13 March 2013

"Lama Tak Dengar Berita"

Ahlan Wahsalan..

fuhh lotih arini..koje banyok.. penat berjalan ke hulu ke hilir jumpa client..adehhh ponat den.. lepas habis keje tadi..aku sempat gak bank in kan duit kat parents aku kat kampung..walaupun dorang tak mintak aku duit..tapi aku bank in kan juga..sebab aku tau perangai mak aku tu macam ne.. dia tak akan mintak selagi belum betul2 terdesak..katanyer dia tak nak menyusahkan aku..adehh my mom ni la..

jadi memandangkan aku ade rezeki lebih ni..so bulan ni aku bagi mak aku double..awal bulan ritu aku dh bank in kan dah duit belanja.. dan petang tadi aku bank in kan lagi duit kat mak aku di kg lagi..hehehe..aku rasa seronok sebenarnya..sbb ntah ar..rasa seronok bila dengar mak aku ucapkan terima kasih kepada aku bila aku bantu dia..

jika dulu sejak aku lahir..mak aku la yang tanggung aku..tapi mak aku tak pernah pun suruh aku berterima kasih kepadanya..dan sekarang..aku balas dengan ini..aku tanggung mak dan ayah aku pula..sebagai tanda aku terima kasih aku kepada mereka..

selepas je bank in kan duit belanja tadi..aku terus call mak aku..
aku : mak,orang dah masuk kan duit untuk mak belanja.
mak aku : yeke? terima kasihla nak..tapi kenapa masukkan lagi..duit aritu pun masih banyak lagi..
aku : mak ambil jela..mana tau dalam keadaan terdesak nanti mak perlukan duit..mak tak perlu mintak kat orang lagi..tapi kalau betul2 tak cukup tu..mintak jela..nanti orang usahakan..
mak : hmm yela,terima kasih ye..ni dah lama mak tak dengar cite kawan kau si..sape tu yang anak Dato' tu..ala..
aku : razif?
mak aku : ye..dia.. dah lama tak degar berita pasal dia tu..kau ada jumpa dia ke? dia ada balik malaysia ke?
aku : tak jumpa dah..dia sibuk..mak dah makan ke? makan apa tadi?
mak aku : dah makan dah..mak buat sambal telur je..
aku : laa duit kan orang dah bagi..kenapa tak beli lauk lain? asyik masak telur je
mak aku : jimatlah sikit..
aku : hmm yela, bapak ok tak, lama tak dengar berita..
mak aku : bapak ko tu macam tu jela..2 hari lepas mak ada cakap kat dia yang ko ada bagi duit belanja, dia hanya anggukkan kepala je..dah banyak benda dah dia tak ingat..nanti ada masa baliklah kampung, jenguk bapak kau ni.
aku : oh...baik mak..nanti orang cuba mintak cuti panjang dari bos..
mak aku : kalau dulu kau minta kerja kat kampung ni kan senang..
aku : yela mak..tak pe, orang keje kat sini pun orang boleh je balik lawat mak dgn bapak kan.. orang nak mandi ni,dah nak maghrib ni.. nanti mak sampaikan salam orang pada bapak ek
mak aku : tak usahlah nak..hari tu kau cakap macam ni, bila mak ckap kat bapak yang ko kirim salam..dia diam je..tapi lepas tu mengalir air mata dia..sedih dia dengar macam tu,nampak sgt dia rindukan ko..sebab tu mak suruh kau selalu balik ke kampung ni..
aku : .....................hmm baik mak..Assalamualaikum

Selepas berbual dengan mak aku tadi..aku dihimpit rasa sayu dan bersalah..mak aku masih ingat pada razif rupanya..semakin aku cuba untuk lupakan razif..ade je orang2 yang cuba mengingatkan aku kepada razif..selain pembaca2 blog aku, ni mak aku pula.. aku tersentuh dan menangis waktu mandi tadi..tak sangka bapak aku begitu merindui aku , memang ku akui selama ni, bapak aku amat2 jarang berbual dgn aku..selepas aku stdy di kolej dulu..bapak aku terlalu jarang berbual dgn aku..kdg2 sebulan aku di kampung, hanya 2 minit je dia berbual dgn aku..itu pun setakat tanya hal2 kerja dan stdy..


ayah aku dan razif adalah nama yang berjaya wat aku murung sehingga aku menulis post ini..wajah2 mereka masih lagi bermain dalam fikiran aku..



13 comments:

  1. la....sabar le..heheh

    ReplyDelete
    Replies
    1. ye terima kasih..sy hanya mampu bersabar jela

      Delete
  2. Sayangilah dan berbudilah kpd mak ayah selagi mrk masih ada.. Tentang hal razif itu, apa kata khuzai cuba cari pengganti? ataupun email/call dia bertanya khabar sbg kwn lama? Maaf jika cdgn sy ini mgkin menggamit memori lama khuzai..

    ReplyDelete
    Replies
    1. itulah..saya selalu berbuat begitu..kalau boleh,biarlah saya balas budi pada emak saya yang sudah membesarkan saya lebih dari 20 tahun.. tentang razif pula..saya dh memang nekad nak lupakan dia..cuma saya tak mampu nak buat emak saya lupakan razif..hmm terima kasih atas keprihatinan awak M.Faiz.. saya hargainya

      Delete
  3. ko ni khuzai...ish ish.aku kan ada hehhee..
    eh , leh lah buai buai rindu..bila ko letih diurut dengan urutan cinta..kalo tak mau juga guna jer dukun ..wakakakaaka...

    lama lama nanti ..dapatlah ko lupakan razif sebagai mana ko dapat lupakan badrol....tp semua kenangan ko xkan dapat lupakan tol x? biarlah ianya jadi nostalgia ..hehehe..
    ada bakat juaga aku jadi penulis ni...

    balik lah kampung khuzai sian bapak ko..bapak ni susah nak zahirkan apa yang terbuku dihati... jika ko leh baca bahasa badan ..pasti ko akan faham...betapa sayangnya bapak ko pada ko...

    ko tanyalah kabar nya ... bila jumpa nanti , tolong urut kan badannya... pasti dia senang ..selamat beramal ...hehehhe

    best nyer episod sisi gelapku 3 tanpa ko sedar dah bersambung :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehehe terbaiklah penulisan abangjangut ni..hampir semua karya aku kau masukkan sekali ye hehehe..
      aku nak move on sbb tu aku nk lupakan razif dan badrol..
      ye aku tau psl bapak aku tu..aku kenal benar dgn bapak aku tu..dulu dia selalu ajak aku g kebun dia..dia tak byk ckp..dia tu pns baran..sbb tu aku x pernah nak menolak segala arahan dia dulu..waktu kecil2 dulu kepala aku pernah di hempuknya ke dinding sebab degil..telinga aku pernah di koreknya dengan ranting kayu,sebab tak dengar cakap dia.yg terakhir adalah aku pernah dilempang hingga bengkak pipi kanan aku sebab melawan ckpnya, waktu tu aku form 3,badrul perasan pp aku bengkak,badrul x tanya byk,sbb dia kenal bapak aku tu mcm ne dan yess itulah kenangan terindah aku dgn bapak aku..bapak aku sekrg dia sakit tua..byk masanya di habiskan dengan bersendirian sahaja..aku kesian tgk apa yg jadi kat bapak aku skrg..aku cuma hrp bapak aku kan ok..dan ye aku akan pulang ke kg nnt..

      hehehe sisi gelapku 3 ke ni abg jangut??hehee

      Delete
    2. hehehe.. sisi gelapku 3...:)
      balik lah sementara bapak masih ada..aku dah xda bapak lagi..cuma mak yang ada.. :(
      moga bapak ko sihat..

      arwah bapak aku muda muda dulu pun panas baran..n x banyak cakap ..tp bila dah cakap...siap 3 bantal..yang aku x leh lupa aku di suap ngan daun terup ..pasal berjudi gelang getah ..hehehe...

      Delete
    3. hahaha berjudi gelang getah ek hahahaha
      ko jagalah mak ko lek lok bro..
      aku pun akan selalu balik kg..tp kalo aku belik kg..
      bapak aku bknnye selalu bsembang dgn aku..
      kalo mak aku lak..adehhh tak leh berhenti bro..byk lak yg ditanya dan disembangnya hehehe

      Delete
  4. take your time bro .^_^. even it is hard... anyway family first .^_^.

    ReplyDelete
  5. khuzairi..
    walaupun kemana pun kita, setinggi mna kita pergi, yg pnting dari mana asal kita, jgn kita lupakan ok..

    ibu ayah tu, asal kita yang mmg tak boleh kita ubah.. mmg kalau secara zahirnya marah, tp batin?? siapa yg tau kan..

    mana2 pun, ikatan ibu ayah anak, tak boleh putus.. ikatan ini mmbwa kita ke syurga..

    sabar khuzairi.. sabar ok..

    ReplyDelete
    Replies
    1. thanx bro.. betul ckp mu.. aku mmg xkan pernah lupa segala pengorbanan mereka.. mereka yang ku sanjung..buat selama-lamanya

      Delete