik murid lelaki.

“zaki,kamu tunggu sekejap,saya nak bercakap dengan kamu”kata zackruddin ketika melihat zaki dan rakan-rakannya bergerak ke bilik yang ditempatkan

~          ~           ~

suasana dibilik guru itu sunyi hanya zackruddin,zaki dan asri sahaja yang berada di dalam bilik tersebut. Zaki tidak tahu mengapa zackruddin ingin berjumpa dengannya dan mengapa asri pun turut serta.

“zaki,ini kawan cikgu,ustaz asri. Cikgu dah beritahu dia mengenai cerita kamu. Ustaz ini ingin bantu kamu”kata zackruddin
“bantu macam mana?”tanya zaki
“cikgu nak kamu ceritakan kepada ustaz ini apa sebenarnya yang berlaku”pinta zackruddin

PANNGG!! lantai papan dirumah dukun pak wardi bergegar bila tangan dukun pak wardi menampar lantai itu.

“brengset!! ada yang mau campuri urusan gue!”bengis dukun pak wardi


~bersambung~


23 February 2013

Dukun -part14-





Cahaya mentari mula hangat,pancarannya menembusi atap-atap yang berlubang pondok di dusun dukun pak wardi. setelah jenuh menanti ketibaan fitri ke pondok buruknya itu,pak wardi mencapai baju lusuhnya lalu berjalan keluar menuju ke warung pak seman. Hatinya sedikit bengis fitri tidak datang menemuinya. Dukun pak wardi berjalan lambat ke warung pak seman.

“Assalamualaikum dukun,sihat ke?”tegur razak
“sihat aja,seman bawakan aku kopi hangat kurang gula ya”kata dukun pak wardi.
“dengar cerita anak brahim lak yang kene rasuk,betul ke pak wardi?”tanya razak lalu melipat surat khabar.
“iya,baru malam kelmarin aku ubatinya”kata dukun pak wardi
“jadi budak itu sudah pulih?”tanya khalid sambil menongkat dagunya
“sudah pulih,budak itu segera berjumpa dengan aku,jadi mudah untuk aku ubatinya”kata dukun pak wardi
“baguslah kalau macam tu kan,kalau dulu si hashim bawa anak dia tu cepat berjumpa dengan dukun,tak jadilah teruk macam dulu kan”kata khalid. Razak menganguk setuju.
“ngak apa-apa la,sekarang ni anaknya si hashim tu makin pulih cuma dia harus berubat dengan aku lagi untuk terakhir kalinya.”kata dukun pak wardi
“baguslah kalau begitu.harap-harap budak itu pulihlah sebelum pergi ke sekolah untuk program hujung minggu ni”kata razak
“program apa?”tanya khalid
“guru besar sekolah tu nak buat program khas bagi murid-murid yang bakal menghadapi UPSR nanti,guru besar ada jumpa aku dengan kudin dulu,minta tolong kami ntuk uruskan soal makanan bagi program itu, aku dengan kudin nanti kerja dengan hajar lah untuk buat katering nanti”jelas razak
“ooo program itu.berapa hari?”tanya khalid
“3 hari 2 malam. Mereka buat di sekolah.jadi budak-budak itu harus bermalam di sekolahlah,ahad baru balik rumah,jadi sepanjang program itu aku dengan kudin tolong si hajar sediakan makanan”terang razak
“wah bunyi macam seronok je,wei aku nak join sekali boleh?”tanya khalid
“nanti aku cakap dengan hajar”
“jadi budak-budak itu harus bermalam di sekolah ye?”tanya dukun pak wardi
“ye pak”jawab razak

'patutlah fitri tidak ketemu aku lagi,barangkali dia sibuk bersedia untuk acara itu. Terus,aku ni bagaimana,aku tidak puas bersama dengan anak brahim. Aku harus mendapatkan anak hashim,tapi anak hashim itu juga peserta bagi acara itu. G mana ni'

“ini kopinya”lamunan dukun pak wardi termati bila pak seman meletakkan secawan kopi di hadapanya.

“jadi memang betullah program ni nanti jadi?”tanya pak seman
“ye pak seman,memang jadi”kata razak
“aku ingat ni mesti rancangan si cikgu baru yang datang dari bandar tu”cebik pak seman
“bukanlah,program ini guru besar sekolah tu yang buat”kata razak
“aku harap macam tu lah,ramai orang kampung ini tidak suka kepadanya”kata pak seman
“kenapa pak seman cakap begitu?”tanya khalid
“bukan apa,cikgu tu aku tengok macam nak ambil alih sekolah tu,mentang-mentanglah dari bandar.bukan itu sahaja,malah bini orang pun dia nak”kata pak seman
“apa yang pak seman cakapkan ni?”tanya khalid
“orang kampung banyak bercakap yang cikgu tu pergi ke rumah rushdi,jumpa latifah tu malam-malam”kata pak seman
“oo yang itu ke?”razak menyampuk
“kau tahu ke cerita ni jak?”tanya pak seman
“apa yang tak tahunya,hari itu saya jumpa fitri anak rushdi tu. Saya tanyakan hal ni,dia cakap malam itu cikgu tu yang tolong dia hantar ke rumah.waktu tu kan hujan lebat.jadi cikgu tu hantarkan si fitri tu balik ke rumah,tapi pakaian cikgu tu basah,jadi cikgu tu salin baju kat rumah dia lah. Lagipun pak seman,waktu tu rushdi pun ada.”razak menerangkan keadaan sebenar
“ermm yela jak,aku cuma dengar cakap orang je,lagipun cikgu tu kan dari bandar,orangnya pun kacak,semua orang terpikat,tambah lagi si latifah tu pun tidak kurang cantiknya lagi.”kata pak seman

'jadi rupanya fitri itu sibuk dengan cikgu baru.padanlah dia tidak mahu ketemu aku lagi.rupanya cikgu itu juga ganteng dari aku.'detus hati dukun pak wardi yang sedang meluap-luap perasaan cemburu.

~               ~               ~

Zackruddin melangkah perlahan ke meja zaki.yunus yang sedar kehadiran zackruddin cuba mengejutkan zaki yang sedang lena dari tidur,naum zackruddin melarang. Zaki memerhatikan anak muridnya itu yang sedang lena.beberapa pelajar tertawa kecil memerhatikan gelagat zackruddin.

“lena sayang tidur!”kejut zackruddin lalu menepuk meja zaki
“hah saya tak nak pak!!”zaki terkejut dari igauannya
“bapak?saya ni bukan bapa awak,saya ni cikgu awak!”mara zackruddin
“err ermm”zaki tertunduk takut sambil mengosok-gosok matanya
“sudah,kamu ikut saya sekarang,yang lain pula habiskan latihan ini,saya nak tengok bila saya masuk nanti.faham!”zackruddin bernada tinggi

kerusi batu dikerusi itu ditepuk-tepuk zackruddin bagi menghilangkan debu.zaki hanya berdiri di sisi cikgunya yang kelihatan tenang. Hati zaki seakan takut melihat zackruddin.

“dah lama saya perasan kamu ni tidak tumpu perhatian dalam kelas ketika saya mengajar.malah ketika ujian percubaan pun markah kamu jatuh mendadak,selalunya kamu dapat gred A,tapi sekrang kamu dapat C.kamu ada masalah ke?”tanya zackruddin ketika menatap wajah muram zaki
“tak cikgu”
“kamu tak suka cikgu?kamu tak suka dengan cara cikgu mengajar?”
“bukan,saya suka.”
“habis tu,kenapa kamu jadi begini?”

loceng sekolah berbunyi,tandanya tamat sesi pertama pelajaran. Zackruddin masih menanti kata-kata yang bakal keluar dari bibir zaki. Zaki serba salah,takut untuk memberitahu delima yang ditanggungnya.

“selagi kamu tidak beritahu perkara yang sebenar saya tak benarkan kamu balik ke kelas.”kata zackruddin
“kamu tidak begini dulu,kamu merupakan salah seorang calon cemerlang UPSR untuk sekolah.tapi kenapa prestasi kamu jatuh menjunam ni?”tanya zackruddin lagi.zaki masih membisu
“dengar cerita kamu pernah dirasuk betul ke?”pertanyaan zackruddin memeranjatkan zaki. Imej-imej seram yang dilalui zaki dulu bermain di dalam fikirannya
“ye! Saya dirasuk! Tolong saya cikgu! Saya takut!”kata zaki dengan nada tinggi sambil menitiskan butir-butir jernih dari matanya ke bumi.
“zaki,kenapa ni?cakap dengan saya?”tanya zackruddin ketika mengusap lembut rambut dan bahu zaki.
“huk huk saya sakit cikgu,saya tak nak lagi berubat”kata zaki dalam esak tangis yang tidak berirama.
“tapi bukankah kamu sudah pulih?sebenarnya zaki,betul ke kamu ni dirasuk?”tanya zackruddin
“ye cikgu,saya di rasuk,saya takut sangat.saya belum pulih sepenuhnya.dukun cakap saya kene berubat lagi”kata zaki
“dukun?kamu berubat dengan bomoh ke?”tanya zackruddin
“ye cikgu”jawab zaki lalu mengelap air matanya.
“kenapa tak berubat dengan tok imam je?”tanya zackruddin
“sudah cikgu,tapi tak boleh,hanya dukun je yang boleh pulihkan saya dari dirasuk lagi”kata zaki
“jadi,kenapa kamu tak nak berubat dengan dukun?”pertanyaan zackruddin mengundang rasa takut zaki,serentak itu zaki mula menangis ketakutan.
“zaki,sudah berhenti menangis. Jangan sedih”pujuk zackruddin
“bukan..ta..tapi.ta..takut cikgu”zaki tergagap-gagap menahan esak tangisnya
“takut kenapa?ceritakan kat saya,apa sebenarnya kamu takutkan?”tanya zackruddin
“dukun tu..sakit cikgu..saya tak nak berubat lagi”kata zaki
“sakit? Dia buat apa sampai kamu sakit?”tanya zackruddin lalu berdiri dan mencangkung di hadapan zaki.
Zaki melihat wajah zackruddin.zaki takut untuk meluahkannya. Namun zaki tidak tahan jika dukun itu berbuat begitu lagi kepadanya. Zaki tiada tempat mengadu,mungkin jika zaki mengadu pada cikgunya dia dapat rasakan ketenangan dan sokongan dari cikgunya itu. Zaki menarik nafas panjang.

~            ~            ~

Zackruddin melangkah perlahan ke dalam kelas. Zaki kembali ke tempat duduknya. Zaki hanya memandang wajah muram cikgu matematik itu. Zaki sedikit hairan melihat reaksi cikgu itu. Namun zaki lega setelah apa yang terbuku di hatinya itu dapat di luahkannya.

“baiklah,memandangkan masa saya pun dah tamat. Saya nak kamu semua hantar latihan yang saya berikan tadi.”kata zackruddin dengan nada tenang. Tapi zackruddin tidak memandang langsung wajah zaki. Zackruddin berjalan ke luar kelas.telefon bimbitnya di keluarkan. Nama sahabat lamanya di cari didalam buku telefon di telefon bimbitnya.

“Assalammualaikum Asri,awak ada masa tak petang nanti? Saya perlukan bantuan awak”kata zackruddin dengan nada perlahan setelah panggilannya di jawab.

~bersambung~

19 February 2013

Dukun -part13-










Keputusan peperiksaan percubaan UPSR zaki tidak begitu membanggakan. Walaupun ayah dan ibu zaki tidak menyalahkan zaki. Tapi zaki tetap hampa dengan keputusan yang diperolehinya.

“sudahlah tu nak,mak tak salahkan kamu,lagipun kamu kan dulu kene rasuk,sakit dan tak sempat untuk belajar.”kata rahimah ketika menyiram bunga di halaman rumah.
“tapi mak,zaki tetap tak puas hati”kata zaki sambil menatap lagi kertas keputusan tersebut.
“sudah lah zaki,yang ini baru percubaan,nanti yang betul-betul kamu buatlah bersungguh-sungguh.lagipun sekarang ni kamu dah sihat dah.”pujuk rahimah

perbualan mereka terhenti bila yunus yang sedang mengayuh basikal meluru masuk ke halaman rumah hashim. Yunus kelihatan mencungap-cungap.

“Assalamualaikum fuh fuh”yunus memberi salam
“Waalaikumsalam,kenapa kamu ni yunus?macam di kejar hantu je”kata rahimah sambil berjalan merapati yunus yang sedang menongkat basikalnya
“penat saya ni mak cik”kata yunus lalu duduk ditangga rumah
“kenapa ni?”tanya rahimah
“saya ada berita nak di cakapkan ni,orang kampung dah mula kecoh dah mak cik,Ikbal pula di rasuk hantu”yunus beria-ia
“ikbal budak 6 Delima ke?”tanya yunus
“siapa ikbal tu”rahimah pula bertanya
“ye ki, ikbal anak pak cik brahim”kata yunus
“mana kamu tahu ni?”soal rahimah
“tadi saya ke pekan beli kelapa, ada orang sibuk bercerita pasal ni”
“dah bawak jumpa dukun ke?”
“tak tahu la saya mak cik.”
zaki hanya membisu tidak bersuara.zaki masih trauma dengan kejadian yang pernah berlaku kepadanya dulu.
“saya datang ni juga nak jumpa zaki,nak tanya dia dah siap ke dengan barangan untuk ke kem nanti”ujar yunus
“dah siap dah sikit.”jawab zaki
“kem kamu ni bila?”rahimah bertanya
“hari jumaat ni mak cik,”jawab yunus
“sampai hari apa?”
“sampai ahad”
“ahad? Tapi zaki ni kene berubat dengan dukun malam ahad nanti.”kata rahimah

~        ~        ~

setelah membalas sms dari khairunisah, zackruddin memandu keretanya ke sekolah. Cuaca pada sebelah pagi ini kelihatan begitu indah. Zackruddin memandu perlahan kereta. Di kesempatan ini dia menatap permandangan indah pada waktu pagi ini. Sebelum ini zackruddin tidak sempat menikmati ini semua kerana terlalu sibuk dengan kerjanya sebagai seorang guru.

Umur zackruddin kini mencecah angka 26. angka lima bertukar enam dengan rasminya pada tengah malam tadi. Hanya ucapan yang diberikan isteri tercinta di dinding laman sosial facebook. Khairunisah juga sempat berbual denganya menerusi skype. Walaupun tidak sempurna mana sambutan hari lahir zackruddin,namun apa yang dilakukan oleh isteri tercintanya sudah cukup membuatkannya merasa bahagia

zackruddin meletakkan briefcasenya di kerusi,kot yang dipakainya di tanggalkan lalu di sidai di kerusi itu juga. Sambil membetulkan tali lehernya. Zackruddin melihat zurinawati menghampirinya.

“Happy birthday cikgu,ini untuk cikgu.ikhlas dari saya”kata zurinawati
“terima kasih cikgu,buat susah-susah je,masuk ni dah dua kali dah hadiah cikgu beri pada saya,cuma saya je yang belum membalasnya lagi”kata zackruddin sambil tersenyum malu.
“tak pelah cikgu,janji cikgu sudi terima pun dah memadai bagi saya. Nanti bila tiba giliran saya pula,cikgu bagi la hadiah,hehe bagi dua tau hehe”zurina ketawa kecil

Selepas tamatnya perhimpunan pada pagi itu. Zackruddin dan guru-guru lain bersiap sedia untuk masuk ke kelas masing-masing, fitri melangkah ke meja guru kelasnya. Kelihatan zackruddin lagi sibuk menyusun buku-buku latihan matematik untuk di bawa masuk ke dalam kelasnya.

“Selamat pagi cikgu”kata fitri lalu menghulurkan tangan
“Selamat pagi”kata zackruddin melihat fitir mencium tanganya ketika berjabat salam tadi.
“Selamat hari lahir cikgu,ini untuk cikgu”kata fitri lalu menghulurkan bungkusan kecil kepada zackruddin
“terima kasih,tapi macam mana awak tahu hari ini hari lahir saya?”tanya zackruddin lalu menerima hadiah dari fitri
“saya terbaca di biodata guru cikgu,hari ni hari lahir cikgu”kata fitri
“oo hmm selamat hari lahir cikgu,khas buat cikgu,saya sayang cikgu”baca zackruddin pada nota di bungkusan hadiah dari fitri
Fitir tersenyum
“hehe macam-macamlah awak ni,cikgu sayang semua murid-murid cikgu,tapi cikgu lagi sayang murid-murid yang rajin tau”kata fitri
“demi cikgu saya akan menjadi rajin cikgu”kata fitri
“demi cikgu?demi ibu-bapa kamu lah,sebab mereka yang banyak membantu kamu.dah ni tolong saya bawa buku ini ke kelas”kata zackruddin menghulurkan buku-buku latihan kepada fitri.
“itu lain,cikgu lain. Walau apa pun saya tetap sayang cikgu”kata fitir lalu berjalan ke luar dari bilik guru.
Zackruddin terkesima mendengar butir-butir ayat yang lahir dari bibir mulus fitri itu. Jantungnya bagai terhenti seketika. Air liurnya di telan.masih berbaki sisa-sia rasa dari air horlick panas,sarapannya pada pagi tadi
'aisyhh budak-budak sekarang ni macam-macamlah,janji kata-katanya tadi tidak membawa kepada maksud lain' zackruddin berbisik sendirian.

~        ~       ~

Daun pintu dapur terbuka,muncul hashim di muka pintu membawa bekas-bekas plastik yang digunakan menyimpan kuih-muih yang dijual di sebuah warung di pekan. Rahimah tersenyum melihat suaminya melangkah masuk lalu duduk di meja. Satu mangkuk besar berisi nasi dibawa rahimah ke meja makan. Hashim melihat semua lauk yang dimasak isterinya.

“banyak juga awak masak hari ni ye”kata hashim
“lauk biasa je bang. Habis ke semua kuih yang saya buat?”tanya rahimah
“habislah,kan kosong semua bekas tu”kata hashim lalu mengeuk air sirap sejuk.
“abang brahim dah bawa ke anak dia pergi berubat bang?”rahimah memandang suaminya
“dengar cerita maghrib nanti dia bawa anak dia tu”kata hashim
“tak sudah nampaknya syaitan ni merasuk budak-budak kampung ni ye bang”kata rahimah
“memang pun, lepas seorang seorang yang jadi mangsanya”
“harap-harap anak kita tu dah tak di gangu lagi la”
“awak janganlah risau, lepas berubat yang terakhir ni, makin eloklah anak kita tu nanti”kata hashim

~      ~     ~

suara esakan tangisan masih kedengaran lagi. Dukun pak wardi memakai jubah hitamnya kembali,lilitan kepalanya diikat kemas. Dukun pak wardi tersenyum kepuasan. Nyata keenakan permainan tadi sudah lama tidak di rasakannya.

“ayuh ikut aku.tapi kamu harus ingat,jangan bocori rahsia ini!jika tidak setan itu bakal menjamah darah kamu lagi.ngerti!”tegas dukun pak wardi.
Budak lelaki itu hanya mengangukkan kepalanya tanda faham.

“bagaimana pak,sudah pulihkah anak saya ini?”tanya brahim
“aku harus mengubatinya lagi.kerna anak kamu nyata lemah untuk diubati. Jadi dia seharusnya datang lagi untuk berubat.”kata pak wardi
“baik pak,saya beransur pulang dulu ya”kata brahim
“ayahh sakit..”adu ikbal
“tahanlah nak, nanti baiklah ye”pujuk brahim sambil berjalan keluar dari rumah pak wardi.

Dukun pak wardi menghela nafasnya. Rokok kreteknya di bakar.ketika menghembuskan asap rokok,mata dukun pak wardi tertangkap pada susuk lembaga di bucu rumahnya.

'ini kali yang terakhir kamu jamah darahnya,aku akan cari teruna muda yang lain buatmu'

bisik pak wardi ke arah lembaga itu. Tidak lama kemudian lembaga itu lenyap dan diikuti hilai tawa dari luar rumah. Dukun pak wardi mula khuatir,jika berterusan begini,pasti bakal ketahuan oleh penduduk kampung tentang perbuatanku ini.

-bersambung-

Dukun -part 12-

Suasana semakin riuh,para pelajar sekolah rendah kebangsaan permai mula gelisah,perhimpunan pada pagi ini masih belum bermula. Pengawas-pengawas sekolah sibuk menenangkan murid-murid.

“minta perhatian semua murid,maaf sebab kamu semua tunggu lama,saya ada perkara untuk di sampaikan kepada kamu semua,khasnya bagi murid-murid darjah 6 yang bakal menghadapi upsr tak lama lagi.seperti mana yang kamu semua sedia maklum,minggu depan bermulanya peperiksaan percubaan upsr. Dan selepas peperiksaan tersebut,pihak sekolah akan mengadakan program khas bagi murid-murid darjah 6,iaitu kem kecemelangan upsr. Kem ini akan bermula pada hari jumaat hingga ahad. Dan selepas ini guru-guru kelas kamu akan masuk ke dalam kelas dan mengagihkan borang kebenaran untuk ibu-bapa kamu tandatangan. Kem ini adalah wajib kepada semua murid tahun 6.”ucap pengetua dengan suara lantang.

~      ~     ~

Pagi itu cuaca sungguh baik,tidak begitu hangat tidak begitu dingin. Segalanya begitu sempurna bagi dukun pak wardi. Setelah barangan hidangan disediakan pak wardi melangkah ke tebing sungai dalam keadaan bogel. Suasana begitu tenteram, bunyi riang-riang dan unggas sahut-bersahutan. Sesekali kedengaran bunyi burung merbuk liar.

Setelah jampi serapah di baca. Pak wardi melangkah perlahan-lahan ke arah tengah sungai yang agak dalam.sambil menjunjung barangan hidangan yang mengandungi seekor ayam kampung panggang,segumpal nasi kunyit dan dua biji telur rebus ayam kampung,mulut pak wardi tidak henti-henti membaca jampi.

“aku persembah hidangan buat santapanmu,bagi membalas budi dan jasamu kepadaku”kata pak wardi lalu menyelam ke dalam sungai.
Seketika kemudian pak wardi muncul semula.
'aku ingin darah'suara aneh mematikan langkah pak wardi
'aku ingin darah'bentak suara aneh itu lagi
“ini tiada dalam perjanjian!”kata pak wardi lalu memandang tepat ke arah pokok langsat di atas tebing seberang sungai
'aku ingin darah lagi!!'
“sudah ku jamu mu dengan persembahanku ini.santap la ia.”
'aku ingin darah!!!'
pak wardi membacakan sesuatu ayat mantera lalu di tiupnya ke arah pokok langsat itu,tidak semena-mena pokok itu bergoyang-goyang dan di ikuti erang tangisan.
'tak guna!' bentak hati dukun pak wardi

~    ~   ~

yunus berjalan lambat ke arah zaki yang sedang duduk termenung di sebuah pondok. Zaki kelihatan sedikit muram. Zaki tidak begitu ceria pada pagi tadi. Yunus risau jika zaki di gangu oleh hantu yang merasuk zaki dulu.

“zaki, kau buat apa kat sini?”tanya yunus yang beridir di belakang zaki
“tak de ape”jawab zaki tanpa menoleh
“kau ok ke?”tanya yunus
“ok”jawab zaki sepatah
yunus kemudian duduk di sebelah zaki.
“aku rasa kau ni tak ok lah. Asyik diam je dari pagi tadi,kau ada masalah ke?”tanya yunus
“aku ok lah.aku cuma malas je nak cakap banyak.”kata zaki
“ermm kau dah habis berubat dengan dukun pak wardi?”tanya yunus
“dah kot.kenapa?”kata zaki
“kau nampak macam sakit je.”ujar yunus

~     ~     ~

zackruddin melangkah ke mejanya. Zackruddin terkejut melihat kotak yang berbungkus dengan pembalut hadiah yang cantik di mejanya. Zackruddin membelek-belek hadiah tersebut. Tiada butiran mengenai penghantarnya. Hanya sekeping nota kecil yang tertulis 'istimewa untukmu zack'

“wah dapat hadiah,dari siapa tu?”tegur hamdan.
“entah”
“hadiah dari peminatlah tu. Peminat rahsia”kata hamdan

zackruddin menyimpan hadiah tersebut ke dalam laci mejanya.  Zackruddin menyusun beberapa buah buku dan berlalu keluar dari bilik guru.

“cikgu ada kelas ke?”tanya zurinawati ketika bertembung dengan zackruddin
“ye saya”jawab zackruddin lalu menuju ke kelas 6 cempaka.

~      ~      ~

cuaca pada sebelah tengahari terasa hangat. Watie berjalan laju sambil membetulkan selendangnya. Bungkusan plastik yang berisi kain-kain jahitan di kepitnya di bawah lengan. Dari jauh watie dapat melihat jelas khadijah sedang menyapu sampah di halaman rumahnya.

“uuii kak tijah,menyapu ke?”tegur watie
“yela,kau ni nak kemana watie?”tanya khadijah memandang ke arah watie
“nak ke rumah si imah.mai la kak tijah. Sudah-sudah lah menyapu tu”kata watie

rahimah datang ke beranda rumah membawa sedulang air dan sepiring kuih karipap.

“ala kau ni imah,buat apa la susah-susah membuat semua ni”kata khadijah
“kebetulan ada lebih ni,apa salahnya kita habsikan”kata rahimah lalu menuang air kopi panas ke dalam cawan.
“banyak ke kain yang kau jahit ni watie?”tanya khadijah
“banyak jugalah kak,jahit tulang belut je ni.ni pun si latifah yang suruh. Dia kan banyak terima tempahan baju.”kata watie
“jadi bertambah majulah kedai jahit si tipah tu ye”kata rahimah
“baguslah kalau dah macam tu,tapi pagi tadi semasa aku ke klinik di pekan,ada orang bercerita pasal si tipah tu”kata khadijah lalu menghirup air kopi.
“cerita apanya kak tijah?”tanya watie sambil menjahit
“malam semalam kan hujan lebat. Zainab yang duduk rumah sebelah dengan si latifah tu,nampak ada jantan muda masuk ke rumah si tipah tu”kata khadijah
“yeke ni kak?tapi memang betul lah malam tadi memang hujan,lebat sangat lah,waktu abang hashim hantar si zaki pergi berubat dengan dukun.hujan memang lebat”kata rahimah
“aku rasa betullah,yelah si tipah tu kan cantik lagi,umur pun baru nak masuk 30.tentulah cantik.semua lelaki pun suka”kata watie
“tapi abang rushdi tu tak de ke kat rumah waktu tu kak?”tanya rahimah
“entahlah,si zainab tak beritahu pula.tapi kan si rushdi tu kerja malam,jadi jaga(pengawal keselamatan) tantulah dia tak de kat rumah.lagipun tambah si jenab tu lagi,jantan yang datang malam tadi tu handsome,cikgu baru dari bandar.”kata khadijah dengan penuh gaya

~      ~     ~

“baiklah kelas,saya nak kamu semua salin semua latihan ni dan siapkan dan hantar di meja saya esok. Walaupun saya tak masuk kelas awak esok,tapi awak kene hantar juga latihan ini esok,lagi satu pastikan ibubapa kamu baca surat tentang program yang pengetua cakap di perhimpunan tadi,saya nak semua borang kebenaran di hantar sebelum hari jumaat ini,dan semalam ada latihan yang saya beri kan? Di buku matematik latihan 1, saya nak kamu semua hantar pada saya.siapa yang tidak hantar,saya akan denda nanti”tegas zackruddin lalu meletakakn kapur putih di atas meja.

Semua murid yang ada di dalam kelas 6 cempaka mula berjalan ke hadapan untuk menghantar buku latihan itu kepada zackruddin. Zackruddin leka membaca sms dari isterinya.

“baiklah,semua dah hantar ye?siapa boleh tolong saya bawa buku ini ke meja saya?”tanya zackruddin
“biar saya cikgu!”jerit fitri dari belakang

“cikgu,mengajar lama ke kat sini cikgu?”tanya fitri
“saya pun tak tahu”jawab zackruddin yang berjalan beriringan dengan fitri
“cikgu suka tak duduk di kampung ni?”tanya fitir
“suka”jawab zackruddin sepatah

“buku tu kamu letakan  di meja itu”kata zackruddin kepada fitri
“disini cikgu?”tanya fitri sambil memandang meja bi belakang zackruddin
“ye di situ”kata zackruddin lalu duduk di kerusinya
“ini baju cikgu,emak saya dah basuh,sempat kering pagi tadi,jadi emak suruh saya pulangkan semula kepada cikgu”kata fitir lalu menghulurkan sebungkus beg plastik
“terima kasih.buat susah jela,saya masih belum basuh lagi baju abang kamu tu”kata zackruddin
“tak pe,nanti dah basuh cikgu pulangkanlah”kata fitri lalu berlalu pergi

~       ~       ~

zackruddin menatap hampa skrin komputer ribanya. Simbol “online” pada “nickname” isterinya masih belum menyala. Zackruddin menutup komputer ribanya lalu mencapai buku-buku latihan matematik anak murid kelasnya. Zackruddin tersenyum bila memandang bungkusan plastik yang diberi fitri pada pagi tadi.

'aisyhh buat malu jela, dah lah pinjam baju orang,tapi tak reti nak basuh dan pulangkannya semula.' monolog zackruddin sambil mengelengkan kepalanya.

Zackruddin terkejut bila di dalam bungkusan itu terdapat nota kecil. Nota itu di baca zackruddin dan mata zackruddin terbeliak dan dahinya berkerut akibat terkejut membaca isi nota tersebut.

~bersambung~